Els patinets elèctrics, prohibits al transport públic a partir de l'1 de febrer
La mesura s'aplicarà com a mínim durant sis mesos al metro, als autobusos, als tramvies, a Rodalies de Renfe i als Ferrocarrils de la Generalitat
La prohibició de l'entrada de patinets elèctrics als transports públics estarà vigent a partir de l'1 de febrer i durarà, com a mínim, sis mesos.
Tal com ha avançat el programa "Planta baixa" de TV3, aquest ha estat el dia acordat per començar a implantar la mesura anunciada el 19 de desembre passat.
La mesura s'aplicarà al metro, als autobusos, als tramvies, a Rodalies de Renfe i als Ferrocarrils de la Generalitat.
Ho fan a instàncies de l'Autoritat del Transport Metropolità, ATM, que dona així resposta a la preocupació dels operadors de transport públic després que un patinet elèctric es cremés a l'interior d'un vagó dels Ferrocarrils de la Generalitat. Les bateries d'aquests vehicles es fabriquen amb materials altament inflamables.
Per mirar de facilitar la mobilitat dels usuaris habituals de patinets, ara també es podran deixar als aparcaments gratuïts de Bicibox que hi ha als municipis dels voltants de Barcelona.
Durant els sis mesos que durarà, com a mínim, la prohibició, s'acabarà d'enllestir un reglament definitiu elaborat per un grup de treball format per Protecció Civil i Bombers, que també estudiarà si la mesura temporal de prohibició dels patinets ha de ser definitiva o no.
La presidenta de TMB, Laia Bonet, va explicar que l'objectiu de la mesura és evitar un altre accident com el que hi va haver al vagó d'FGC, però amb conseqüències greus.
En aquella ocasió, el tren estava aturat en una estació i amb les portes obertes. "No ens volem imaginar un incident amb danys més grans", va apuntar.
Incendi en un vagó d'FGC a Sant Boi de Llobregat
En l'incendi del patinet elèctric de fa un mes en un vagó a l'estació dels Ferrocarrils de la Generalitat de Sant Boi de Llobregat, tres persones van resultar ferides. El reescalfament de les bateries del patinet va causar l'incendi a l'interior del comboi. El foc va obligar a aturar la circulació del tren i a evacuar-ne els passatgers.
Aquest hauria estat el primer incident d'aquestes característiques que hi ha hagut al transport públic a Espanya. Però l'incendi o l'explosió de bateries de patinets també ha provocat nombrosos incendis en habitatges.
La càrrega de bateries de patinet i bicicleta: nova causa d'incendi a casa
Els Bombers alerten que l'incendi de bateries de patinet són una de les noves causes de foc als habitatges i recomanen no carregar-les de nit, quan tenim menys marge de reacció, i també aconsellen instal·lar detectors de fum.
Sebastià Massagué, director dels Bombers de Barcelona, advertia en declaracions a Catalunya Ràdio que en els sinistres sovint es troben amb lladres i regletes de connexió saturats per carregadors de diversos dispositius.
Ara s'hi han afegit les bateries dels patinets i bicicletes elèctriques, que es carreguen a casa.
"El manteniment, la manipulació i la càrrega són noves fonts d'incendi."
Segons els Bombers de Barcelona, en dos anys s'ha passat de dos casos a vint-i-quatre.
Aquests accidents, a més del foc i l'explosió de la bateria, poden causar intoxicacions per fum o cremades amb l'àcid de les bateries a les persones.
Una "explosió espontània" o la sobrecàrrega i l'incendi posterior de la bateria es poden produir per un cop o una càrrega ràpida, però sovint, explica Massagué, es dona perquè els usuaris han modificat de forma il·legal les bateries per córrer més:
"S'arriben a trucar per treure més rendiment al motor, o fins i tot s'arriben a empalmar bateries."
Precedent a Londres
La decisió de l'ATM té el precedent de Londres, que prohibeix l'entrada de vehicles de mobilitat personal des del desembre de l'any passat. Dues explosions al metro de la ciutat per defectes a la bateria de liti dels patinets van causar diversos ferits per inhalació de fum.
- ARXIVAT A:
- MobilitatTransport públic