Les mesures del govern per a l'AP-7 per reduir la saturació i els accidents

Entre aquesta setmana i la que ve hi haurà més carrils addicionals, més restriccions als camions i també grues per retirar els vehicles accidentats
Redacció Actualitzat
TEMA:
AP-7

En ple debat per millorar la circulació a l'AP-7, després dels col·lapses dels últims caps de setmana, el govern ha anunciat aquest dimarts un seguit de mesures per reduir accidents i evitar embussos.

El conseller d'Interior Joan Ignasi Elena ha concretat les mesures que s'han acordat per a aquesta autopista, algunes de les quals començaran a funcionar aquesta setmana i d'altres durant el pont de Sant Joan de la setmana que ve:


Carrils addicionals els diumenges

Es recuperarà el carril addicional de l'AP-7 nord, entre Sant Celoni i Parets del Vallès, on comença la C-33. L'objectiu és estrenar-lo aquest cap de setmana, però cal que el Ministeri de Transports, titular de la via, pinti unes senyalitzacions a l'asfalt.

Se sumarà als que ja funcionen a la C-32, de Llavaneres a Montgat, i a l'AP-7 sud, que s'allarga 40 quilòmetres.


Noves restriccions per als camions

A partir d'aquesta mateixa setmana, els divendres a la tarda o els dies previs a un pont, els camions hauran d'anar com a màxim a 80 quilòmetres per hora i circular per la dreta al tram sud, on l'AP-7 és de dos carrils, i també al tram que circumval·la Barcelona.

A més, el cap de setmana de Sant Joan, tal com estava previst, comença la prohibició als camions de circular dissabte al matí de 10 a 14 h i diumenge a la tarda de 17 a 22 h. La mesura s'allargarà tot el juliol.


Més grues a prop de l'AP-7

El govern contractarà grues que s'esperaran a prop de l'autopista, com a complement de les de les assegurances, perquè s'enduguin més ràpid els vehicles accidentats, a partir del pont de Sant Joan. Això hauria d'ajudar a evitar les llargues retencions que provoquen els accidents.

I és que quan es van alliberar les autopistes, es van extingir els contractes que la concessionària, Abertis, tenia amb diferents empreses de grues i això provoca demores de fins a set hores en la retirada de vehicles.

El conseller d'Interior ha dit que les grues estaran situades "en punts estratègics", i ha precisat que ara les han contractades per unes quantes setmanes. Per mantenir el servei a llarg termini, posteriorment es farà un concurs públic.

També ha anunciat que aquest operatiu s'anirà estenent progressivament a les altres vies que ho requereixin.


Peatges convertits en zones de descans

El govern convertirà les zones on hi havia peatges, grans extensions d'asfalt ara en desús, en espais de descans per als camioners, que sovint es troben les àrees de servei plenes, ja que el nombre de camions a l'AP-7 és molt més elevat des que no es paga.

Sistema de velocitat variable

De cara a l'any vinent, el govern vol establir un sistema de velocitat variable a la C-58, a l'AP-7 i a la C-33, en funció del trànsit i altres factors. En el cas de la C-58 funcionarà entre Sant Quirze i Barcelona. A l'AP-7 hi haurà dos trams: entre Santa Perpètua i el Papiol, i entre Sant Celoni i la Roca. I a la C-33 entre Parets i Barcelona.

Paral·lelament, Trànsit segueix negociant amb el Ministeri de Transports rebaixar de 120 a 100 la limitació de velocitat a l'AP-7 al seu pas pel Vallès.

L'AP-7 al pas per l'antic peatge de Martorell

La prioritat: reduir accidents

Joan Ignasi Elena ha dit que la prioritat de totes aquestes mesures és reduir els accidents, i ha recordat que de les 74 morts en accidents de trànsit d'aquest 2022, 14 han passat en aquesta autopista.

Ho ha comparat amb les xifres del 2019, quan hi van morir 4 persones en el mateix període de temps, i ha destacat que aquest any 7 ho han estat per atropellament.

El conseller ha confirmat que les mesures entraran en funcionament aquesta setmana i la que ve, i ha assegurat que se'n farà un seguiment per anar corregint-les quan no funcionin:

"Aquestes mesures les comencem el cap de setmana de Sant Joan i les monitoritzarem dia a dia, les anirem avaluant, perquè és la manera de gestionar el trànsit en funció de les necessitats."


Infrafinançament i improvisació

Elena ha aprofitat per queixar-se de l'infrafinançament de la xarxa viària i dels transports a Catalunya per part del govern espanyol:

"Cal dir que el govern de l'Estat ha incomplert sistemàticament amb les infraestructures del país, cosa que s'ha vist en com l'alliberament dels peatges s'ha fet amb una improvisació total."

Com a exemple, ha recordat que no es va preveure la retirada de les cabines de peatge, cosa que va suposar mesos de provisionalitat que s'haurien pogut estalviar.


Passaran la factura a Madrid

En el torn de preguntes, quan se li ha preguntat qui pagarà les mesures que es posaran ara en marxa a l'AP-7, Elena les ha quantificat en 6,5 milions d'euros, i ha dit que passaran la factura al govern espanyol:

"Nosaltres posem 6,5 milions d'euros per a aquests mesures, però qui ho pagarà? L'estat, que és el titular, i és a qui correspon portar-les a terme."

Com a argument per donar suport a aquesta afirmació, el conseller ha recordat tot d'obres que fa molts anys que estan promeses i pressupostades i que no s'han fet.

Entre les inversions estatals que ha reclamat, hi ha millorar les connexions d'aquesta autopista amb vies com la C-60, la C-58 i la C-16, per evitar els embussos crònics que s'hi viuen.

Reclama inversió a Rodalies com a alternativa a l'AP-7

Preguntat pels embussos que hi ha a l'AP-7 entre setmana, el conseller ha dit que la solució és que la xarxa ferroviària millori el servei, i també ha culpat que això no passi al govern espanyol:

"Es diu Rodalies, dècades de deixadesa a Rodalies, que és l'única alternativa real i viable al transport de vehicles en la mobilitat obligada, la de cada dia, per anar a treballar, a estudiar o a fer gestions."

Elena ha recordat que només el 36% de les inversions previstes a Catalunya els últims anys s'han complert, i ha dit que si a Madrid les Rodalies estan funcionant bé, aquí també es pot fer.

Mesures avançades les últimes setmanes

Part d'aquestes mesures ja s'havien avançat recentment: per exemple, la de restringir la circulació de camions en cap de setmana, obrir carrils addicionals, o també la intenció de reduir la velocitat màxima permesa als 100 km/h, que estan negociant el Servei Català del Trànsit i el Ministeri de Transports.

El SCT també havia avançat que estava estudiant la contractació d'un servei de grues situades estra­tègicament en diversos punts de l'AP-2 i l'AP-7, per retirar més ràpidament els vehicles avariats o que s'han vist involucrats en un accident sense ferits greus.

 

ARXIVAT A:
Trànsit AP-7
VÍDEOS RELACIONATS
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut