El president de la Generalitat, Pere Aragonès, aquest dijous a Barcelona (EFE)

Aragonès, sobre l'aeroport del Prat: "Han volgut imposar la destrucció de la Ricarda"

El president de la Generalitat es mostra "perplex i indignat" per la suspensió de l'ampliació, però rebutja portar-ho a la taula de diàleg, on no vol "discutir d'infraestructures"
Redacció Actualitzat
TEMA:
Aeroport del Prat

El president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha acusat aquest dijous el govern espanyol d'haver trencat el consens que hi havia per a l'ampliació de l'aeroport del Prat.

Ho ha fet en una compareixença al Palau de la Generalitat l'endemà de la suspensió del projecte d'ampliació decidida pel govern espanyol.

Aragonès ha afirmat que la magnitud d'aquest projecte exigeix molt diàleg i consens, però que el govern espanyol vol imposar "un model de desenvolupisme" d'èpoques passades:

"Amb la decisió d'ahir es constata que el govern espanyol no té voluntat de diàleg, mai han tingut la voluntat d'invertir en Catalunya ni en l'aeroport."

"Volen imposar un model de desenvolupisme" propi d'una altra època, un model que també tenen qüestionat dins del govern espanyol, que ens diu: 'O tot o res', i no ho acceptem."

En aquest sentit, Aragonès ha dit que sent "perplexitat, indignació i rebuig" per "la maniobra de pressió" del govern espanyol per "imposar" el seu projecte.


El DORA i el pla director

El president de la Generalitat ha assegurat que l'acord de principis d'agost entre el vicepresident Jordi Puigneró i la ministra de Transports, Raquel Sánchez, no incloïa l'afectació a la llacuna de la Ricarda.

Segons Aragonès, l'acord preveia que el document d'Aena que s'ha d'aprovar a finals de setembre, el DORA, ho deixaria obert perquè es concretés en el pla director, que s'ha d'elaborar en els pròxims 2 anys.

El president ha assegurat que és el govern espanyol qui ha trencat aquell acord:

"Era un bon punt de partida que reflectia diferents exigències, i ens permetia tenir el temps necessari per buscar el consens i les alternatives si la Unió Europea no ho acceptava. Cal diàleg, consens, progrés i compromís mediambiental."

Segons Aragonès, l'alarma va saltar divendres de la setmana passada quan es va saber el detall del DORA, i que el que va demanar immediatament la Generalitat és que es rectifiqui aquest document.


"Un xantatge"

Només saber-se la suspensió, aquest mateix dimecres Aragonès ja la va qualificar a Twitter de "xantatge" i va acusar el govern espanyol de no haver volgut mai invertir en l'aeroport del Prat.

Aquest dijous el president d'Aena, Maurici Lucena, ha atribuït tota la responsabilitat de la suspensió al govern d'Aragonès, i ha dit que no es tornarà a plantejar l'ampliació fins d'aquí 5 anys.

Amb un missatge oposat, en canvi, el PSC ha afirmat que hi ha marge per "arreglar les coses", i ha suggerit que es pot abordar el problema a la taula de diàleg o de negociació, un espai on "es pot parlar de tot".

Aragonès ha rebutjat aquesta possibilitat, afirmant que el seu govern hi anirà a proposar l'amnistia i l'autodeterminació, i que no hi va "a discutir d'infraestructures".

L'aeroport i l'emergència climàtica

Els arguments per ampliar l'aeroport del Prat es basen en l'augment continuat de passatgers fins a la pandèmia i les previsions que aquest augment podia continuar encara força anys.

També en l'ambició de sectors econòmics i polítics catalans que aquest aeroport es converteixi en un hub, és a dir, punt de sortida i d'arribada de vols transoceànics.

Tot això es va concretar en l'acord entre Jordi Puigneró i Raquel Sánchez, i a partir d'aquell moment els contraris a l'ampliació van argumentar que el projecte d'Aena afectaria greument els espais protegits del delta del Llobregat.

Però també van recordar la declaració d'emergència climàtica feta per la mateixa Generalitat el maig del 2019, en què es comprometia a treballar per un model energètic 100% renovable i promoure la recuperació d'ecosistemes.


L'"interès general" i la Ricarda

Allargar la tercera pista implicaria sacrificar bona part de l'estany de la Ricarda

El debat s'ha centrat sobretot en el primer argument, l'afectació a l'espai natural protegit de la llacuna de la Ricarda, que aquest dijous Lucena ha assegurat que ja estava clara a principis d'agost i que Puigneró ho havia avalat.

El president d'Aena també ha dit que en l'ampliació de l'aeroport hi ha un "interès general" que justifica que s'afectin zones protegides, i ha assegurat que tot s'hauria fet seguint les normatives ambientals europees.

El punt clau és l'allargament de la tercera pista de l'aeroport, necessari perquè hi puguin aterrar els avions grans que fan vols transoceànics.

Aena vol allargar-la cap al nord-est, cosa que implicaria la desaparició de la Ricarda, en comptes de cap al sud-oest, allargament que afectaria els veïns de Gavà Mar.

 

 

ARXIVAT A:
Aeroports Aeroport del Prat
NOTÍCIES RELACIONADES
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut