Cua a les 08.00 del matí per agafar el bus cap a Barcelona
Catalunya al dia

Els problemes a l'R3 saturen el bus Vic-Barcelona, que deixa cada dia passatgers a terra

Les afectacions pel robatori de coure a Rodalies han provocat una fuga d'usuaris del tren al bus, fins al punt que la setmana passada 600 persones no hi van poder pujar a les hores punta perquè anaven plens

Enllaç a altres textos de l'autor

Nati Adell

Corresponsal de Catalunya Ràdio a la Catalunya central

Actualitzat

Les queixes dels usuaris de la línia de bus que uneix Vic amb Barcelona venen de lluny, però des del robatori de coure a Rodalies del 12 de maig han anat en augment. I és que, des d'aleshores, els trens de l'R3 que fan aquest mateix trajecte comencen i acaben a Montcada-Ripollet, des d'on els passatgers han de baixar per agafar un bus que els porta fins a Fabra i Puig.

Aquesta incidència ha doblat el nombre d'usuaris que han canviat el tren pel bus a l'hora de desplaçar-se entre la capital d'Osona i Barcelona.

Donat que el problema va a més, els usuaris d'aquesta línia d'autobús, l'e12, s'han organitzat en un grup de WhatsApp per comptabilitzar les incidències.

Calculen que en els últims tres mesos més de 5.000 persones no han pogut agafar el bus que volien. Només la setmana passada, i comptant que dilluns era festiu a diverses poblacions, més de 600 usuaris es van quedar a terra perquè els autobusos anaven plens.


Javier Arnaiz és l'usuari que està recopilant totes les incidències per fer-les arribar a la Generalitat i a la Sindicatura de Greuges:

"Queda molta gent a terra. No estem parlant de dues o tres persones, sinó de 50 i 60 a les hores punta... I no és gent que se'n va de festa, és gent que va a treballar."


Quan hi ha més problemes?

Les hores punta són els dilluns al matí en direcció a Barcelona, els divendres al migdia de Barcelona cap a Vic i els diumenges a la tarda en direcció a la capital catalana. En aquesta última franja horària, molts usuaris són estudiants que tornen després de passar el cap de setmana amb la família.

La mare d'una d'aquestes estudiants explica que aquest diumenge van arribar 10 minuts abans de la sortida del bus i ja hi havia una cua de més de 60 persones:

"Va ser impossible agafar-lo i, com que en aquella hora tampoc hi havia tren, l'opció més ràpida va ser baixar-la a Barcelona en cotxe. I no és la primera vegada que ens ha passat."

Els usuaris també es queixen que alguns autobusos no estan en condicions: no hi ha espai per a les maletes, hi ha gent que ha de viatjar dreta i els caps de setmana no hi ha servei d'atenció al públic, de manera que no es pot trucar a enlloc per saber si hi haurà o no bus de reforç.  

Què hi diu, la Generalitat?

El director general de Transports i Mobilitat, Oriol Martori, explica que la situació és complexa perquè "les incidències reiterades a Rodalies han alterat totes les previsions" que havien fet. Afegeix que poden donar respostes puntuals --posant busos de reforç, com estan fent des de l'octubre--, però que no poden assumir de manera sistemàtica la fuga d'usuaris del tren al bus que hi està havent.

Els usuaris es queixen que la capacitat del servei és insuficient (3Cat/Nati Adell)

Martori també posa xifres per explicar-se. Recorda que en un autobús hi caben un màxim de 60 persones, mentre que un tren té capacitat per transportar-ne mil de cop.

ARXIVAT A:
Transport públic
Anar al contingut