L'assistent de veu d'Alexa, de moment la connexió més directa d'Amazon amb els aspiradors autònoms d'iRobot (iRobot)

Els robots Roomba, molt més que els nous espies d'Amazon a les llars dels seus usuaris

La darrera compra d'Amazon obre més temors sobre la seva gestió de la privacitat, i confirma l'estratègia del gegant tecnològic de dominar el màxim de sectors possibles
Enllaç a altres textos de l'autor

Toni Noguera Martínez

Periodista del 324.cat especialitzat en tecnologia

@AntoniNoguera
Actualitzat
TEMA:
Amazon

Quan Amazon va comunicar l'acord definitiu per a la compra de l'empresa iRobot, el fabricant de les aspiradores Roomba, per 61 dòlars per acció (un total d'uns 1.700 milions de dòlars), pocs van creure que un dels cinc gegants tecnològics occidentals tenia un interès especial a guanyar diners netejant eficientment les nostres llars.

Un cop més, el principal argument (però no l'únic) d'aquesta adquisició són les dades. Dades de milions d'usuaris del principal fabricant d'aspiradores autònomes del món, amb més del 50% del mercat, però també dels múltiples sensors que incorporen els més de 40 milions de dispositius que circulen per les cases de tot el món mentre n'aprenen les interioritats.

La informació que molts experts temen que passi ara a mans d'un dels actors principals d'internet és molt diversa, i molt útil per als objectius de l'empresa. Comença amb el mapa de la distribució de la casa que fan els darrers productes d'iRobot, però va molt més enllà.

 

Les versions més modernes dels robots aspiradors d'iRobot tenen càmeres capaces de reconèixer més de 80 objectes comuns, com excrements d'animals domèstics, mitjons i cables, per esquivar-los de la forma més adequada quan es troben en funcionament.

Les noves Roomba incorporen càmeres dotades amb algoritmes d'intel·ligència artificial, que reconeixen objectes, habitacions i mobles: "Alexa, digues a la Roomba que aspiri davant del taulell de la cuina" (iRobot)

Les Roomba responen a comandaments de veu d'assistents de veu de tercers (Google Now, Siri, Alexa...), amb els quals es pot ordenar, per exemple, que es posin en marxa. Les darreres actualitzacions permeten indicar a l'aspiradora que comenci a netejar en parts concretes de les habitacions, és a dir: poden reconèixer habitacions i mobles.

Els robots que ha comprat Amazon identifiquen diferents tipus de superfície i punts d'acumulació de brutícia. Aquesta informació se suma a les dades sobre els objectes, habitacions, mobles i la distribució de la casa, que actualitzen cada cop que es posen en marxa, més les dades d'usuaris, connexió, localització...

No és difícil d'imaginar la quantitat de conclusions que pot extreure un algoritme sobre l'estil de vida i les necessitats dels seus usuaris, especialment quan pot creuar les dades amb les d'altres empreses massives de la seva propietat.

Una fórmula d'èxit assegurat per a qui viu de vendre productes, anuncis, dades i l'allotjament al núvol per gran part d'internet.

iRobot compta amb models que freguen terres, com el de la imatge. A més, els més moderns fan mapes precisos de la distribució de les cases per facilitar la seva feina (iRobot)


L'ecosistema Amazon de la casa intel·ligent

L'adquisició d'iRobot és una peça més per seguir completant l'estratègia de l'empresa del multimilionari Jeff Bezos, que vol convertir-se en el rei de la domòtica. Un peu més dins la casa de milions de persones que cada cop confien més en els gadgets que fan casa seva "intel·ligent".

La prominència d'Amazon en el sector domòtic es deu, sobretot, a l'èxit que ha aconseguit amb el seu assistent de veu, Alexa. La llibertat i les facilitats que han donat a fabricants de dispositius connectats per fer-los compatibles amb l'assistent virtual els ha portat a ser presents en tots ells.

Pràcticament no existeixen dispositius intel·ligents que no siguin compatibles amb l'Alexa d'Amazon.

Els altaveus intel·ligents de l'empresa, els Echo, un altre gran èxit internacional, poden interactuar amb gairebé tots els gadgets que existeixen al mercat.

El dron de vigilància Ring Always Home Cam, un producte en venta limitada d'una de les empreses de dispositius intel·ligents propietat d'Amazon, ha estat una de les darreres novetats que ha presentat l'empresa de productes de domòtica des de la seva adquisició (Amazon)

La compra de les empreses fabricants de panys de porta intel·ligents i càmeres connectades, Ring i Blink, el 2018, i de l'empresa de routers de malla WiFi, Eero, el 2019, confirmen els objectius domòtics de l'empresa.

Amazon ha creat tot un ecosistema per a la casa intel·ligent. És dens, interoperable i fàcil d'utilitzar, i la compra d'aspiradors connectats li dona encara més avantatge: és més còmode adquirir productes que siguin compatibles amb el sistema domòtic que ja hi ha instal·lat a casa.

Crear un ecosistema digital, com saben bé empreses com Microsoft, Alphabet i, sobretot, Apple, és clau per assegurar-se el domini d'una gran porció de mercat a llarg termini.


Monopolis, robòtica i intel·ligència artificial

L'adquisició d'iRobot arriba en un moment d'incipient contracció econòmica que sembla que Amazon també comença a notar a Catalunya.

A més, la justícia nord-americana no treu els ulls de sobre de tots els seus moviments per tal de detectar i demostrar les seves pràctiques monopolístiques. De fet, la compra encara no es pot confirmar del tot fins que les autoritats competents la revisin minuciosament i autoritzin.

Tot això faria pensar que aquest 2022 Amazon hauria frenat la seva ambició expansionista, clau en el seu gran creixement. Però l'anunci de la compra del fabricant de les Roomba, la quarta més gran de la història de l'empresa, arriba tot just dues setmanes després d'haver comprat la firma OneMedical, la tercera més gran de la seva història, per 3.900 milions de dòlars.

Astro és el robot que Amazon ven de forma limitada i que promet vigilar la casa, executar videotrucades i assistir en tot moment

L'empresa que va fundar Jeff Bezos fa molts anys que no es dedica només a vendre llibres per internet. Amb el temps, s'ha convertit en una important empresa de robòtica, i també d'intel·ligència artificial, tal com ho demostren els robots autònoms industrials que utilitza a les seves fàbriques i un dels seus darrers llançaments, Astro, un robot que vol convertir en un assistent físic, una barreja entre un Roomba i un altaveu Echo.

Amazon allotja una tercera part de les empreses d'internet als seus servidors (iRobot ja n'era client) i es queda un percentatge d'un 40% de totes les compres en línia que hi ha als Estats Units. I continua dominant nous mercats: té productes, empreses i interessos en el sector de l'entreteniment (Prime Video, Twitch i Metro-Goldwyn-Mayer), informació (Washington Post), supermercats i productes (Whole Foods Market i Amazon.com), robòtica (Kiva Systems, Boulder), farmàcia i medicina (PillPack, OneMedical)...

Les pràctiques depredadores d'Amazon fa temps que es denuncien, però l'empresa continua sense grans impediments per comprar la competència quan no té prou èxit imitant el seu model de negoci, gràcies a extreure les dades de venda d'aquells que allotgen els productes a la seva popular plataforma.

A més, els impressionants beneficis que obté Amazon, amb un creixement imparable de l'empresa, però, no acostumen a reflectir-se en les condicions laborals dels seus treballadors a tot el món. Tot i els aspectes més obscurs del seu negoci, tanmateix, sembla que l'empresa no pateix especialment la crítica de l'opìnió pública.

 

ARXIVAT A:
Tecnologia Amazon Seguretat
NOTÍCIES RELACIONADES
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut