Els taxistes, pendents de la decisió del TSJC, no descarten una aturada intermitent
- TEMA:
- Mobilitat
Els taxistes han acabat a les 6 del matí la vaga de 48 hores. No descarten, però, una vaga intermitent depenent de la decisió del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya.
El sector del taxi està pendent del que el tribunal resolgui aquest divendres sobre les llicències de vehicles de lloguer amb conductor, com Uber i Cabify. Cap al migdia se sabrà si els jutges mantenen suspesa o no la normativa que regula aquests empreses.
L'Àrea Metropolitana de Barcelona havia aprovat al febrer una normativa que exigia a aquestes plataformes disposar d'una llicència local, per protegir el taxi com a servei públic.
La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència ho va recórrer perquè considerava que aquesta mesura atemptava contra la lliure competència i podia fer pujar els preus. És sobre aquest recurs que s'ha de pronunciar el TSJC aquest divendres.
També hi va presentar un recurs el Ministeri de Foment, en aquest cas per un conflicte de competències.
Justament, aquest dijous a la tarda Foment ha anunciat que retirarà la petició de mesures cautelars contra el reglament que regula les llicències VTC. És a dir, que Foment ja no demana que es deixi la normativa en suspens mentre la justícia decideix sobre el recurs, que el Ministeri manté.
Noel Moreno, un dels portaveus d'Élite Taxi, l'associació majoritària al sector, ha aplaudit el gest:
"És una gran notícia, dintre del moment en què estem. Hem d'estar tranquils, perquè per nosaltres té dues lectures, però evidentment és una gran notícia. Necessitem notícies d'aquestes perquè es demostri que tenim la raó."
Foment diu que fa el gest per mostrar voluntat de trobar solucions. Dimecres, en una reunió, l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, els va demanar que retiressin el recurs contra el reglament que va aprovar l'Àrea Metropolitana de Barcelona.
El tribunal ha d'acordar si es manté la suspensió o s'aplica aquesta normativa.
En cas que el reglament continuï suspès, les associacions de taxistes es tornaran a reunir per decidir més mobilitzacions, de cara a la setmana que ve o durant el mes d'agost.
L'origen del conflicte
Els taxistes es mobilitzen perquè creuen que empreses com Uber i Cabify amenacen greument el servei públic del taxi. Per això van estar tan contents quan l'Àrea Metropolitana de Barcelona va aprovar al febrer una normativa que exigia a les VTC disposar d'una llicència local, amb l'assegurança pertinent, i complir uns requisits.
D'aquesta manera, a més d'aplicar estrictament la ràtio d'una llicència per cada 30 taxis, es posava més difícil el suposat intrusisme.
La setmana passada, però, el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya va acceptar un recurs de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència, que considera que aquestes mesures atempten contra la lliure competència.
El Ministeri de Foment n'havia posat un altre en considerar que la regulació del transport és competència de l'Estat i no pas d'una entitat local.
Tot plegat ha fet que el tribunal accepti com a mesura cautelar suspendre les mesures proposades per l'Àrea Metropolitana, que tenen el vistiplau de l'Ajuntament de Barcelona. I això ha estat el que ha encès els ànims dels taxistes, que ja fa anys que lluiten contra els cotxes de lloguer amb conductor.
"Estem parlant de lobbies multimilionaris que venen a buscar el que és nostre", afirmen des del sector.
Sobre una possible pujada de preus si es redueix la presència de vehicles amb llicència VTC, els representants dels taxistes argumenten que "pujaran preus si així ho desitgen les plataformes", perquè no tenen tarifes fixades, com sí que passa amb els taxis.
- ARXIVAT A:
- Mobilitat