Els transportistes podran accedir a les ZBE si prometen renovar el vehicle contaminant
L'administració i algunes associacions han firmat aquest acord que els permet circular fins al juny de l'any que ve, encara que no tinguin etiqueta mediambiental
Els transportistes sense etiqueta mediambiental han aconseguit una pròrroga de l'administració per poder circular per les zones de baixes emissions sis mesos més, però amb una condició: s'han de comprometre a canviar el camió o la furgoneta.
Abans del 31 de gener del 2022 hauran de presentar una declaració responsable de voluntat de comprar un nou vehicle o adoptar sistemes homologats per reduir les emissions.
El compromís serà vàlid fins al 30 de juny de l'any que ve. A partir de llavors no podran continuar circulant si no presenten un justificant de compra del vehicle que substituirà l'antic o de la seva adaptació.
L'Ajuntament de Barcelona, l'AMB i la Generalitat de Catalunya han arribat a aquest acord amb les associacions de transportistes ASTAC Condal, Ametraci, Atec, l'Associació de Transportistes Empresaris de Contenidors, el Gremi de Transport i la Maquinària de la Construcció, Sintraport BCN i Transcalit.
En un comunicat conjunt, les associacions remarquen que el transport de mercaderies és un "servei essencial i necessari", però que encara és "absolutament depenent dels combustibles fòssils sense alternativa tecnològica" per als vehicles de 3,5 tones.
Els vehicles considerats més contaminants i que no disposen de l'etiqueta mediambiental de la DGT són aquells amb una antiguitat superior als 15 anys.
Uns 200 camions van participar el 22 de novembre en una marxa lenta de protesta per la prohibició de circular per Barcelona i altres municipis de l'àrea metropolitana a partir de l'1 de gener del 2022.
El sector del transport, que ha convocat una vaga just abans de Nadal, demana també més ajudes a les administracions, que se'ls redueixi l'impost de circulació i poder repercutir tots els increments al client.
Sense unanimitat
L'Associació General d'Autònoms-Pimes Transportistes de Catalunya (AGTC) ha condemnat "rotundament" que l'única alternativa dels transportistes afectats sigui firmar aquesta declaració responsable i ha assegurat que continuarà lluitant per un acord que sigui "realista i eficaç".
Des de l'entitat remarquen que hi ha conductors autònoms majors de 60 anys i propers a la jubilació que no poden afrontar una inversió mínima de 120.000 euros per continuar i afirmen que primer haurien de poder esgotar la vida mínima d'aquests vehicles.
Autoritzacions puntuals
Segons els transportistes, al voltant d'un 64% dels vehicles pesants sense l'etiqueta de la DGT que circulen actualment ho fan menys de deu vegades anuals i fins a un 70% ho fan menys de 20 vegades cada any.
Per això, els transportistes aposten per afavorir autoritzacions puntuals de forma àgil per a activitats singulars, com mudances, obres, firaires, mercats, grues o auxiliars de grues, entre d'altres.
- ARXIVAT A:
- ZBE BarcelonaTrànsit