Xoc entre la Generalitat i el ministeri pel caos a Rodalies: robatori o sabotatge?
El ministre de Transports es mostra sorprès perquè els Mossos descarten el sabotatge, anuncia que ho denunciaran al jutjat i xifra en 15 milions d'euros els danys
El ministre de Transports, Óscar Puente, manté que el robatori de cable de coure de la matinada de diumenge a l'estació de Montcada Bifurcació i que ha fet col·lapsar Rodalies podria tractar-se d'un sabotatge.
En una compareixença des de Madrid, Puente ha dit que hi ha diversos indicis que fan que no es pugui descartar aquest extrem i s'ha mostrat "sorprès" perquè els Mossos d'Esquadra ho fessin ahir "sense haver entrat als túnels".
El ministre ha qüestionat que pugui tractar-se d'un robatori amb l'objectiu de vendre el cable de coure al mercat negre perquè els 40 metres sostrets, ha dit, pràcticament "no tenen valor".
També ha concretat que el robatori es va produir en un punt de difícil accés, sota l'autopista, en punt envoltat de canyes i on cal pujar per un terraplè. "No sabem si és un sabotatge, però no ho podem descartar", ha sentenciat.
El ministre ha reforçat aquesta tesi amb l'argument que, qui "suposadament" va perpetrar el robatori, també es va endur una presa de terra i "va tenir la mala sort" de deixar el cable connectat a la xarxa elèctrica en contacte amb la senyalització, derivant en un curtcircuit.
Puente ha manifestat que la tesi més complexa de sostenir és la del robatori i que tot plegat "té una altra aparença", però ha deixat la resolució dels fets en mans de la investigació.
Denúncia als jutjats i retrets als Mossos
El ministre de Transports ha avançat que aquest dimarts presentaran una denúncia davant el jutjat d'instrucció competent perquè investigui els fets i es pugui detenir els responsables.
"Són fets dolosos, delictius i intencionats, que han causat gravíssims danys al servei i a la ciutadania, i han de ser investigats amb rigor i amb urgència", ha asseverat Puente, que ha admès que l'aturada de Rodalies va afectar el dret de molts ciutadans a votar el 12M.
Puente ha dit que ni Renfe ni Adif tenen "cap tipus de responsabilitat" en els fets i que és la policia qui té competències sobre "actes intencionats i dolosos".
"Adif té responsabilitat en la seguretat derivada d'accidents, fets naturals o danys mediambientals, però els actes vandàlics, els robatoris i la seguretat sobre les persones recau sobre els Mossos. La responsabilitat d'Adif en aquests casos és subordinada i no directa."
El ministre ha denunciat uns actes vandàlics que ha qualificat de "lamentables" i "gravíssims". Ha avançat que es trigarà almenys 2 mesos a reposar tots els serveis i les infraestructures afectades.
Almenys 15 milions d'euros en danys
Segons Óscar Puente, el cost estimat de resoldre la incidència i reposar les instal·lacions malmeses s'enfila als 15 milions d'euros. A més, Renfe haurà de gastar en habilitar transports alternatius uns 5 milions d'euros, el mateix import que es calcula que deixarà d'ingressar en concepte de bitllets --uns 3,2 milions de viatges en dos mesos.
El titular del ministeri de Transports ha explicat que es treballa a contrarellotge per restablir alguns serveis i que les restriccions afecten uns 120.000 viatgers al dia, el 30% del total dels que fan servir la xarxa de Rodalies.
Catalunya és on hi ha més actes vandàlics de tot l'estat
Puente ha denunciat que Catalunya "fa massa temps" que pateix actes vandàlics sobre les infraestructures i ha assenyalat que és on s'hi produeixen més incidències de tot Espanya tant pel que fa als serveis de Rodalies, serveis convencionals i, també, de l'alta velocitat.
En concret, als serveis de Rodalies i de trens convencionals de Catalunya hi va haver 5.805 incidències alienes amb afectació a la seguretat entre el 2019 i el març del 2024. Puente ha concretat que són el 52,8% de les del conjunt de l'Estat i 2,8 vegades més que a Madrid, on hi ha molts més viatgers.
El ministre també ha dit que Catalunya encapçala les incidències per delictes contra les persones --com ara agressions a personal o a altres viatgers--. En concret, aquí es concentren el 58,2% del total de casos.
El mateix passa amb el llançament de pedres als trens: 521 a Catalunya dels 1.191 del conjunt de l'Estat; i en la col·locació d'obstacles a les vies: 237 incidències a Catalunya de les 618 totals.
El ministre ha dit que dubta que la incidència d'actes vandàlics "anormalment elevada" a Catalunya es resolgués amb el traspàs de competències de Rodalies a la Generalitat, pendent de concretar-se. I ha afegit que seria "una bogeria" que es tracti d'actes de contestació pel mal funcionament del servei.
Segons Puente, cal posar l'accent en resoldre aquesta situació i s'ha mostrat convençut que, si s'aconsegueixen reduir les incidències alienes als gestors de les vies i dels trens, Rodalies oferiria "un servei molt millor" que l'actual.
El govern descarta "teories de la conspiració" i assenyala una "falta d'inversió"
Les declaracions del ministre no han agradat al govern. El secretari de Mobilitat i Infraestructures, Marc Sanglas, ha opinat que l'origen dels problemes és la falta d'inversió i ha descartat la "teoria de la conspiració" que ha llançat Puente en relació a un sabotatge a la infraestructura d'Adif.
Sanglas ha apuntat a una manca de protecció i vigilància d'instal·lacions clau de la xarxa, com Montcada Bifurcació, i ha dit que fa temps que reclamen més mesures com ara reforçar els tancaments vora les vies. També ha demanat invertir en sistemes de protecció que evitin que un incendi es pugui propagar a la resta de la instal·lació, com va passar diumenge.
El govern ha contrarestat les dades del ministre i ha dit que els actes vandàlics només suposen un terç de totes les incidències, i que aquí el govern espanyol també hi comptabilitza pintades i incendis als marges de les vies originats "per falta de manteniment". La resta, ha dit Sanglas, tenen a veure amb problemes als trens i a la infraestructura.
"Ens sembla grotesc que s'atreveixi a dir el ministre que es tracta d'un tema de vandalisme perquè el que hi ha és una baixa inversió a Catalunya."
Sanglas ha tancat files amb el paper dels Mossos i ha recordat que Adif és "responsable" de la seguretat de les seves instal·lacions. També s'ha preguntat per què el ministeri no ha presentat denúncia davant la policia catalana i vol fer-ho directament als jutjats.
El govern també ha dit que ha trobat a faltar unes "disculpes" del ministre Puente cap als usuaris.
Adif i Mossos s'acusen mútuament
El robatori de coure va provocar una sobrecàrrega que va acabar cremant l'enclavament de l'estació de Montcada Bifurcació, d'on depenen altres estacions i tallers, i va fer caure el sistema de senyalització i comunicacions.
La sobretensió de Montcada va arribar després fins als túnels a Barcelona, cosa que va provocar dos incendis més que els van deixar inutilitzats i han tornat a posar al punt de mira l'estat de la xarxa.
El director de Rodalies, Antonio Carmona, ha subratllat la responsabilitat dels Mossos d'Esquadra en matèria de seguretat ciutadana.
"Nosaltres ahir ja vam instar Mossos perquè posin a fi a la xacra que afecta la xarxa de Rodalies. La seguretat que posem Renfe i Adif és complementària a la dels responsables de seguretat ciutadana, que són els Mossos d'Esquadra."
Per la seva banda, el director general dels Mossos d'Esquadra, Pere Ferrer, ha recordat que la titularitat de les instal·lacions és d'Adif i ha opinat que el problema de fons és la falta d'inversió a la xarxa per part de l'Estat.
"Si hem de repartir responsabilitats hem de començar per Adif, en primer lloc. Ells són els titulars de la infraestructura que han de protegir. I molt probablement la desinversió que ha patit aquesta infaestructura per part de l'Estat ha provocat que un incident que en altres llocs seria anecdòtic, en aquest cas hagi estat molt més important."
El portaveu del Sindicat Ferroviari de Catalunya, Salvador Duran, ha afegit que "en moltes ocasions el manteniment preventiu es deixa de banda i s'hi acudeix només quan es produeixen avaries".
La normalitat trigarà setmanes a recuperar-se
Els responsables de Renfe treballen amb la previsió que aquest dimarts la majoria de les línies afectades arribin a Barcelona, però amb els horaris alterats i amb menys freqüències, com a l'R4. L'única excepció és l'R3, que encara no se sap quan podrà tornar a funcionar del tot.
Aquest dilluns la majoria de trens encara no arriben a Barcelona i està en marxa un pla de mobilitat alternatiu que fa baixar els viatgers del tren abans d'entrar a la capital catalana per acabar el trajecte en metro o bus.
Amb tot, la resignació i les queixes d'alguns usuaris de Rodalies han estat la tònica del primer dia feiner amb greus alteracions en el servei. Fins a 400.000 persones agafen cada dia la xarxa viària de Rodalies de Catalunya.
- ARXIVAT A:
- RodaliesRenfeGovern espanyol