Es triplicarà l'àrea de protecció d'ocells al delta del Llobregat, per ordre de la UE

Fa tres anys, la Comissió Europea va enviar un requeriment a la Generalitat i al govern espanyol perquè no havien compensat prou l'impacte en l'entorn de les ampliacions del port i l'aeroport fetes fins llavors

Virgínia Arqué NuenoActualitzat

La zona d'especial protecció per a les aus (ZEPA) del delta del Llobregat s'ampliarà fins a triplicar les hectàrees actuals. És la resposta del govern en funcions al toc d'atenció de la Comissió Europea, que diu que no s'ha compensat prou l'impacte en l'entorn de les ampliacions que s'han fet fins ara a l'aeroport del Prat.

Fa tres anys, arran d'una denúncia de l'entitat ecologista Depana del 2002, Brussel·les va advertir tant a la Generalitat com a l'Estat que no havien complert cap dels compromisos adquirits per compensar l'impacte en l'ecosistema d'antigues grans obres a l'aeroport i al port de Barcelona.

Després de dos anys estudiant les al·legacions a la seva proposta de compensació, la Generalitat ha decidit ampliar la ZEPA en un 157%, del miler d'hectàrees actuals fins a les 2.407, incloent-hi municipis nous com Gavà o Viladecans i pujant pel curs del riu fins a Molins de Rei.

En concret, la nova ZEPA inclourà els termes municipals del Prat de Llobregat, Viladecans, Sant Boi, Gavà, Santa Coloma de Cervelló, l'Hospitalet de Llobregat, Sant Vicenç dels Horts, Molins de Rei, Cornellà de Llobregat, Sant Joan Despí, Sant Feliu, Castelldefels i Barcelona.

Podria afectar la nova ampliació de l'aeroport

No es prohibirà una nova ampliació de l'aeroport, però la nova àrea de protecció podria dificultar les obres projectades, segons ha reconegut la portaveu del govern, Patrícia Plaja:

"La ZEPA sí que té uns condicionants sobre l'ampliació de l'aeroport del Prat, perquè fa créixer les exigències mediambientals."

El govern, que no descarta "friccions" entre alguns ajuntaments, és conscient que l'Estat podria saltar-se aquesta protecció al·legant motius d'interès general per oposar-s'hi, però per fer-ho hauria d'aplicar compensacions protegint nous terrenys.

La superfície protegida reforça la conservació de la biodiversitat al delta del Llobregat, una zona humida de gran valor natural que ha perdut moltes espècies protegides. També és una zona amb molta producció alimentària de quilòmetre zero.

Arxiu d'un camp de carxofes, a Gavà (ACN/Àlex Recolons)

L'esbroncada de fa tres anys no és l'única advertència de la Unió Europea a la Generalitat i a l'Estat per la desprotecció i la degradació d'aquest ecosistema. Des de Depana i la Lliga per la Defensa del Patrimoni Natural demanen una nova declaració ambiental abans de fer cap més actuació a la zona, segons ha explicat José García:

"El que nosaltres demanarem serà que totes les actuacions que estan en estudi o s'estiguin plantejant, i que afecten aquest territori, hagin de fer una nova declaració mediambiental, tenint en compte la situació actual que són zones ZEPA."

Es tracta de projectes com l'accés ferroviari a l'aeroport, que la Generalitat pretén compatibilitzar amb l'activitat agrícola i la preservació de l'hàbitat, i que és d'interès tant pels ocells migratoris com pels que viuen al Delta.

Per garantir totes les activitats socioeconòmiques, el govern ha incorporat al·legacions dels actors afectats, malgrat les reticències dels pagesos, que creuen que a ells no se'ls té prou en compte. Jaume Grau López, d'Ecologistes en Acció del Baix Llobregat, demana escoltar també la veu de la pagesia per no perdre les espècies autòctones ni la producció local:

"No podem perdre les espècies, és un imperatiu legal, però tampoc podem perdre l'agricultura, la pagesia, la producció d'aliments de proximitat, i això és un imperatiu social. Per tant, totes dues necessitats s'han de coordinar."

El govern s'ha compromès a obrir un procés participatiu abans de redactar el futur "Pla de protecció de medi natural i del paisatge de l'espai delta del Llobregat".

 Ara, Europa haurà de valorar si la nova àrea ZEPA s'ajusta a la normativa comunitària i si es compensen definitivament els efectes de grans obres, amb aquesta proposta de model integral que es pretén desenvolupar en els pròxims dos anys.

Els pagesos reclamen que se'ls tingui més en compte (ACN/Àlex Recolons)

 

Més terrenys de cultiu i més ajudes, entre les propostes en estudi

A més d'ampliar la zona ZEPA del delta del Llobregat, el govern també ha decidit eixamplar el LIC (lloc d'importància comunitària) i desplegar un paquet de mesures per reforçar la protecció d'aquesta àrea del Baix Llobregat.

Entre les mesures en estudi hi ha la compra de terrenys que ara estan en desús per destinar-los a cultius, o bé amb licitacions o bé amb pagament de serveis ambientals per a la producció d'aliments. O impulsar els ajuts públics i les inversions perquè els productors agraris del delta del Llobregat puguin modernitzar les infraestructures per optimitzar la producció, a més de recuperar la biodiversitat de la zona i millorar la qualitat de les masses d'aigua.

El govern es marca fins a finals del 2025 per aprovar una cartografia dels espais agraris d'interès situats dins l'àmbit ZEPA per incorporar-los al mapa de sòls de Catalunya i reforçar-ne la preservació a través del Pla territorial sectorial específic del parc agrari del Baix Llobregat. 

La nova zona de protecció podria afectar el projecte d'ampliació de l'aeroport del Prat (ACN/Àlex Recolons)

​Els aiguamolls del delta guanyen 500 hectàrees

Eixamplar l'espai preservat era una de les exigències fetes per la Comissió Europea a través de la carta d'emplaçament que va enviar el 2021. 

Fruit d'aquell requeriment judicial, el govern es va comprometre a redefinir la ZEPA i el LIC a tot l'entorn metropolità del riu i la desembocadura, mentre que l'Estat delimitava la ZEPA marítima i començava a enderrocar els aparcaments de l'aeroport construïts en ple entorn natural.

En el cas del LIC, la zona protegida passa a denominar-se aiguamolls del delta i creix del miler d'hectàrees preservades fins ara a ocupar una extensió de 1.556,66 ha. Des del govern destaquen que ara queda protegit més del 56% de l'hàbitat de les depressions humides interdunars, el 47% de les dunes movents del cordó litoral i el 13% de les dunes amb pinedes de pi pinyer o de pinastre.

Entren al nou dibuix de la ZEPA i el LIC el tram del riu Llobregat des del pont de l'N-340 fins a la desembocadura, l'illa, la bassa de desguàs del canal de l'aviació, la zona central del parc litoral del Prat, la platja del Prat, la Roberta, la colònia militar de l'aeroport, la pineda de les Filipines, l'ampliació de Can Sabadell, l'ampliació del Remolar, la Murtra i la Murtrassa, la pineda de Gavà i l'Olla del Rei.

Si no haguessin ampliat les àrees de protecció, el govern s'exposava a sancions administratives, al veto davant subvencions europees o a responsabilitats judicials.

La responsabilitat de la Generalitat davant el requeriment presentat per Brussel·les acabarà del tot quan s'aprovi el pla especial de protecció. En paral·lel, l'estat espanyol haurà de culminar la restitució dels espais naturals de Viladecans on AENA va construir diversos aparcaments que ja estan en procés d'enderroc.

 

ARXIVAT A:
Aeroport del PratMedi ambientUnió EuropeaGeneralitat de Catalunya
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut