Es compleixen 30 anys de la inauguració del túnel del Cadí
La infraestructura fa reduir el temps de connexió entre el Berguedà i la Cerdanya de les 4 hores als 20 minuts
Ja fa 30 anys que s'inaugurava el Túnel del Cadí, la infraestructura més important del Pirineu. Amb més de 5 quilòmetres, el túnel travessa la serralada del Cadí-Moixeró i uneix les comarques del Berguedà i la Cerdanya, i va ser clau per al desenvolupament econòmic i social del Pirineu, en especial per a les comarques del Berguedà, la Cerdanya i l'Alt Urgell, a més de reduir el temps de connexió entre les dues comarques de 4 hores a 20 minuts.
Cada dia hi circulen uns 5.700 vehicles, amb una intensitat més elevada durant els caps de setmana. Tot i haver estat un gran motor per al desenvolupament de la zona, l'elevat preu del peatge és un punt crític: va dels 11,66 euros dels turismes fins als 30,52 dels camions. Això sí, des del 1999 els veïns de l'Alt Urgell, la Cerdanya i el Berguedà s'acullen a un descompte del 100%.
El 1984, quan es va obrir el túnel, es va registrar un trànsit de 144.126 vehicles, cosa que significava una mitjana de 2.288 vehicles diaris. Trenta anys més tard, aquesta xifra s'ha incrementat un 150%, arribant als 5.732. Tot i que les dades s'han mantingut pràcticament iguals els anys 2012 i 2013, fa dos anys el volum de trànsit es va reduir un 9% a causa de la crisi.
En l'aspecte d'inversions recents al túnel, el Departament de Territori ha informat que la més important va ser la construcció d'una galeria de serveis i d'evacuació, que va entrar en servei l'any 2008, amb una inversió de més de 20 milions d'euros. Segons el govern, es duen a terme actuacions periòdiques com són la repavimentació de la calçada i millora d'enllumenat i sistemes de control, seguretat i comunicació.
Agents econòmics i polítics del Berguedà consideren que encara hi ha reptes pendents a l'entorn del túnel del Cadí, com el desdoblament de la carretera C-16 entre Berga i Bagà, que és el tram final de la carretera abans d'arribar al túnel. El govern, però, ha descartat aquesta opció, valorada en 700 milions d'euros, i proposa construir un tercer carril reversible de 21 quilòmetres, que comptaria amb una barrera de separació desplaçable en funció de les necessitats de trànsit. Aquesta inversió s'estima que sigui d'uns 100 milions d'euros i es preveu que entri en servei d'aquí 4 anys.
El president del Consell Comarcal del Berguedà, Sergi Roca, considera "imprescindible" el desenvolupament del projecte de via transfronterera europea E-9, que ha d'enllaçar Barcelona, Tolosa, París i Rotterdam. Roca afirma que des de Catalunya ja s'ha mostrat la voluntat per tirar el projecte endavant, però "falta que el govern francès s'acabi decidint". Els beneficis per al Berguedà, segons Sergi Roca, serien molt importants ja que la comarca "quedaria al mig del trajecte i estaria situada en un lloc molt estratègic que permetria desenvolupar-se a nivell logístic i industrial".