Els riscos de la nova funcionalitat de TikTok: "Acabes caient en compres compulsives"
- TEMA:
- Comerç
Des d'aquesta setmana, TikTok permet comprar productes directament des de l'aplicació, sense necessitat de sortir de la xarxa social. Així, els comerços online poden oferir els seus productes enllaçant-los directament a aquests vídeos.
És una nova funcionalitat que ara arriba a Espanya i que està activa als Estats Units des de fa mesos, on el que més es ven a TikTok són productes barats de moda i bellesa, segons un estudi de la consultora Earnest. També està disponible al Regne Unit, Indonèsia, Malàisia, les Filipines, Singapur, Tailàndia i el Vietnam.
Què li passa al cervell amb TikTok?
Amb un simple clic l'usuari pot adquirir-los. Per això, el professor de Psicologia del Consum de la Universitat Autònoma de Barcelona Albert Vinyals alerta que la nova funcionalitat pot afavorir les compres compulsives, sobretot entre els més joves.
Per què? "El nostre estat cerebral a TikTok no té res a veure amb el que tenim quan entrem en una botiga convencional", exposa Vinyals, ja que TikTok és una xarxa social que està dissenyada per "activar el sistema de recompensa cerebral". És a dir, per ser addictiva, ja que es juga molt amb l'aleatorietat:
"Veus continguts molt aleatoris. N'hi ha que et semblaran interessants i altres que no, de manera que arribes a un estat de desconnexió i, en aquest moment, et van posant productes entremig."
I, enmig d'aquest estat de desconnexió, "costa molt més activar la part racional del cervell, per tant, és lògic que acabis caient en compres compulsives", subratlla Vinyals en declaracions a Catalunya Ràdio.
Cal més regulació?
Davant d'això, l'expert en Psicologia del Consum demana més regulació, sobretot per protegir els més joves, que són els principals usuaris de TikTok.
"Tinc l'esperança que d'aquí a uns anys passi el mateix que passa quan ara explico que el meu pediatre fumava a la consulta quan jo era un nen, que ens sorprengui molt quan recordem que els adolescents utilitzaven tan lliurement aquest tipus de xarxes i continguts."
Per ara, l'únic país al món que ha prohibit les xarxes socials als menors de 16 anys és Austràlia, amb una llei pionera que vol protegir els infants i adolescents de l'assetjament i de possibles problemes de salut mental. Afecta les xarxes socials Facebook, Instagram, Reddit, Snapchat, X i TikTok.
Un 20% d'adolescents és a TikTok més de 2 hores al dia
Aquesta xarxa social "indueix a moltes frustracions" i que pot conduir els adolescents a "trastorns de la conducta alimentària, angoixes i ideacions suïcides", tal com avança un estudi de la UPF i la UOC en què s'alerta que 1 de cada 5 joves de 12 a 18 anys fan un consum de risc de TikTok, de més de dues hores al dia.
TikTok, en el punt de mira de la Unió Europea i els Estats Units
Tot plegat, en un moment en què TikTok està qüestionat a la Unió Europea i els Estats Units.
D'una banda, TikTok està immersa en un procés als Estats Units que podria acabar amb la prohibició si la plataforma no es desvincula de la companyia matriu, ByteDance, de la qual Washington sospita que podria fer servir informació sobre els usuaris nord-americans per manipular l'opinió pública. La companyia nega estar controlada pel Partit Comunista Xinès.
De l'altra, la Comissió Europea investiga TikTok per una presumpta falta de mitigació d'interferències estrangeres en les eleccions presidencials romaneses, on va guanyar la primera volta el candidat prorús.
- ARXIVAT A:
- Xarxes socials Comerç TikTok