Els riscos de passar més de dues hores a TikTok: "Acaba amb l'autoestima de qualsevol"
- TEMA:
- Xarxes socials
Un estudi pioner fet conjuntament per la Universitat Pompeu Fabra i la Universitat Oberta de Catalunya alerta que l'ús abusiu d'aquesta plataforma augmenta el risc de tenir trastorns com ara ansietat, baixa autoestima i, portat al límit, problemes de conducta alimentària.
Segons aquest estudi, publicat a Nature, 1 de cada 5 joves de 12 a 18 anys fan un consum de risc de TikTok, fixat en més de dues hores al dia. La resta reconeixen que l'utilitzen com a mínim una hora al dia, i el risc de tenir problemes de salut mental és més alt entre les noies que entre els nois perquè elles passen més temps en aquesta xarxa.
Consolidació dels rols de gènere
A banda d'observar el temps de consum, l'estudi també analitza els continguts que miren els més joves i conclou que consoliden els rols de gènere: elles miren vídeos de moda i bellesa, mentre que ells es focalitzen en esports i videojocs. Uns continguts que, sumats al temps de consum excessiu, poden desembocar en una baixa autoestima. Mònika Jiménez és professora de Comunicació a la UPF i una de les autores de l'estudi:
"Acaba amb l'autoestima de qualsevol, perquè si aquest és el forat del pany per on mires el món i tot són cossos perfectes, les teves aspiracions van cap aquí."
Jiménez afegeix que "com més lluny està l'estereotip de la teva realitat, més fàcil és que t'acabi afectant". I les afectacions, tot i que no estan provades científicament encara, passen pel que expliquen el miler d'enquestats en aquest estudi. Parlen de problemes d'autoestima i de no sentir-se a gust amb el seu cos, cosa molt difícil quan estan constantment bombardejats per "belleses impossibles i pells fantàstiques".
Tot plegat pot fer caure les noies --les més afectades per aquest fenomen-- "en una angoixa, en un jo no arribo a aquest estàndard de bellesa".
No tot acaba, però, en bellesa i moda. TikTok també és l'aparador de ritmes de vida poc creïbles i que, en tot cas, tampoc estan a l'abast de tothom.
Consum passiu, el més perillós
A diferència d'altres xarxes, a TikTok es fomenta un consum més passiu dels vídeos. Les autores de l'estudi expliquen que a Instagram, per exemple, es promou la interacció amb altres usuaris a través dels likes o els comentaris, cosa que no passa a TikTok i que fa que aquesta sigui la plataforma més perillosa actualment:
"Tot es limita al que et dicta l'algoritme. Miro continguts de bellesa, doncs bellesa crida bellesa i més bellesa. I allà et quedes, tu i la pantalla."
L'estudi també constata que l'ús de l'aplicació té efectes addictius: com més estona al dia hi passen els usuaris, més incapaços són de tallar amb el visionat. Queden literalment enganxats en l'scroll infinit, perquè quan acaba un dels vídeos curts, en comença un altre i així successivament, sense fi.
Necessitat de més controls
L'estudi també proposa fer auditories regulars de l'algoritme de TikTok que incorporin la perspectiva de gènere.
Actualment, per normativa europea, aquestes plataformes passen una auditoria a l'any per detectar fake news i combatre tant la desinformació com els discursos d'odi. De moment, però, no s'està fent res per detectar continguts i vídeos que vagin en contra de la igualtat entre homes i dones.
Filtres de bellesa prohibits
Conscients de les crítiques que reben, els responsables de TikTok han anunciat que en les pròximes setmanes bloquejaran l'ús dels filtres de bellesa als usuaris que siguin menors d'edat. El que no diuen, però, és com s'ho faran per controlar que els adolescents no menteixin sobre la seva edat per esquivar aquesta prohibició. Són filtres que s'utilitzen, per exemple, per augmentar la mida dels ulls, dels llavis o canviar el to de la pell.
En aquest sentit, la Comissió Europea està treballant per desenvolupar eines tecnològiques que permetin verificar de forma eficaç que l'usuari té realment l'edat que diu tenir. En cas que no fos així, es podria bloquejar l'accés dels menors a continguts inapropiats.
TikTok és de dretes?
Segons l'últim baròmetre del CEO, publicat aquest dimecres, 1 de cada 4 catalans utilitza aquesta aplicació, especialment popular entre els menors de 35 anys. És la segona que més fan servir després d'Instagram.
La mateixa enquesta també diu que a banda de l'ús personal, les xarxes socials ja són el mitjà més usat per informar-se entre els menors de 50 anys. Instagram és la que més utilitza tothom, mentre que TikTok té més tirada entre els votants que es consideren de dretes i la xarxa X --abans Twitter-- entre els que es consideren d'esquerres.
Per partits, els simpatitzants de Vox són els que més fan servir TikTok, pràcticament 6 de cada 10. Seguits dels simpatitzants del Partit Popular, on la xifra baixa fins al 27%.
- ARXIVAT A:
- Xarxes socials Salut Mental TikTok