Els xocs amb animals, primera causa d'accidents a Lleida: les carreteres amb més sinistres
Segons els Mossos d'Esquadra, provoquen gairebé la meitat dels sinistres a la xarxa viària lleidatana: les carreteres més afectades són la C-12, la C-13 i la C-14
Els accidents de trànsit causats per animals continuen augmentant a les comarques de Lleida i s'han convertit en primera causa de sinistres.
Segons dades dels Mossos d'Esquadra, la fauna cinegètica va provocar gairebé la meitat dels sinistres l'any passat. Dels 3.877 accidents que hi va haver, 1.632 van ser amb animals i, d'aquests, més de la meitat (835) els van provocar els senglars.
Des de principis de 2023, les dades demostren que els accidents amb animals a la demarcació estan sempre per sobre del 30% del total.
Quines són les carreteres amb més sinistres?
Les carreteres més afectades per aquest tipus d'accidents a la demarcació de Lleida són la C-12 en un tram entre Corbins i Menàrguens, la C-13 a Àger i la C-14 entre Artesa de Segre i Ponts.
Guillem Ros, de Menàrguens, va tenir un accident el vespre del 9 de gener quan tornava de Lleida, on estudia un màster. En desviar-se de la C-12 per accedir al municipi per una via secundària va xocar amb un senglar.
Es tracta d'una zona d'horta, amb arbres fruiters, on passa també una séquia i els animals hi troben menjar i aigua.
"No vaig tenir temps de frenar, me'l vaig emportar per davant però no el vaig matar. Però m'hauria pogut matar jo perquè si hagués fet un cop de volant, hauria xocat contra un arbre"
Va avisar als Mossos d'Esquadra que van fer l'atestat de l'accident. Tot i no trobar l'animal mort, van identificar restes de pèl a la part de davant del vehicle. "Un fet rellevant, ja que si no es demostra que ha estat per un animal, l'assegurança podria no fer-se'n càrrec", explica en Guillem Ros.
De fet, la majoria d'assegurances cobreixen els impactes amb fauna salvatge, tot i que és un plus que s'ha d'afegir a l'assegurança bàsica.
I és que "una reparació per impacte de senglar pot oscil·lar entre els 1.000 euros, les menys greus, fins a sinistre total", explica Xavier Fuentes, de l'empresa de grues i planxisteria, Pons de Balaguer.
Segons Fuentes, "moltes vegades els vehicles no es poden reparar perquè pot ser que s'hagi doblegat l'estructura o directament perquè el vehicle té un valor molt inferior a la reparació i les companyies no se'n fa càrrec".
Augmenten els serveis a les empreses de grues i planxisteria
Les empreses de grues i planxisteria han notat un increment dels serveis en els últims mesos. A l'empresa Pons de Balaguer, per exemple, asseguren que no hi ha setmana que no hagin de sortir a buscar un vehicle que s'ha accidentat a causa d'un senglar o cabirol.
"En anys anteriors teníem un accident d'animal cada mes, tres setmanes com a molt. I actualment tenim una mitjana d'un accident per setmana o inclús algunes setmanes que n'hem tingut dos o tres. Un dia fins i tot, ens van requerir en tres accidents al mateix moment en diferents punts quilomètrics de diferents carreteres", explica en Xavier Fuentes.
L'empresa destaca que són més freqüents els dies que hi ha més boira, ja que la poca visibilitat fa que els conductors es trobin de cop amb l'animal al mig de la carretera. També són més freqüents de nit. "I si sumes boira i nit ja totalment, no veus l'animal fins que notes l'impacte."

Recomanacions per evitar accidents
La majoria dels accidents que van passar l'any passat van ser lleus, només amb danys per al vehicle. Tot i això, el 2024, una persona va perdre la vida a les carreteres lleidatanes per un xoc entre una motocicleta i un senglar.
Els Mossos d'Esquadra recomanen frenar i evitar fer un cop de volant.
El Servei Català de Trànsit recorda que cal estar especialment alerta durant els trams senyalitzats com a pas d'animals en llibertat.
També s'ha de tenir present que la majoria d'accidents es produeixen durant els mesos d'hivern i quan hi ha menys llum. Per això, recomana moderar la velocitat en horaris nocturns i de poca visibilitat i, sempre que es pugui, fer servir els llums de llarg abast.
- ARXIVAT A:
- Trànsit