Els patinets elèctrics estaran prohibits al transport públic durant mig any

Així ho ha demanat aquest dilluns l'Autoritat del Transport Metropolità als diferents operadors de transport

Actualitzat

L'Autoritat del Transport Metropolità, ATM, insta les operadores que prohibeixin temporalment l'accés dels patinets elèctrics al transport públic. La mesura afecta el transport d'autobusos, metro, tramvies, Rodalies de Renfe i Ferrocarrils de la Generalitat.

La petició respon a la preocupació dels operadors de transport públic després que un patinet elèctric es cremés a l'interior d'un vagó de Ferrocarrils de la Generalitat.

De moment, la prohibició serà de sis mesos, temps durant el qual s'ha d'enllestir un reglament definitiu. Per fer-ho, es constituirà un grup de treball format per Protecció Civil i Bombers, que estudiarà si la mesura temporal de prohibició dels patinets ha de ser definitiva o no.

La presidenta de TMB, Laia Bonet, ha explicat que l'objectiu de la mesura és evitar un altre accident com el que hi va haver al vagó dels FGC, però amb conseqüències greus:

"Vam tenir la sort que es va produir amb el tren parat i amb portes obertes, en una estació. Un incident és suficient perquè hi hagi conseqüències que no podem assumir. No ens volem imaginar un incident amb danys majors." 

També s'ha de decidir si es prohibeix l'accés als patinets, tant a vehicles com a estacions, o només posar a carregar les bateries. 

La decisió, presa al consell d'administració de l'entitat, format per la Generalitat, l'Ajuntament de Barcelona i l'Àrea Metropolitana de Barcelona, vol servir per reforçar la seguretat en el transport públic. 

Què fem amb les bicis i els patinets al transport públic?
Els operadors temen casos com el de FCG, on la bateria d'un patinet es va incendiar en un comboi (Catalunya Ràdio/Joan Garcia)

Incendi en un vagó de FGC a Sant Boi de Llobregat

En l'incendi del patinet elèctric de fa un mes en un vagó a l'estació de Ferrocarrils de la Generalitat de Sant Boi de Llobregat, tres persones van resultar ferides. El reescalfament de les bateries del patinet va causar l'incendi a l'interior del comboi. El foc va obligar a aturar la circulació del tren i a evacuar els passatgers. 

Aquest hauria estat el primer incident d'aquestes característiques que hi ha hagut al transport públic a Espanya. Però l'incendi o l'explosió de bateries de patinets també ha provocat nombrosos incendis en habitatges.

La càrrega de bateries de patinet i bicicleta: nova causa d'incendi a casa

Els Bombers alerten que l'incendi de bateries de patinet són una de les noves causes de foc als habitatges i recomanen no carregar-les de nit, quan tenim menys marge de reacció, i instal·lar detectors de fum. 

Sebastià Massagué, director dels Bombers de Barcelona, advertia en declaracions a Catalunya Ràdio que en els sinistres sovint es troben amb lladres i regletes de connexió saturades per carregadors de diversos dispositius.

Ara s'hi han afegit les bateries dels patinets i bicicletes elèctriques, que es carreguen a casa. 

"El manteniment, la manipulació i la càrrega són noves fonts d'incendi."

Segons els bombers de Barcelona, en dos anys s'ha passat de dos casos a 24.

Aquests accidents, a més del foc i l'explosió de la bateria, poden causar intoxicacions per fum o cremades amb l'àcid de les bateries a les persones.

Una "explosió espontània" o la sobrecàrrega i el posterior incendi de la bateria es poden produir per un cop o una càrrega ràpida, però sovint, explica Massagué, es dona perquè els usuaris han modificat de forma il·legal les bateries per córrer més: 

"S'arriben a trucar per treure més rendiment al motor, o fins i tot s'arriben a empalmar bateries."
 

La decisió d'ATM és temporal, durant mig any, fins que enllesteixin la normativa (CCMA)

Precedent a Londres

La decisió d'ATM té el precedent de Londres, que prohibeix l'entrada de vehicles de mobilitat personal des del desembre de l'any passat.  Dues explosions al metro de la ciutat per defectes a la bateria de liti dels patinets van causar diversos ferits per inhalació de fum.

 

ARXIVAT A:
MobilitatTrànsit
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut