Els mòbils, prohibits a primària i molt excepcionals a l'ESO: com es regularan el curs vinent
Les instruccions per regular l'ús del mòbil als centres públics i concertats obliguen els alumnes de secundària a apagar-lo quan entrin i només el poden fer servir si ho indica un docent amb finalitats pedagògiques
Els telèfons mòbils estaran prohibits a infantil i primària a partir del curs que ve.
En el cas de l'ESO, l'alumnat haurà d'apagar el telèfon quan entri al centre, si en porta, i només el podrà fer servir durant les activitats d'aprenentatge quan compleixi una finalitat pedagògica que ha d'indicar el docent.
Són les línies generals de les instruccions que el govern ha aprovat aquest dimarts, basades en les directrius aprovades pel Consell Escolar de Catalunya al desembre.
Aquestes instruccions les hauran de complir els centres públics i concertats a partir del setembre, i incorporar-les a les seves normatives internes.
Es basen en la premissa que l'ús dels telèfons mòbils ha de ser el mínim possible i, en tot cas, ha de tenir una justificació educativa. Aquests són els detalls:
Què passa amb el mòbil a la primària: ús prohibit
La prohibició de l'ús del mòbil a infantil i primària afecta totes les activitats. Més enllà de l'aula, tampoc es poden fer servir ni abans de l'inici de les classes al matí, ni al menjador, ni al pati, ni en les activitats extraescolars.
En cas que un alumne porti un telèfon, l'ha de tenir apagat tota la jornada escolar i desat en un lloc segur, que ha de determinar el centre.
Què passa amb els mòbils a l'ESO: ús excepcional
Per norma general, no està permès l'ús de telèfons mòbils a l'alumnat d'ESO i, si algun alumne en porta, l'ha de tenir apagat tota la jornada.
El centre educatiu pot decidir prohibir l'ús total dels telèfons mòbils de l'alumnat o bé permetre'l en circumstàncies excepcionals. Per exemple, en una activitat que impliqui utilitzar un dispositiu electrònic i no pugui ser un ordinador portàtil o una altra eina del centre. Podria passar si necessiten, per exemple, enregistrar un vídeo o participar en projectes com App Inventor, entre d'altres.
La restricció inclou les sortides, colònies o viatges i s'aplica a tots els espais, inclosos la biblioteca, laboratoris o el gimnàs, per exemple.
En les hores no lectives, com el pati, el menjador o les activitats extraescolars, l'ús del mòbil només estarà permès de manera excepcional quan un docent n'hagi autoritzat l'ús per a una activitat amb un objectiu educatiu concret, i un adult de referència vetlli per al seu bon ús en aquests espais.
Què passa amb l'educació postobligatòria: ús responsable
En els estudis postobligatoris, com batxillerat o cicles formatius de grau mitjà --els de grau superior en queden exclosos--, la norma diu que l'alumnat ha de ser responsable dels seus mòbils, seguint les directrius d'ús que estableixi el centre.
Ara bé, les instruccions especifiquen que, durant les activitats lectives, aquest ús s'ha de vincular a les activitats d'aprenentatge.
En el temps no lectiu, el centre pot regular-ne l'ús en els contextos que consideri convenient en funció de l'edat de l'alumnat.
Hi ha excepcions?
En totes les etapes educatives s'estableixen excepcions.
És a dir, els centres poden permetre que un alumne faci servir el mòbil per a situacions específiques individuals, com poden ser les derivades de les necessitats educatives específiques per participar en les situacions d'aprenentatge d'aula, per dur a terme alguna tasca o activitat en entorns fora de l'aula, per comunicar-se, per fomentar la seva autonomia o per aspectes vinculats a la salut en general.
Què passa amb l'educació digital?
El document subratlla que la regulació de l'ús dels telèfons mòbils als centres educatius ha de ser compatible amb l'assoliment de les competències digitals de l'alumnat.
Unes competències que, destaquen, van més enllà de la simple manipulació d'eines com el mòbil. En aquest sentit, apunten que també impliquen aplicar críticament la tecnologia i sensibilitzar sobre els perills del mal ús dels mòbils, com el ciberassetjament, la pèrdua de privacitat i la distracció excessiva.
Amb tot, les instruccions estableixen que la concreció de l'ús del mòbil amb finalitats educatives s'ha de situar dins del marc del projecte educatiu del centre.
El paper cabdal de les famílies
El document també subratlla que l'ús de telèfons mòbils a la infància i l'adolescència excedeix l'àmbit escolar i que les famílies hi tenen un paper cabdal, com a model a seguir.
Per això, anima els centres a promoure els bons usos en l'àmbit familiar i social, per educar infants i joves en usos saludables que evitin situacions perjudicials, a ells i a la resta.
La plataforma Adolescència Lliure de Mòbil demana una "restricció total"
Des de la plataforma Adolescència Lliure de Mòbil, associació que vol promoure endarrerir la compra del primer mòbil fins als 16 anys, es mostren satisfets amb la regulació. En un comunicat, asseguren que "significa un avenç" respecte a la situació actual que no comptava amb "cap classe de directriu".
Tot i això, la iniciativa creu que quan la norma explicita que cada institut pot decidir "prohibir l'ús total del mòbil o permetre'l en circumstàncies excepcionals", obre la porta a "excepcions". I és que, segons l'associació, "alguns casos es poden convertir en arbitrarietats". A més, afirmen que això "pot comportar diferències entre centres".
Per tot plegat, la plataforma de pares i mares segueix reclamant una "restricció total de l'accés del mòbil" en l'entorn educatiu, així com una normativa comuna per a tots els centres.
- ARXIVAT A:
- Educació Tecnologia