Imatge d'arxiu d'un patinet al carrer, a Barcelona
Imatge d'arxiu d'un patinet al carrer, a la ciutat de Barcelona (Ajuntament de Barcelona)

Els patinets elèctrics hauran de registrar-se i tenir una assegurança obligatòria

La DGT argumenta que la decisió del Consell de Ministres equipara Espanya a altres països europeus, i ciutats com Barcelona celebren la mesura

Redacció/AgènciesActualitzat

Els patinets elèctrics s'hauran de registrar i hauran de tenir una assegurança obligatòria d'accidents. Així ho ha confirmat, aquest dimarts, el govern espanyol, que ha aprovat en Consell de Ministres el projecte de llei que preveu aquestes noves mesures.

La posada en marxa d'un registre d'aquest tipus de vehicles hauria d'estar enllestida abans del 2 de gener del 2026. Pel que fa a l'assegurança obligatòria, l'entrada en vigor pot demorar-se uns mesos, fins que superi els corresponents tràmits parlamentaris i administratius.

Aquesta nova legislació també inclou maquinària agrícola i tots els vehicles a motor que puguin arribar a la velocitat màxima de 25 quilòmetres per hora o un pes màxim superior als 25 quilos. 

Poca concreció

L'executiu espanyol justifica aquestes decisions pel doble objectiu de "fomentar el transport sostenible i conscienciar dels danys que pot produir". Més enllà d'aquesta intenció general, però, no concreta massa de quina manera s'aplicaran aquestes mesures.

La meitat dels usuaris de patinets se salten els semàfors en vermell
El registre obligatori ha d'estar actiu a principis del 2026 (Flickr)

De fet, el subidrector general de regulació del Ministeri d'Economia, Javier Castillo, admet que aspectes com les possibles matrícules que puguin servir per identificar aquests vehicles o la manera com es cobriran les possibles indemnitzacions en cas que algú no tingui una assegurança contractada encara estan "per dilucidar".

El que sí que vaticinen és que les primes -els preus d'aquestes assegurances- seran inferiors a les de vehicles com els cotxes i les motos perquè "ni la sinistralitat ni la capacitat per fer mal són les mateixes". 

Un pas "necessari"

Aquesta normativa era una prioritat per a la Direcció General de Trànsit, que assenyala que s'adapta al que ja han fet altres països com França o Alemanya, com explica el responsable de la DGT a Catalunya, Adrià Puigpelat.

"Hem de treballar veient quins són els resultats d'aquesta aplicació de la normativa als països del nostre entorn i aplicar-la també aquí."

Per la seva banda, els ajuntaments fa temps que reclamen aquesta assegurança obligatòria, com recorda Laia Bonet, tinent d'alcalde de l'Ajuntament de Barcelona.

"Estem satisfets amb la notícia. És un tema que hem perseguit molt, des de fa anys, i pensem que és molt necessari."

Justament, la ciutat de Barcelona té previst aprovar ben aviat l'obligatorietat de portar casc quan es condueixin aquest tipus de vehicles. Des de la DGT, a més, també estan pendents de regular l'edat mínima per conduir patinets elèctrics, que se situaria entre els 15 i els 16 anys.

El projecte de llei impulsat, aquest dimarts, pel govern de Pedro Sánchez també preveu una millora de les indemnitzacions per a les víctimes d'accidents de trànsit.

ARXIVAT A:
TrànsitSeguretat
Anar al contingut