Els usuaris de l'R2 sud n'estan farts: "Hi ha hagut falta d'informació en tot moment"

L'Agència de Consum ha obert un expedient sancionador a Renfe per la mala gestió de l'incident de Gavà, que implicaria una multa d'entre 100.000 i un milió d'euros

Júlia López RomeroActualitzat

L'Agència Catalana de Consum, l'ACC, està analitzant quina responsabilitat té Renfe en l'atenció als usuaris de la línia R2 sud després de l'incendi de fa gairebé dues setmanes, el passat 1 de maig, a la catenària de l'estació de tren de Gavà.

Durant un parell de dies, inspectors de Consum han visitat les estacions Barcelona-SantsBarcelona - Passeig de Gràcia, el Camp de TarragonaReus i l'Aldea-Amposta-Tortosa per garantir que la companyia informi correctament de les incidències derivades de l'incident a Gavà.

Amb les inspeccions han detectat pràctiques comercials deslleials, és a dir, enganyoses, des del punt de vista de la normativa del consum. "Els usuaris podien comprar bitllets que estaven cancel·lats. Si haguessin sabut que el viatge estava suprimit, no els haurien comprat", posa d'exemple Albert Melià, director de l'ACC.

Per això mateix dimecres passat, dia 10 de maig, l'organisme va obrir un expedient sancionador contra la companyia indicant un seguit d'infraccions que consideren greus.

Consum assenyala incompliments en l'atenció als usuaris
Consum assenyala incompliments en l'atenció als usuaris de Renfe (ACN/Maria Asmarat)


Els usuaris lamenten la desinformació de Renfe

Consum també assenyala incompliments en l'atenció als usuaris a l'hora d'informar dels canvis en el servei. Cindy Frías, usuària del bus llançadora que va de Sants a Gavà, assegura que "hi ha hagut falta d'informació en tot moment, al principi no sabíem quant temps tardarien els busos ni amb quanta antelació hi havíem d'anar".

Un altre usuari d'aquest autobús, Aramís Echaidar, considera que les pantalles d'informació són "una referència que serveixen de poc". "No sabies on agafar els busos, ni quins horaris hi havia, ni quan sortien..." lamenta l'Aïda Marçal, una altra passatgera. En general, els usuaris entrevistats s'han sentit desinformats a l'hora de trobar alternatives al servei avariat.


Agreujants per "l'alteració social"

L'alteració social greu provocada pels fets, que han generat desconfiança en els usuaris, i la posició prevalent de Renfe com a operador dominant en el sector, es consideren fets agreujants que podrien comportar una sanció entre els 100.000 i el milió d'euros.

"Renfe té l'exclusiva en aquesta línia, és una posició de domini en el mercat", apunta Melià.

Punts d'informació als usuaris de Renfe
Punts d'informació als usuaris de Renfe (ACN/Maria Asmarat)

Renfe a favor de la col·laboració

Des de Renfe asseguren que en tot moment han col·laborat amb les inspeccions i han millorat algunes incidències a mesura que se'ls han anat comunicant.

Ara que ja han rebut l'expedient sancionador, s'obre un termini perquè la companyia pugui presentar al·legacions, abans de la resolució de l'expedient.


La normalitat de l'R2 podria arribar en una setmana

Segons dades de la Cambra de Comerç de Barcelona, l'avaria a Gavà afecta diàriament 80.000 desplaçaments, i entre el 2 i el 5 de maig va suposar per als usuaris perdre més de 292 hores.

Ahir, la ministra de Transports, Raquel Sánchez, assegurava que l'R2 Sud estarà normalitzada a tot tardar el pròxim 21 de maig.

 

ARXIVAT A:
RenfeRodaliesTransport públicConsum
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut