Un cable tallat en un carregador de vehicles elèctrics (CCMA)

Els robatoris de coure s'estenen als carregadors de vehicles elèctrics

Alguns operadors ja han decidit posar càmeres i sistemes de vigilància per frenar els furts
Enllaç a altres textos de l'autor

Manel Sastre Papasseit

Periodista de Catalunya Ràdio a la demarcació de Tarragona

@ManelSastre

Els operadors dels punts de càrrega de vehicles elèctrics estan amoïnats pels nombrosos robatoris de cable de coure que han patit durant les últimes setmanes. El cas més sonat va passar a mitjans de gener. Va afectar una dotzena de carregadors ràpids de Reus i Tarragona, on els lladres van tallar les mànegues per revendre el coure del seu interior. El problema també s'ha detectat al Baix Penedès i al Bages.

Es tracta d'una acció vandàlica que té greus efectes econòmics i de servei. El robatori genera pèrdues de fins a 8.000 euros, segons la potència del carregador, i el pot deixar inutilitzat durant setmanes o mesos.

Tenint en compte que no n'hi ha massa, això preocupa els usuaris, segons Albert Sagarra, de l'Associació d'Usuaris de Vehicles Elèctrics (AUVE).

"Això dificulta molt la transició cap a la mobilitat elèctrica. Esperem que sigui una mala moda."

A Reus es van tallar una dotzena de mànegues de carregadors elèctrics (3Cat)

Les pèrdues importantíssimes que aquests robatoris suposen a ajuntaments i operadors privats contrasten amb el preu que se'n pot obtenir al mercat negre, al voltant de 30 euros, segons explica Jorge Rios, de l'empresa Etècnic.

"Substituir les tres mànegues d'un carregador ràpid pot costar més de 2.000 euros, però tenim mànegues que poden arribar als 8.000  euros."

A aquestes pèrdues s'hi ha d'afegir les hores de feina que comporta reparar aquestes mànegues, sovint tota una jornada laboral.
 

Més mesures de seguretat

Els usuaris demanen més celeritat en les reparacions i sistemes que impedeixin el vandalisme i els robatoris. Rios explica que la seva empresa, que gestiona prop de 10.000 carregadors a tot l'Estat, ja està a punt de posar alarmes i càmeres de videovigilància actives. Però també instal·laran sistemes d'alarma passius, sonors i òptics, que s'activaran quan s'estigui produint una acció vandàlica o el robatori de la mànega.

Els usuaris també reclamen un millor manteniment dels punts, sobretot dels públics, que sovint tenen problemes de fiabilitat. A Calafell, per exemple, només funciona un dels cinc carregadors ràpids públics i al Vendrell, l'únic instal·lat per l'Ajuntament fa més d'un any que té problemes de funcionament.

A Manresa, els lladres han tallat diverses vegades les mànegues dels punts ràpids que s'han passat mesos sense servei, i això que són a pocs metres d'una comissaria de policia.

Els carregadors públics sovint tenen falta de manteniment (3Cat/ Manel Sastre)

Albert Sagarra, de l'AUVE, demana als constructors de punts de càrrega que adaptin els dissenys a aquesta problemàtica per posar-ho més difícil als lladres i està convençut que "els operadors posaran els equips dels fabricants que els costi menys de mantenir".
 

Els Mossos d'Esquadra coneixen el problema i asseguren que ja l'estan investigant. Expliquen que hi ha zones amb més afectacions i que s'emmarquen en el context de les màfies del coure que també actuen sobre altres infraestructures bàsiques.

El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut