Curs 2023-2024: es manté la reducció de ràtios a infantil i hi haurà 13 centres públics nous
Canvia la reserva de places per a l'alumnat amb necessitats educatives especials, que distingirà entre aquells que tenen algun trastorn d'aprenentatge i els que viuen una situació socioeconòmica desfavorable
El conseller d'Educació, Josep González-Cambray, presenta aquest divendres l'oferta d'ensenyaments obligatoris per al curs 2023-2024, acompanyat de la directora general d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa, Raquel Garcia.
També detalla la informació sobre el procediment de preinscripció i avança algunes novetats en relació amb les necessitats educatives especials previstes per al curs vinent.
Cambray ha començat explicant que l'oferta educativa per al curs que ve vol donar resposta a tres eixos: "menys alumnat a les aules i, per tant, ràtios més baixes, seguir lluitant contra la segregació i millorar la reserva de places per a l'alumnat amb necessitats educatives especials".
Menys alumnes a infantil i ESO
El curs vinent hi haurà gairebé 2.000 infants menys que entraran al sistema, a infantil 3, respecte a aquest curs, i hi haurà 3.053 alumnes menys a primer d'ESO.
És el segon curs amb reducció de ràtios a infantil. En concret, segons ha destacat el conseller, "gairebé 88.000 alumnes d'infantil 3 i 4 es beneficiaran d'una ràtio reduïda, és a dir, de menys de 20 alumnes per aula."
El descens de la natalitat i la lluita contra la segregació són els dos factors clau que han determinat l'oferta final de grups i places per al proper curs, que ve marcada per la reducció de grups.
En concret, el curs vinent es creen 93 grups i se'n retiren 136 respecte a l'oferta del curs vigent. Dels centres on es retira un grup, 50 són "inevitables", segons el conseller, perquè són en municipis amb escola pública única. Cambray també ha destacat que en els municipis amb més d'una escola on s'ha reduït algun grup, l'oferta inicial és amb ràtios de 18 o 19 alumnes per aula per evitar tancar el màxim de grups possible.
El conseller també ha defensat mantenir l'acompanyament econòmic a l'escola concertada justament per lluitar contra la segregació escolar:
"Si continuem fent les coses com sempre, continuarem tenint escoles segregades. Reconeixem que a Catalunya hi ha escoles segregades i si no actuem diferent, les continuarem tenint."
A més, el curs vinent s'incorporaran 13 centres a la xarxa pública d'ensenyaments obligatoris: dues escoles, dos instituts i cinc instituts escola, a més de quatre centres que fins ara eren concertats.
Els dos nous instituts i les dues noves escoles són:
- L'Institut Vallcarca, a Barcelona
- L'Institut Nou Alcarràs, al Segrià
- L'Escola Nova de Badia del Vallès
- L'Escola de Campllong, al Gironès
Els cinc nous instituts escola són:
- L'Institut Escola de Badia del Vallès
- L'Institut Escola Freixes, a Terrassa
- L'Institut Escola El Cabrerès, a l'Esquirol
- L'institut Escola Mossèn Joan Batlle, a Blanes
- L'Institut Escola Josep Pous i Pagès, a Figueres
I els quatre centres que s'incorporen a la xarxa pública són:
- L'Institut Escola Manresa, actualment Escola Joviat, amb més de 900 places des d'infantil fins a batxillerat.
- L'Institut Escola Sant Felip Neri, a Barcelona, amb 300 places d'infantil, primària i ESO.
- L'Escola Segre, al barri de Sant Andreu de Barcelona, que actualment és l'Escola Mare de Déu de la Soledat i té 200 places d'infantil i primària.
- L'Institut Escola Cent Fonts-Sant Josep, a Sant Hilari Sacalm, que és l'actual Col·legi Sant Josep i té 300 places d'infantil, primària i ESO.
Canvi en la reserva de places per a l'alumnat amb necessitats especials
L'altra gran novetat que ha destacat González-Cambray afecta la reserva de places per a l'alumnat amb necessitats educatives especials, que diferenciarà entre l'alumnat vulnerable per trastorns d'aprenentatge o per raons socioeconòmiques:
"Per primera vegada es diferenciarà l'alumnat amb necessitats educatives especials i l'alumnat amb necessitats derivades de situacions socioeconòmiques desafavorides."
A partir del 3 de març, les famílies podran consultar el nombre de places ordinàries i les especials que s'ofereixen a cada grup al mapa escolar, però no veuran si aquesta reserva de places especials és per a alumnes amb necessitats educatives per raons pedagògiques (NEE-A) o socioeconòmiques desafavorides (NEE-B).
En el primer cas, la reserva de places només es farà fins a la matrícula. En el segon cas --per raons socioeconòmiques--, les places quedaran reservades fins a l'inici de curs per donar resposta a les necessitats que sorgeixin durant el període de vacances i amb alumnat nouvingut.
A tots els grups hi haurà com a mínim 1 plaça reservada per a NEE-A --alumnes amb necessitats educatives especials--, que es podria ampliar en funció de les necessitats detectades per l'equip d'assessorament psicopedagògic i 2 per a NEE-B -- infants i joves en situació socioeconòmica desfavorable--.
La preinscripció, totalment electrònica
Pel que fa a la preinscripció de l'alumnat de cara al curs vinent, el sistema serà totalment electrònic i es podrà fer durant les 24 hores cada dia de la setmana en què duri el període d'inscripció i des de qualsevol dispositiu mòbil, ordinador o tauleta, com ha destacat la directora general d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa, Raquel Garcia:
"Qualsevol família podrà accedir als sistemes d'informació per fer la preinscripció de forma efectiva qualsevol dia de la setmana, a qualsevol hora, amb qualsevol suport informàtic."
En el cas d'infantil i primària, el període de preinscripció va del 6 al 20 de març i en el cas d'ESO, del 8 al 20 de març. La matriculació per a tots els grups des d'infantil fins a ESO serà del 20 al 28 de juny.
L'oferta educativa es podrà veure a partir del 3 de març i la definitiva, el 9 de juny a la web de preinscripció del Departament.
Per a les famílies nouvingudes que arribin fora del termini ordinari de preinscripció i matrícula s'obrirà un sistema electrònic perquè es puguin inscriure.
Les tardes de setembre, encara una incògnita
Encara no sabem quin dia començarà el curs ni en quines condicions.
Educació ha obert un període de consultes a la comunitat educativa per decidir com es farà la tornada a l'escola, prevista en principi per a la primera setmana de setembre, i què es farà amb les tardes d'aquell mes.
Després de conèixer els resultats d'una avaluació externa encarregada pel Departament sobre les tardes de setembre, Cambray ha defensat que el model que s'ha seguit aquest curs "ha vingut per quedar-se", perquè és bo per a les famílies vulnerables i, ha assegurat, també per a la conciliació familiar.
Les conclusions d'aquesta avaluació han recomanat que s'opti perquè totes les tardes de setembre siguin lectives i no es dediquin a activitats de lleure, cosa que el Departament subscriu i vol defensar.
Cambray ha puntualitzat, però, "que ningú ho fa tot bé a la primera" i que per això s'està fent ara un debat amb la comunitat educativa per veure com es pot millorar, un debat que hauria de presentar les seves conclusions en els pròxims quinze dies per poder decidir la data d'inici de curs i les condicions en què es durà a terme.
- ARXIVAT A:
- Educació