Els vianants guanyen 26.000 metres quadrats en la nova superilla de Sant Antoni
Després de vuit anys i mig d'obres, la setmana que ve s'inaugura el mercat de Sant Antoni de Barcelona. I, amb el nou mercat, s'inaugura també la primera fase d'una superilla que preveu reduir al mínim la circulació de cotxes i guanyar espai per als veïns.
En aquesta primera fase, s'ha pacificat el trànsit i s'ha restringit l'aparcament en quatre illes, als carrers de Tamarit i Borrell. A la cruïlla s'ha guanyat una gran plaça per als vianants, segurament la imatge més visible del projecte.
A la tardor s'ampliarà la superilla del carrer Borrell fins a la Gran Via, i també pel carrer Tamarit, entre Calàbria i Ronda de Sant Antoni. Són actuacions urbanístiques estructurals que creen una zona de plataforma única, on la calçada i la vorera estaran al mateix nivell. Es limitarà la velocitat a 20 km/h i s'hi podrà parar, però no aparcar.
També s'aplicaran les mateixes restriccions de trànsit al carrer Borrell, per sota del carrer Manso fins al Paral·lel i en dues illes del carrer Parlament. A la cruïlla, es crearà una altra gran plaça pública. En aquest sector, però, de moment, es manté l'estructura actual amb calçada i voreres.
Les places d'aparcament que desapareixen es compensen amb el pàrquing soterrat del Mercat de Sant Antoni i noves places per a càrrega i descàrrega.
Janet Sanz, regidora d'Urbanisme de l'Ajuntament de Barcelona, explicava el perquè del projecte:
"Aquí no hi podia haver ni més pisos turístics ni més hotels ni pensions ni residències d'estudiants, perquè ja n'hi havia suficients. El que volíem preservar eren els habitatges per als veïns i veïnes. També hem fet un pla d'usos per garantir que el comerç de proximitat es queda al barri de Sant Antoni, i que això no se substituirà per més restaurants i bars, que ja n'hi ha suficients."
El projecte, inicialment molt qüestionat pels veïns, s'ha estat negociant durant deu mesos. Aquest diumenge, expressaven les primeres impressions:
"Per mi preciós, ja feia falta, la comoditat dels bancs, les flors, el jardí, tot."
"Em fa una miqueta de por pel que ha suposat de pujada dels lloguers i em fa por que no es converteixi en centre turístic, però el mercat feia falta, portem molt temps d'obres, i l'impacte del trànsit és brutal."
"Si la superilla es converteix en això que es veu ara, amb famílies passejant, gent del barri, serà fantàstic. Seria una llàstima que això es convertís en un lloc ple de maletes, gent de pas, que no és d'aquí..."
Una preocupació que comparteixen molts veïns. El temps dirà si el barri de Sant Antoni aconsegueix esquivar l'impacte del turisme i l'especulació urbanística.
El pla del govern municipal "Omplim de vida els carrers" vol avançar, a través de la implantació de les superilles, cap a un model de ciutat més saludable, amb un espai públic de protagonisme ciutadà, on es prioritza l'ús cívic i veïnal. La primera es va implantar al Poblenou i n'hi ha dues més en marxa, una a Hostrafancs i l'altra a les Corts.