Endesa, l'empresa que més contamina a Espanya, llueix sostenibilitat a la COP25
L'empresa "compra" les portades dels principals diaris per presentar-se com a sostenible i també és una de les principals patrocinadores de la Cimera del Clima
L'elèctrica Endesa és, de llarg, l'empresa espanyola que més gasos d'efecte hivernacle emet: el 2018 van ser 30 milions de tones, el triple que la segona, la petrolera Repsol-Petronor.
La llista de les empreses més contaminants la publica cada any l'Observatori de la Sostenibilitat, l'OS, una organització independent que vol ser referent a Espanya.
L'anomenen Big Polluters (grans contaminants) i per fer-la es basen en informació oficial; l'evolució permet veure que les empreses elèctriques estan baixant llocs a la llista, perquè s'estan descarbonitzant.
"És i serà el primer emissor"
No és el cas de la més gran, Endesa, que l'OS assegura que té pendent aquesta descarbonització:
"Endesa és i serà el primer emissor durant molts anys, fins que no faci una profunda transformació dels seus mètodes de generació elèctrica."
Elèctriques, acereries i cimenteres
Entre les altres elèctriques, Naturgy ha baixat un 20% les emissions, Viesgo i Iberdrola un 18% i EDP un 17%. Endesa ha baixat només un 9%.
Els últims anys a la llista avancen llocs les empreses petroleres, que també baixen emissions: Cepsa un 5% i Repsol-Petronor només un 1%.
A la llista també destaquen les acereries i les cimenteres, algunes de les quals augmenten les emissions, com és el cas d'ArcelorMittal i Lafarge-Holcim.
Per sectors, el més contaminant és la crema de combustibles fòssils, amb més del 50% de les emissions.
Segueixen la producció de ciment i les refineries, un 11% cadascuna, i al darrere ve la producció d'acer, un 5%, i l'aviació, un 4%.
L'evolució que reflecteix l'OS destaca que les emissions a Espanya han baixat un 14% des del 2008, però en el període entre el 1990 i el 2017 han augmentat un 17%, molt lluny dels objectius dels acords de Kyoto i de París.
Endesa i el "greenwashing"
Malgrat les dades públiques i les afirmacions de l'OS, Endesa s'està esforçant per mostrar, o almenys aparentar, preocupació per adaptar-se a la crisi climàtica.
Ho fa sent un dels principals patrocinadors de la COP25 i també amb accions publicitàries que poden ser qualificades del que en anglès s'anomena "greenwashing", és a dir, "rentat d'imatge verd".
Per exemple, aquest dilluns i coincidint amb l'inici de la COP25 a Madrid, han "comprat" les portades i les contraportades de la majoria dels principals diaris del país:
🍃 Avui @Endesa ha comprat les portades de toooots els diaris per anunciar una "societat lliure d'emissions" de CO2.
Xavi Rossinyol (@XaviRossinyol) December 2, 2019
🔥 Divendres un informe independent deia que @Endesa que és l'empresa espanyola que més CO2 emet, triplicant la segona: https://t.co/J9UcmkUAlj pic.twitter.com/CAhxqj4Ml4
"Un agent decisiu de la transició energètica"
En aquestes pàgines publicitàries, que simulen ser portades normals, hi publiquen textos amb titulars que asseguren que l'empresa "lidera el canvi cap a una societat lliure d'emissions."
També gràfics amb el lema "la sostenibilitat comença en els petits gestos", i amb imatges de molins de vent i gent en bicicleta.
Seguint aquesta estratègia, el conseller delegat de l'empresa, José Bogas, ha presentat aquest dilluns un projecte d'energia solar a les Balears:
"Està en línia amb el propòsit de la companyia de ser un agent decisiu en el procés de transició energètica cap a un sistema plenament descarbonitzat el 2050 que està abordant Espanya."
Colau: "El descrèdit més que justificat"
L'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha criticat la compra de portades com "una imatge demolidora del descrèdit més que justificat" del sistema socioeconòmic davant la crisi climàtica.
Colau ha aprofitat per recordar que l'ajuntament que encapçala ja no té contracte amb aquesta companyia:
Frente a este descrédito, la #COP25 haría bien escuchando a las ciudades que no tenemos miedo y estamos demostrando que sí hay alternativa.
Ada Colau (@AdaColau) December 2, 2019
En BCN, por ejemplo, hemos desconectado de Endesa creando una comercializadora municipal que sólo compra energía 100% verde: @bcn_energia
També el líder d'Unides Podem, Pablo Iglesias, ha tuitejat criticant les portades, afirmant que a qui fan mal és als diaris mateixos:
Estas portadas no hablan mal de Endesa, que tiene todo el derecho a comprárselas todas para hacerse publicidad. Pero creo que hacen mucho daño al prestigio de la prensa pic.twitter.com/KLaCSe2MZh
Pablo Iglesias (@Pablo_Iglesias_) December 2, 2019
- ARXIVAT A:
- Crisi climàticaContaminació