Garrafes d'oli d'oliva de la cooperativa l'Arbequina, d'Arbeca
Garrafes d'oli d'oliva de la cooperativa l'Arbequina, d'Arbeca (ACN/Oriol Bosch)

Entre la por i l'oportunitat: com empreses catalanes intenten esquivar la incertesa dels aranzels

Les empreses catalanes que exporten als Estats Units obren nous mercats amb l'objectiu de reduir l'impacte per l'anar i venir dels aranzels de Trump

RedaccióActualitzat

Els Estats Units són el sisè soci comercial de Catalunya i la principal referència fora de la Unió Europea de les empreses catalanes. Més de 3.100 empreses hi exporten mercaderies per valor de 4.351 milions d'euros, en sectors com la química, la maquinària o l'agroalimentació.

De moment, la resposta europea als aranzels imposats per l'administració Trump passa per apujar els aranzels als productes nord-americans que arriben aquí. I això significa que també seran més cars. Diem "de moment", perquè la decisió d'aturar els aranzels recíprocs durant 90 dies i mantenir-los al 10% pot fer moure ara la UE. I veurem què passa un cop acabi aquest període de tres mesos.

L'any passat, Catalunya va importar mercaderies des dels Estats Units per valor de 5.757 milions d'euros. Per tant, el dèficit comercial el té Catalunya.

Els productes nord-americans que importa Catalunya són, bàsicament, petroli i gas natural liquat per valor de més de 2.000 milions d'euros. També productes farmacèutics, químics o bé aparells d'òptica, mèdics i quirúrgics

Les empreses busquen alternatives davant l'impacte dels aranzels

Empreses catalanes que exporten als Estats Units valoren explorar nous mercats per reduir l'impacte que tindran els aranzels de Donald Trump, que ara es mantenen al 10%, igual que a tots els països, excepte la Xina, Mèxic i el Canadà.

Un dels sectors que s'ha de replantejar la relació amb els Estats Units a partir d'ara és el de la cosmètica. Després de l'increment dels darrers anys, les empreses catalanes del sector hi envien el 12% de les exportacions, prop de 660 milions d'euros.

I un altre sector amb un pes específic important és el de l'alimentació. L'any passat, les empreses catalanes van exportar aliments per un valor de més de 558 milions d'euros, segons les dades d'Acció, l'Agència per a la Competitivitat de l'Empresa de la Generalitat.

Per famílies, el fine food o productes gurmet, els olis vegetals i el vi són els que més exporten als Estats Units. 

Els productes que estan anant cap als Estats Units

Una de les incògnites que plana sobre les empreses és què passarà amb els productes que estan de camí als EUA. És el cas dels 6 contenidors plens d'oli d'oliva verge extra que l'empresa Nortoliva, de les Borges Blanques, té en trànsit.

El gerent de l'empresa, Jordi Guiu, ha explicat al "Tot es mou" de TV3 que confia que la mercaderia que és al mar no tindrà aranzels, a diferència de la que tenen a les instal·lacions pendent de sortir:

"Vam tenir un increment de la demanda des dels EUA per evitar aranzels, però vam ser molt cautelosos a l'hora de posar contenidors al mar. Hi ha molta incertesa."

Els Estats Units representen el 10% de la facturació d'aquesta empresa, que intentarà buscar nous clients a la Xina, el Japó i Corea del Sud. "Són un bon mercat i l'oli d'oliva està de moda", explica Guiu.
 

De la maquinària agrícola a la fruita

Un dels sectors que es veu afectat pels aranzels és el de la maquinària agrícola. A Vila-sana, al Pla d'Urgell, l'empresa Arcusin va vendre el 2024 la meitat de la seva producció als Estats Units.

El president executiu de l'empresa, Manuel Cusiné, diu a TV3 que no volen dependre només d'aquest país:

"Estem anant a l'Índia i Sud-àfrica per obrir nous mercats. No pel cas Trump sinó per no dependre només d'un sol mercat. Estem buscant oportunitats allà on sigui."

L'empresa va avançar fa unes setmanes l'enviament de maquinària agrícola en vaixells als EUA. Però el producte encara no ha arribat perquè molts han volgut fer el mateix i el transport marítim està col·lapsat.

Fruilar, empresa fructícola amb vocació exportadora, espera vendre molt més al Canadà, que importa fruita dels EUA. El seu gerent, Joan Serentill, assenyala que els costos de transport des de Catalunya són els mateixos que des dels EUA, però sense aranzels.

Així ho expliquen en aquest reportatge:

El sector del vi, a l'expectativa

Des de la Denominació d'Origen Montsant, es mostren convençuts que els aranzels faran baixar les exportacions als Estats Units, el segon mercat de la DO, que representa el 4,5% de les vendes. 

La presidenta de la DO Montsant, Pilar Just, explica a TV3 que és on exporten els vins més cars. Per això, reclama potenciar el consum intern de vi i "fer promoció de país". 

El Celler Masroig va reobrir l'any passat el mercat nord-americà i reconeix incertesa amb els aranzels. Però reforçaran les vendes a Europa i tenen pensat buscar clients al Canadà.

Al Penedès, el director del Celler Parés Baltà admet que la situació "no és d'alarma total, però s'hi està molt a prop". El celler exporta l'11% dels vins que elabora als EUA però creuen que hi ha l'oportunitat de continuar venent en aquest mercat.

Admeten que la nova situació "posa les coses difícils", però tenen l'esperança que es pugui arribar a un acord amb Trump i reclamen potenciar més el consum intern, com es mostra en aquest reportatge:

El cas de Xocolates Torras

A les comarques de Girona, una empresa que també es veu afectada pels aranzels de Trump és Xocolates Torras, amb seu a Cornellà del Terri, al Pla de l'Estany. 

Entre la seixantena de països on exporten hi ha Puerto Rico, que comparteix la mateixa política aranzelària que els Estats Units. L'empresa es planteja obrir nous mercats a Sud-amèrica i Àsia.

L'empresa, que aquest any celebra el 135è aniversari, no només tem l'impacte dels aranzels, sinó també un possible efecte dominó, com asseguren en aquest reportatge:

ARXIVAT A:
Aranzels
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut