Una empres de Rubí ha fet una cadira fàcilment transportable i que pot pujar voreres de fins a sis centímetres

Els tricicles i escúters elèctrics que volen fer la nova revolució de la micromobilitat

Per als trajectes curts al centre de les grans ciutats, inclòs el repartiment de paquets o la neteja, s'estenen alternatives no contaminants
Toni Canyís Actualitzat
TEMA:
Mobilitat

Les ciutats s'estan repensant per donar més espai públic als seus habitants i millorar-ne la salut, reduint la circulació i desplaçant el trànsit de vehicles contaminants. Però, al mateix temps, el repartiment de paquets a domicili dins de les ciutats s'està disparant. És una equació que encara no s'ha resolt i a la qual només s'estan trobant solucions parcials.

Els carrils bici s'estenen arreu i els poders públics intenten potenciar el transport públic, però també cal buscar alternatives de mobilitat per als trajectes més curts i les diverses necessitats personals.

Hi ha hagut un boom dels patinets elèctrics, amb els avantatges i els inconvenients que té el seu ús, i amb greus llacunes regulatòries, encara. Amb tot, en paral·lel, també es comencen a popularitzar altres vehicles elèctrics de petites dimensions, com bicicletes, tricicles o escúters. Algunes pimes estan trobant el seu mercat, precisament, en aquest nou sector en expansió, i en això s'ha fixat aquesta setmana l'espai "Valor afegit" de TV3.
 

Dissenyar la mobilitat del futur

Ànima Design és un estudi de disseny industrial que, a part d'altres productes, des de fa anys s'ha anat especialitzant en vehicles elèctrics per a una mobilitat urbana més sostenible.

Ara estan desenvolupant una bicicleta elèctrica de línies innovadores per a Ossby, un fabricant de Madrid. Aquí són capaços de convertir una idea en un producte real posat al mercat, fent des del disseny fins a l'enginyeria, la gestió de la fabricació i el màrqueting.

Diego Quiroga, director general i fundador d'Ànima, afirma: "Ens van demanar una bicicleta, i nosaltres, el primer que vam fer va ser dir: 'No us farem una bicicleta, us farem un producte tecnològic que serveix per moure't, un producte més semblant a un iPhone'".

La bicicleta que estan fent es plega amb un sol moviment i és doblement sostenible, perquè és elèctrica, però també perquè està feta amb un material innovador d'origen vegetal d'extrema rigidesa, que es fabrica a Castelló.

Caricia Mondragón, directora general i fundadora d'Ossby, explica: "Realment, la innovació més gran que presentem és el material."

"És un composite bio, el que fem servir és una matriu d'oli vegetal que ens permet tenir una bicicleta amb un pes molt similar a la fibra de carboni, però amb un procés productiu més econòmic i que, sobretot, podem fer aquí a Espanya."

L'escúter de la gent gran amb problemes de mobilitat

D'aquest estudi de disseny n'han sortit des de motos elèctriques a altres bicicletes o, fins i tot, cadires de rodes elèctriques plegables, com la InfinityX, de Total Care, una empresa de Rubí, al Vallès Occidental, que està revolucionant el sector de l'ortopèdia.

Per Diego Quiroga, "aprofitant tecnologies d'altres sectors, com pot ser la bicicleta, o com pot ser l'electrònica, i ajuntar-les en un producte per fer-lo més tecnològic i més modern, el salt es nota molt".

Aquesta cadira és fàcilment transportable, té una autonomia de 20 quilòmetres i pot pujar voreres de fins a sis centímetres i girar sobre ella mateixa en el mínim espai. Està pensada per a les noves necessitats de mobilitat urbana de la gent gran.

Segons Josep Anton Gómez, el director general de TotalCare, fent servir aquest aparell en comptes d'una cadira convencional, la persona amb dificultats per desplaçar-se, "a nivell anímic, es troba molt millor, perquè no té l'estigma de la cadira de rodes, es troba molt millor amb aquest escúter, i, és clar, tota aquesta mobilitat està canviant, perquè la gent gran també vol sortir, no vol quedar-se a casa".


Mobilitat sostenible per a la prestació de serveis al centre de les ciutats

El tricicle elèctric de Tromber té una autonomia de 30 quilòmetres i està concebut per a fer feines de neteja urbana. Porta incorporat un cubell d'escombraries i un sistema d'aigua a pressió, a més de suports per a les escombres o el bufador de fulles.

Aquesta empresa dissenya i fabrica diversos vehicles elèctrics a partir d'aquesta mateixa base mecànica, destinats també als desplaçaments dins de les fàbriques, al repartiment de correu i de paqueteria, les activitats esportives o la vigilància de seguretat.

El principal objectiu és repensar la mobilitat dels professionals en unes ciutats en transformació.

Marta Sureda, responsable de màrqueting i vendes de Tromber, afirma: "El que teníem molt clar és que volíem crear la mobilitat neta, una mobilitat sense contaminar, per contribuir a fer una ciutat més polida i sense soroll".

Segons César Rubio, el director d'Operacions, "són vehicles de mobilitat personal que, realment, poden coexistir amb la vida a les grans ciutats, als centres de les ciutats, on cada vegada estarà més limitada la presència de vehicles de combustió interna".

Fiabilitat i autonomia de càrrega, decisius

Al seu taller de Polinyà, també al Vallès Occidental, fan el muntatge d'un centenar d'aquests vehicles al mes. Fabricant aquí i no en un país asiàtic poden ser més ràpids a l'hora de reparar-los o fer-ne el manteniment.

"Vendre és, com aquell que diu, fàcil, però donar el servei postvenda al client és una de les característiques que ens diferencien de la competència", assegura Sureda.

Com que es tracta de vehicles destinats a un ús professional, que poden portar fins a 200 quilos de càrrega, la fiabilitat i l'autonomia també són qüestions fonamentals. César Rubio: "Aquest vehicle ha de subministrar al client final, a l'operari final, a l'empresa a la qual els estem venent, les condicions necessàries perquè realment rendeixin, rendeixin amb ell. Ara mateix estem en un rang d'ús de, pràcticament, una jornada sencera sense temps de càrrega, amb grans masses".


Bicicletes elèctriques urbanes fabricades a muntanya

Spinta fabrica bicicletes elèctriques de línies clàssiques i elegants. Són dissenyades a Manlleu, a Osona, i es fabriquen Campdevànol, al Ripollès, en un paratge envoltat de bosc.

Fa nou anys, quan tot just es començaven a veure els primers vehicles elèctrics, aquí ja van intuir que, a les grans ciutats, calia una mobilitat més sostenible.

Per Oriol Domènech, el responsable de vendes d'Spinta, "amb el buit de mercat que hi havia en tot aquest tema de la mobilitat elèctrica, de les bicicletes elèctriques, crèiem que estava relativament poc explotat. Actualment, tots sabem que és un món en què hi ha una competència molt ferotge".

Les bicicletes es munten amb components majoritàriament europeus. Posen en valor disposar de recanvis ràpidament en cas de reparació: "Als nostres productes sempre garantim els recanvis, una atenció així propera, i no et trobes amb problemes que et pots trobar si compres una bicicleta de l'altra punta del món", assegura Domènech.

Ajustar costos per competir amb els xinesos

Des del taller de muntatge del Ripollès es distribueixen a unes poques botigues, però sobretot a través d'internet, a Espanya, França i Portugal. La forta competència en les vendes en línia els ha obligat a dissenyar productes fiables amb costos ajustats i un servei postvenda àgil.

Damià Bas és el responsable de màrqueting i comunicació de l'empresa: "Internet t'obliga a treballar millors preus, estalviar... fer tota l'estona un estudi, un treball darrere de cada bicicleta, perquè cada preu sigui més competitiu que el de les altres empreses." "És el mateix servei que has de fer amb l'enviament a casa del client, perquè si hi ha algun problema s'ha de fer la recollida a casa del client, fem la reparació i el tornem a reenviar".

Segons Bas, amb les creixents restriccions de circulació als centres de les ciutats a causa de la contaminació, la micromobilitat elèctrica es generalitzarà encara més: "La contaminació a què hem arribat al planeta, a nivell extrem, a les ciutats encara es magnifica. Les ciutats estan superpoblades, hi ha molt vehicle i és un greu problema. Per tant, l'aposta pel vehicle elèctric és total. El més important que hem aportat en aquests nou anys de vendes de bicicletes és que amb totes les que hem venut i el creixement que hem tingut, hem estalviat més de 2.000 tones de diòxid de carboni a l'atmosfera".

 

ARXIVAT A:
Medi ambient Ecologia Mobilitat
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut