Els plans d'Educació per al batxillerat: més matèries de modalitat i menys d'optatives
La consellera Esther Niubó proposa que les assignatures pròpies de cada itinerari guanyin una hora i anuncia una comissió per avaluar l'ús de les pantalles
El departament d'Educació proposa reforçar les matèries de modalitat a batxillerat, a costa de reduir-ne d'optatives. Les assignatures de modalitat són aquelles que defineixen cadascun dels itineraris que pot seguir l'alumnat i que l'encaminen cap a una carrera universitària o una altra.
En una entrevista al Catalunya Migdia de Catalunya Ràdio, la consellera d'Educació, Esther Niubó, ha explicat que aquesta és la solució que han trobat per resoldre la fusió de les matèries de ciències a primer de batxillerat que li requereix el ministeri i atenuar la pèrdua d'hores lectives.
Actualment, les quatre matèries afectades --física, química, biologia, i geologia i ciències ambientals-- ocupen tres hores a la setmana cadascuna. Per evitar que amb el nou currículum acadèmic es retallin les hores de classe a la meitat, Educació planteja passar de tres a quatre hores setmanals les matèries de modalitat --no només les científiques, sinó també la literatura als itineraris humanístic i social-- i les obligatòries.
"No només les preservem i mantenim com a matèria de modalitat sinó que guanyem una hora en cadascuna d'elles"
Tot i això, les matèries afectades per la fusió continuarien sumant menys hores de les que actualment s'imparteixen.
L'augment d'aquestes matèries implicarà, com admet la consellera, tornar a reduir les optatives trimestrals. De fet, explica que als centres més petits sovint tenen dificultats per poder garantir aquest tipus d'oferta tan variada.
Ara bé, sí que es mantindran les optatives anuals.
Niubó assegura que el model que plantegen té bona acollida en les reunions que està mantenint amb els diferents actors implicats. Creu que, d'aquesta manera, es podria donar "seguretat jurídica" a les escoles per encaixar amb la normativa espanyola i, a més, permet "aprofundir" més en coneixements bàsics, com reclama, entre d'altres, l'OCDE.
Menys pantalles?
Recollint el guant d'experts i institucions, Niubó també ha assegurat que cal posar el focus en l'ús de les pantalles a les escoles. Segons ha explicat, en línia amb el que s'ha fet amb els telèfons mòbils, es posarà en marxa una "comissió de la digitalització responsable" que permeti avaluar els riscos de les pantalles en les diverses etapes educatives.
"Molts estudis ens diuen que els nens petits venen cada vegada amb menys parla perquè estan acostumats a les pantalles i tenen menys interlocució amb els mestres o en l'àmbit familiar"
L'objectiu d'aquesta comissió és tenir a punt per al curs que ve recomanacions per als centres i una guia per a les famílies.
La consellera, que no ha volgut avançar la data d'inici del curs, tot i que serà abans de la Diada, ha assegurat que la immersió a l'escola funciona --"l'escola catalana es fa en català"-- i que si hi ha "irregularitats", la inspecció actua.
- ARXIVAT A:
- Educació