L'elevada demanda d'informàtics dificulta la contractació de professors d'FP (CCMA)

Els professors d'informàtica d'FP podran fer més hores de classe per cobrir la demanda

Cada setmana s'han de cobrir entre 15 i 20 places vacants als centres educatius públics i no n'hi ha prou amb les borses de treball: falten informàtics que vulguin ser docents

Els professors d'Informàtica van molt buscats als centres de Formació Professional de Catalunya. No n'hi ha perquè en aquest sector hi ha tanta feina que la majoria de professionals estan treballant sobretot a l'empresa privada. Per intentar cobrir aquests forats, el govern ha aprovat que els professors que ja donen classes puguin fer més hores lectives.

S'ha aprovat una mesura excepcional i urgent perquè el professorat d'informàtica dels centres d'FP pugui fer més hores de classe, de manera voluntària.

El professorat que s'hi aculli podrà passar de les 18 hores setmanals lectives actuals a 23. A canvi rebran un complement salarial
 

La mesura extraordinària permetrà els professors fer més hores de classe (CCMA)

No més hores extres, sinó més hores de classe

Aquest increment de cinc hores setmanals seran de les hores de classe. De les 37,5 hores laborals, tot el professorat n'ha de fer 24 de permanència al centre, entre les quals hi ha hores de classe i també de guàrdia o coordinació. La mesura no implicarà fer hores extra, ja que les cinc hores de classe de més es restaran de les que es destinen a altres tasques que fan al centre. Això implicarà que s'hauran de reorganitzar aquestes feines entre la resta de professorat. 

Dolors Collell ha explicat que aquesta mesura se suma a d'altres que ja s'estan aplicant:

"Aquesta possibilitat l'afegim a tot el que ja fem: Tenim permanentment les borses obertes, hem agafat professorat sense màster amb el compromís de fer-lo --sempre, evidentment, que s'hagi validat que té prou coneixements--, en tot el que són difícils cobertures obrim la borsa a tots els territoris. Ara farem una campanya per xarxes per incentivar informàtics que es vulguin dedicar a la docència, perquè és un sector que té molta demanda laboral."

La mesura d'ampliar les hores docents dels professors d'informàtica s'aplicarà només durant aquest curs, ha dit Collell, que ha afegit que s'activa ara, al primer trimestre, per no tenir l'alumnat desatès, com va passar el curs passat, i perquè la situació no s'agreugi a final de curs.

Alberto Vila, director de l'Institut Tecnològic de Barcelona, el que té més demanda per cursar informàtica de tot Catalunya, explica que a l'inici de curs tenien cinc vacants i ara els queden dues places sense cobrir. Això vol dir que "hi ha grups que han d'entrar dues hores més tard o han de sortir dues hores abans perquè no hi ha docents", afegeix.

Segons alguns professors, la mesura pot tapar aquests forats, però Javier González, tutor i coordinador del Grau Mitjà d'Informàtica d'aquest centre, tem que en surtin perjudicats altres aspectes com l'atenció personalitzada als alumnes amb les tutories. D'altra banda, Vila considera que la mesura els pot ajudar al gener, quan s'ha de fer la reducció d'una hora lectiva.
 

La demanda de docents d'informàtica és a escala mundial(CCMA)

Es busquen docents d'informàtica

A més de les borses obertes i el professorat pendent de màster, la necessitat d'informàtics que es dediquin a la docència és l'escull més important. Falten docents d'informàtica.

Aquesta és l'especialitat docent més demanada amb diferència a Catalunya, però és una demanda que existeix a nivell estatal i també mundial.

A Catalunya, la falta de professorat d'informàtica es concentra en una quinzena de grans instituts de formació professional de Barcelona i comarques, diu Collell.

"On tenim més mancances és al Consorci --Barcelona ciutat--  i a comarques, i també la zona on tenim més vacants d'aquestes especialitats. Solem tenir cada setmana entre 15 i 20 llocs per cobrir, perquè algú es posa de baixa i s'ha de substituir i, per tant, és l'especialitat on se'ns concentra més aquest problema."

A Catalunya hi ha 1.014 places cobertes de professorat d'informàtica, però no hi ha prou especialistes a totes les borses territorials per fer front a les substitucions. Quan s'acaben en una borsa, s'obre la possibilitat d'agafar-ne d'un altre territori, però, tot i així, no s'arriba a poder cobrir totes les baixes que es generen setmanalment.
 

La gran demanda d'informàtics

El món laboral necessita molts informàtics, de fet molts d'aquests professionals marxen a treballar a l'estranger, on tenen millors condicions laborals. És una especialitat que permet treballar a distància i això també afavoreix molt la mobilitat laboral. Aquesta alta demanda fa que també s'hagi d'ampliar l'oferta formativa, un equilibri difícil d'aconseguir davant la falta de professorat.

"La contradicció que tenim" --diu Collell-- "és que hem de fer molta oferta dels cicles formatius d'FP d'informàtica perquè hi ha molta demanda laboral, però ens manca professorat. Equilibrar això és molt difícil, però intentem que les dues coses vagin molt alhora".

Jordi Casas Ballarà, un altre professor de l'institut Tècnic de Barcelona amb qui ha parlat TV3, apunta al problema de fons que té el sistema i proposa que "s'hauria de trobar un model amb què es pogués fer aquesta col·laboració de l'empresa i la docència de forma més àgil i que es pogués cobrir aquesta falta que hi ha ara".

També es proposa actualitzar el currículum dels graus d'FP d'informàtica perquè es puguin incorporar altres perfils docents en el grau mitjà: ara només poden donar classe els enginyers informàtics.

ARXIVAT A:
Educació
Anar al contingut