En quin punt es troba el corredor mediterrani, una infraestructura clau
Front comú d'empresaris i governs per completar el corredor, la via ferroviària d'ample europeu entre Algesires i el Pertús planejada fa dècades
En dues hores i mitja es pot viatjar de Barcelona a Madrid i en una hora de València a Madrid, però entre Barcelona i València se'n continuen trigant tres.
El món polític i empresarial de Catalunya i el País Valencià pretén canviar-ho i han fet l'enèsim clam per demanar l'impuls definitiu al corredor mediterrani.
Han fet un acte a Barcelona, on han participat els presidents Pere Aragonès i Ximo Puig i la ministra de Transports del govern espanyol. L'esdeveniment l'ha impulsat un potent lobby empresarial valencià, que hi aboca molts recursos des del 2016.
La ministra de Transports, Raquel Sánchez, ha dit que el 2026 la línia entre Almeria i la frontera francesa ja funcionarà. El 2018, en un acte similar a Barcelona, el ministre Ábalos ja havia promès que estaria en marxa el 2021 i no s'ha complert. L'actual ministra ha afegit:
"Deures ens n'hem de posar tots, l'administració pública i també el sector privat, per fer les inversions pertinents."
El corredor mediterrani pretén revolucionar l'economia i ha de permetre la via de mercaderies des d'Algesires i connectar amb Europa, amb l'ample de via internacional.
La realitat és que fa anys que s'endarrereix. El projecte va acumulant entrebancs que damnifiquen l'eix econòmic més dinàmic de la península.
El president de la Generalitat, Pere Aragonès, diu que el corredor incidirà en l'economia però també en la lluita contra el canvi climàtic. Més trens de mercaderies voldria dir menys camions a les carreteres.
"Fins ara era un imperatiu econòmic i territorial, ara és també ambiental."
Ximo Puig ha afegit: "El centralisme mai no és intel·ligent i costa molt canviar unes inèrcies que formen part d'una història que cal superar".
Més de 20 anys de reivindicacions
Els empresaris catalans i valencians fa 20 anys que reivindiquen aquesta obra i exigeixen que els trens de mercaderies no circulin per les mateixes vies que els de passatgers.
Tothom té clar que es tracta d'una infraestructura molt necessària i es constaten avenços, però, a l'hora de la veritat, hi ha molts deures pendents.
Encara pesen molt els anys d'endarreriments: s'ha d'acabar l'estació de la Sagrera de Barcelona o remodelar els accessos al port de la ciutat. Estan en marxa les obres entre Castellbisbal i Tarragona.
El tram entre Tarragona i Castelló hauria de tenir ample internacional i no el tindrà, com a mínim, fins al 2024.
Al País Valencià és on més s'ha avançat, tot i que al voltant de València encara hi ha importants projectes pendents, com el túnel que hauria de travessar la ciutat.