ERC avala el canvi de Rodalies però avisa que s'ha d'arribar al que es va acordar o no pactaran més

Els republicans accepten "temporalment" que la nova empresa mixta depengui de l'estat per evitar conflictes laborals, però per Junts és "el certificat de defunció del traspàs de Rodalies"

RedaccióActualitzat

El president d'ERC, Oriol Junqueras, considera que el pacte amb el PSOE per al traspàs de Rodalies "queda íntegre", després de l'acord dels governs català i espanyol amb els sindicats perquè la nova empresa mixta de Rodalies depengui de Renfe --en mans de l'Estat--, i no de la Generalitat. 

Malgrat que el traspàs que van signar amb els socialistes no ho preveu així, els republicans estan disposats a cedir "temporalment" per evitar la confrontació amb els treballadors i donen un marge de temps a les administracions perquè trobin la fórmula definitiva, segons van dir en un comunicat.

En una entrevista aquest dilluns a "Els Matins", el líder republicà ho ha justificat afirmant que volen fer "compatibles" els drets dels treballadors i els dels usuaris, i s'ha mostrat convençut que els sindicats han de ser "els primers interessats" en què el servei funcioni. "No volem confrontar drets usuaris i drets treballadors, però no renunciarem a defensar els usuaris", ha afirmat. 

En aquest sentit, ha afegit que és "inqüestionable" que la Generalitat acabarà gestionant Rodalies. També que es traspassarà la línia R1, malgrat que el pacte amb els sindicats ho rebaixa a una "encomanda de gestió". Tot i això, ha avisat els socialistes que si no compleixen el pacte, no hi haurà noves negociacions amb ERC per a assumptes clau, com els pressupostos del 2026: "El final ha de ser el que està pactat o no hi haurà nous acords". 

La consellera de Territori, Sílvia Paneque, ha afirmat que la desconvocatòria de la vaga és un "fonamental, importantíssim", per fer efectiu el traspàs competencial. 

En canvi, Junts considera aquest acord "el certificat de defunció del traspàs de Rodalies". Per Josep Rius, "Renfe i Adif continuaran operant com fins ara han fet a Catalunya, és a dir, igual de malament". El portaveu de Junts ha afegit que "la nova empresa que operarà serà una filial de Renfe on l'estat tindrà l'última paraula en tot". 

Per Junts, l'acord "deixa en evidència el govern espanyol, que mai ha volgut fer un traspàs integral, sinó, com a molt, un canvi de nom" i assegura que el govern de Sánchez s'ha trobat a Catalunya un "govern dòcil, que s'agenolla als interessos de Madrid, perquè el president de la Generalitat és una filial del PSOE". 

La portaveu de Catalunya en Comú, Aina Vidal, ha celebrat l'acord, ja que considera que queden "protegits" els drets dels treballadors i garanteix el "traspàs efectiu" a la Generalitat. Alhora, Vidal ha assegurat que la situació actual és insostenible: "Plou sobre mullat. No és possible que no siguem capaços de distingir un dia de vaga de quan no n'hi ha"


La concessió d'ERC als sindicats 

Abans que Junqueras s'hi referís, els republicans ja havien minimitzat els efectes de la concessió als sindicats. Fonts del partit implicades en la negociació remarquen que, ara mateix, és l'única manera de garantir els drets de la plantilla i volen evitar, tant sí com no, el conflicte amb els treballadors de Rodalies.

"Si obrim una guerra amb els sindicats, el traspàs no avançarà. S'han de sentir còmodes en tot aquest procés", assegura un alt dirigent d'Esquerra.

El partit exigeix a totes les parts que en un termini de dos anys trobin la fórmula idònia per tal que la nova empresa mixta es pugui desvincular totalment del grup Renfe garantint que els seus treballadors --el personal de Rodalies-- mantingui les mateixes condicions laborals que té actualment. L'acord, però, no especifica cap termini. 

Durant tot el cap de setmana, els republicans han mantingut línies obertes amb el Ministeri de Transports per incidir de forma indirecta en les negociacions laborals i assegurar-se que l'objectiu final del traspàs, diuen, es manté intacte: "L'empresa mixta acabarà sent cent per cent de titularitat catalana", insisteixen, però no han volgut afegir més llenya al foc, conscients de la complexitat del traspàs.

Sobre el paper, la modificació respecte de l'acord que havia pactat Esquerra amb el PSOE és que l'Estat controlarà el capital de la nova companyia. D'aquesta manera, l'operadora catalana dependrà jurídicament de Renfe i els treballadors mantindran el conveni laboral actual.

Ara bé, una cosa són les accions i l'altra, el poder de decisió, una qüestió que tranquil·litza els republicans. El consell d'administració de la nova empresa mixta continuarà presidit, tal com es va pactar, per un membre de la Generalitat i aquesta hi tindrà cinc cadires. 

L'Estat, en canvi, n'ocuparà quatre. A partir d'ara, els pròxims passos seran la redacció dels estatuts, que ja estan pràcticament enllestits, i el disseny de l'estructura directiva de la nova operadora.

ARXIVAT A:
ERCTransport públicRodalies
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut