Anunci del Black Friday en una botiga de roba (EFE)

Els perills del Black Friday: Consum alerta de falses rebaixes i publicitat enganyosa

La Generalitat i el govern espanyol han imposat multes per fraus relacionats amb aquesta campanya comercial però no revelen quines són les empreses sancionades

Actualitzat

Des de fa una dècada el Black Friday s'ha anat fent un lloc, i de quina manera, als aparadors dels comerços. No només els físics, sinó, sobretot, els virtuals.

Nascuda als Estats Units, meca del consumisme, aquesta campanya de descomptes té lloc l'últim divendres de novembre. Aquest any serà el dia 29, tot i que la majoria d'empreses l'estiren al llarg de tota la setmana.

Però cal anar amb compte: moltes vegades, una cosa és el que s'anuncia, i l'altra, la realitat. Ho adverteixen tant les associacions de consumidors (Facua i l'OCU) com l'Agència Catalana del Consum.


Quan podem parlar de rebaixa?

Alerten de les falses rebaixes: productes que s'etiqueten (de manera virtual o física) com a rebaixats, però que en realitat no ho estan. Segons la llei, per poder parlar de "rebaixes" el preu ha de ser inferior al que tenia el mateix producte els 30 dies anteriors.

En aquest sentit, hi ha companyies que apugen els preus els dies abans per poder dir que són més barats durant la setmana del Black Friday. Altres anuncien el preu com si no tingués IVA quan en realitat finalment sí que es carrega, i això és una irregularitat.


Augment de la publicitat enganyosa

Més enllà de les irregularitats en els preus, l'Agència Catalana de Consum alerta que hi ha una altra pràctica fraudulenta a l'alça: la publicitat enganyosa. El director general de l'Agència Catalana del Consum, Isidor Garcia, explica a 3Cat que ara mateix és el que més els preocupa:

"Ens continuem trobant incompliments en els preus rebaixats, però ens comencem a habituar desagradablement a trobar-nos que la informació que es facilita no és l'adequada, no és suficent o no compleix amb la llei."

I afegeix que aquesta pràctica no és exclusiva del Black Friday.

Consell: controlar els preus els dies anteriors

Tant l'Agència Catalana de Consum com les associacions de consumidors aconsellen que, si es vol comprar una cosa en concret coincidint amb el Black Friday, es vagi controlant el preu d'aquell producte les setmanes abans.

Però aquest monitoratge no l'haurien de fer les administracions? És el que reclama el secretari general de Facua-Consumidors en Acció, Rubén Sánchez, en declaracions a 3Cat: que tant el govern espanyol com els autonòmics facin controls exhaustius per evitar els fraus.

 

Sancions per més d'un milió d'euros el 2022

Des de la Generalitat ja fa anys que es fan inspeccions per possibles irregularitats en el Black Friday: en la campanya del 2022, la primera que es va fer, es va multar 47 empreses per un import total de més d'1 milió d'euros.

El novembre del 2023 es van tornar a fer controls, sobre 55 empreses, i es van obrir 41 expedients sancionadors. D'aquests, 31 són per infraccions relacionades amb la competència deslleial, dels quals 17 ja s'han resolt i pugen, en total, als 185.000 euros.

D'altra banda, hi ha nou expedients per irregularitats en els preus que encara estan en tramitació.


Quines són les empreses sancionades?

És la gran incògnita. La Generalitat no ho revela, al·legant que només es pot dir quan, a banda de la multa, s'inclou una sanció accessòria de publicitat. És a dir, que part de la sanció és fer públic que l'empresa ha estat sancionada, cosa que no passa en tots els casos.

A més a més, fonts de l'Agència Catalana del Consum argumenten que el nom no es pot dir fins que la sentència --que es pot recórrer per via administrativa-- sigui ferma.

centre logístic d'Amazon al Far d'Empordà
El centre logístic d'una gran companyia de comerç electrònic (EFE)

Fraus en el preu en un 60% d'empreses

El ministeri de Consum no va començar fins a l'any passat a fer controls de preus pel Black Friday. El resultat: dues multes a dos grans operadors de comerç electrònic. Quins? Això, el ministeri de Pablo Bustinduy tampoc no ho ha fet públic. En total, les dues sancions sumaven 90.000 euros.

A més d'aquestes dues sancions, hi ha expedients oberts a sis grans plataformes de comerç electrònic més, amb propostes de sanció que en tota pugen a més de mig milió d'euros.

I és que el novembre de l'any passat el ministeri va monitorar diàriament més de 1.000 productes i va detectar que el 60% de les empreses investigades van cometre aquesta pràctica fraudulenta en més d'un 20% dels productes analitzats.


Vambes que s'encareixen un 40% abans del Black Friday

Un exemple del que va detectar el ministeri: unes vambes que el 18 de novembre s'oferien per 29,99 euros, l'endemà el preu va pujar a 48,95 euros, un 40% més.

El 24 de novembre, coincidint amb la setmana del Black Friday, el producte es venia altre cop per 29,99 euros.

 

El govern controla 3.000 productes

De cara a la campanya d'aquest novembre, la Generalitat controla els preus de prop de 3.000 productes de 80 empreses d'arreu de Catalunya, del sector de l'electrònica del consum, d'articles de roba i complements i productes per a la llar.

La campanya d'inspecció, que va començar a finals de setembre, s'allargarà fins al dilluns 2 de desembre, coincidint amb el Cyber Monday.

Campanya a les xarxes: "N'estem tips"

En paral·lel a les inspeccions, l'Agència Catalana del Consum ha posat en marxa una campanya a les xarxes socials per fomentar el consum reflexiu i responsable.

Sota el lema "N'estem tips", la campanya difon consells (en anglès, "tips") per comprar de manera segura aquest Black Friday.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Consumcat (@consumcat)

 

Compres en línia: 14 dies per retornar el producte

Si la compra s'ha fet per internet i quan arriba a casa no acaba de convèncer, els consumidors tenen, per llei, 14 dies per retornar-lo. És l'anomenat dret de desistiment, que explicàvem a bastament en aquest article:

 

ARXIVAT A:
Comerç
Anar al contingut