Entitats ecologistes proposen millorar el projecte de ZBE a Sabadell perquè superi la meitat del nucli urbà

ACN Sabadell - Diverses entitats ecologistes han presentant un plec d'al·legacions al projecte de Zona de Baixes Emissions (ZBE) que planteja l'Ajuntament de Sabadell, en considerar que és de "poca envergadura i ambició". Els col·lectius plantegen una proposta perquè el seu àmbit superi el 50% del nucli urbà i de sol urbà residencial, un fet que permetria reduir la situació de contaminació ambiental a la capital vallesana. En aquest sentit, posen èmfasi en la necessitat de reduir el pas de vehicles per artèries com la Gran Via, si bé denuncien l'excusa política sobre la necessitat de projectar l'extensió de la B-40, el Quart Cinturó o altrament coneguda com a Ronda Nord, des de Terrassa fins a Castellar del Vallès passant per Sabadell.

Es tracta d'una proposta que presenta l'Associació per la Defensa i Estudi de la Natura (Adenc), conjuntament amb la Plataforma Transport Públic SBD, PEUS, Massa Crítica i la Campanya Contra el Quart Cinturó (CCQC). Les entitats denuncien el caràcter polític i no tècnic del plantejament, i que tal i com està projectat "no tindrà cap resultat rellevant en la disminució de la contaminació ambiental".

En aquest sentit, plantegen establir un criteri que s'assembli al que hi ha a la ciutat de Barcelona, establint un perímetre interior que passi per la Gran Via, l'avinguda Tarradellas, l'Eix Macià, la Ronda Ponent i la carretera de Barcelona. Això ampliaria la superfície en gairebé el doble respecte la prevista, que defineixen com una "mini-ZBE".

"La ZBE que proposta l'Ajuntament per implementar el decret de millora de la qualitat de l'aire és totalment insuficient, Sabadell és una ciutat molt gran, les ZBE haurien de superar el 25% de la superfície del nucli i aquí no supera el 12%", denuncia en declaracions a l'ACN el president de l'Adenc, Joan Carles Sallas.

En aquesta mateixa línia, assenyala que el plantejament fet no serà beneficiós: "No millorarà la qualitat de l'aire, sinó que farà un 'efecte donut', on la part central no serà capaç de superar el perímetre".

També asseguren que el sistema sancionador previst contempla excepcions socials vinculades a propietaris i residents al centre de la ciutat, on tindria incidència, que el fa inviable. Pel que fa al transport públic, alternativa real a l'ús del vehicle privat, lamenten les insuficients mesures compensatòries proposades per les administracions.

Dubtes sobre la millora de la qualitat de l'aire

Pel que fa a la qualitat ambiental, demanen que s'aporti un informe dels responsables de l'Institut de Salut Global de Barcelona, especialitzat en estudis de qualitat de l'aire en l'àmbit de la salut, que validi si les mesures previstes amb la ZBE garanteixen la reducció de contaminació. També reclamen un altre informe favorable de la Generalitat en el mateix sentit.

Com exemple, les entitats es remeten a les dades recollides a les estacions que mesuren la qualitat ambiental a la ciutat. En elles es recull que el nivell de contaminació per partícules PM-2.5 va estar només un dia de 28 per sota de la mitjana anual considerada segura per l'OMS, en els registres presos entre el 18 i el 31 de març de 2023.

"No és una decisió tècnica, els grans avingudes permetrien fer un perímetre més ampli, són decisions polítiques, clarament demostrables amb les declaracions de l'alcaldessa, Marta Farrés", apunta Sallas.

Com a mesures complementàries, els col·lectius plantegen que es renunciï d'una manera definitiva a la ronda Nord, extensió de la B-40, per evitar incrementar els nivells de contaminació al Vallès, o que es replantegi la xarxa de bus un cop ampliada la dels Ferrocarrils de la Generalitat (FGC), que ara creuen la ciutat de sud a nord, entre d'altres.

Anar al contingut