Tensió a l'assemblea de taxistes, que porta a la dimissió del líder de la protesta
La votació per decidir si abandonen la vaga indefinida es fa durant aquesta tarda
Els taxistes de Barcelona voten aquesta tarda si aixequen la vaga indefinida que fan des de divendres, després de l'última proposta del govern per regular el sector dels VTCs, els vehicles de lloguer amb conductor, és a dir, Cabify i Uber.
Hi ha divisió entre els diferents col·lectius de taxistes i els ànims estan molt exaltats, fins al punt que Alberto Álvarez ha dimitit com a portaveu del comitè de vaga. Continuarà, però, com a portaveu d'Élite Taxi. Ho ha anunciat en plena assemblea després de les protestes i el desacord entre els conductors sobre el format de la votació per acceptar o rebutjar el decret del govern sobre la regulació de VTCs i taxis.
En un ambient molt tens i amb forts crits a favor de continuar amb les protestes, un grup de taxistes ha reclamat que es pugui votar a mà alçada, entre dues opcions de "sí" o "no" i no amb urnes, com havia previst Alberto Álvarez. La cara més visible d'aquesta mobilització era partidari de votar a favor de desconvocar la vaga, després de fer una valoració positiva del decret llei presentat per la Generalitat i que obre la porta a la possibilitat que els vehicles de lloguer amb conductor s'hagin de precontractar amb una hora d'antelació.
Alberto Álvarez a l'assemblea a la plaça Catalunya durant la qual ha dimitit (EFE)
"Surto del mig, ho sento, dimiteixo", ha acabat dient el fins ara cap de la protesta. Finalment, els taxistes han acordat votar a favor o en contra de desconvocar la vaga, deixant de banda l'opció d'una "treva" fins el començament del Mobile World Congress. I es farà amb urnes.
Élite Taxi Barcelona ha difós un comunicat explicant per què renuncia a "qualsevol responsabilitat que tingui res a veure" amb aquesta vaga:
"Cap de nosaltres continuarà en el comitè de vaga. Cadascú de nosaltres vol continuar a partir d'ara com un taxista més i ens posem al darrere del nou comitè de vaga que hi hagi. No permetrem que el nostre company Tito [Alberto Álvarez] acabi de perdre la salut que li queda. Estem tranquils. Hem fet sempre el que honestament creiem que és el millor per al sector, però sentim que el sector no estigui en la mateixa línia que nosaltres. Respectem qualsevol decisió que el sector prengui a partir d'aquest moment."
Un dels taxistes aixecant el braç durant l'assemblea a la plaça Catalunya (ACN)
Centenars de taxistes participen a l'assemblea que ha de decidir si continuen amb la vaga (EFE)
En principi, doncs, entre les 4 de la tarda i les 8 del vespre hi haurà la votació a través d'urnes. Hi poden participar els taxistes que presentin la seva llicència o credencial. A l'Àrea Metropolitana n'hi ha 15.000. El resultat, per tant, no se sabrà fins aquest vespre, quan es faci el recompte dels vots després de les 8.
Damià Calvet: "No hem cedit a cap xantatge"
Damià Calvet explicant la proposta (ACN)
En una entrevista a "Els matins" de TV3, el conseller de Territori, Damià Calvet, ha dit que la proposta final del govern s'aprovarà dimarts, voti el que voti aquest aquest dimecres l'assemblea de taxistes. La normativa deixarà en mans dels ajuntaments ampliar el temps de precontractació de serveis com Uber i Cabify.
"Fixem aquests 15 minuts i donem la possibilitat als ajuntaments que puguin regular més enllà d'aquests 15 minuts (···) No puc parlar pels taxis, l'assemblea és sobirana, però passi el que passi nosaltres tirarem endavant la nostra regulació."
[Sobre els VTCs] "Els vehicles i els conductors es queden, les llicències es queden i n'estem segurs que adaptant-se a la nostra normativa, aquestes o altres plataformes continuaran donant un servei de qualitat complementari amb el taxi."
Aquesta és la proposta que fa el govern als taxistes
La Generalitat defensa que la regulació que plantegen està a mig camí entre la posició dels taxistes, que reclamaven que els VTCs només poguessin fer serveis precontractats amb 24 hores d'antelació, i el plantejament d'Uber i Cabify, que no volien limitacions de cap mena. Damià Calvet s'ha defensat així de les acusacions d'haver cedit als interessos dels taxistes.
"Nosaltres considerem que no hem cedit a cap xantatge, al contrari. Potser n'hi havien que no volien ser regulats, que pretenien disposar d'una barra lliure, i nosaltres hem dit des del minut 1 que volem regular, que no volem regular en contra d'uns ni en contra dels altres, que volem regular de manera que el sector sigui competitiu i que el ciutadà se'n beneficiï."
Ada Colau: "Ja parlàvem d'aquesta hora a l'àmbit metropolità"
Ada Colau confirma que l'Àrea Metropolitana de Barcelona ampliarà a una hora la precontractació dels VTCs
L'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, considera l'acord satisfactori per totes les parts i ha confirmat que a l'Àrea Metropolitana de Barcelona el termini mínim per contractar un servei de vehicle amb conductor serà d'una hora.
"Si parla només de 15 minuts és evidentment que no s'adequa bé a la situació de Barcelona perquè no és suficient per distingir clarament entre el servei del taxi i els VTCs. Tampoc era raonable el que van proposar inicialment des del sector del taxi que parlaven de 24 hores. És evident que això no era gens raonable. I per això, des del primer moment nosaltres vam dir que hi estàvem treballant i que el que caldria era que el decret llei doni cobertura legal perquè a l'Àrea Metropolitana siguin més de 15 minuts. Com a mínim parlem d'una hora. Fa molt de temps que estem treballant en aquest tema. Ja parlàvem d'aquesta hora a l'àmbit metropolità"
Mentrestant, els taxis encara tallen la Gran Via entre el carrer Entença i la plaça de Tetuan, i els VTCs continuen ocupant quatre carrils de l'avinguda Diagonal, entre la plaça Francesc Macià i el Palau Reial.