Espanya va deixar al Marroc el rescat de la llanxa naufragada a prop de les Canàries
Una gravació confirma que Salvament Marítim va delegar en el Marroc l'operatiu malgrat saber que la patera era en aigües espanyoles
Unes gravacions de Salvament Marítim han confirmat que Espanya va delegar en el Marroc l'operatiu de rescat de la llanxa pneumàtica amb una seixantena de persones a bord que va naufragar aquest dimecres entre el Sàhara i les Canàries. Això, tot i les informacions que va donar el pilot de l'avió de recerca sobre la sobirania espanyola de les aigües on hi havia l'embarcació a la deriva.
En el naufragi, que es va produir a uns 75 quilòmetres de distància de la costa del Sàhara i a 150 de l'illa de Gran Canària, van morir-hi dues persones i 37 més continuen desaparegudes.
Als àudios, publicats per la Cadena Ser, s'hi pot sentir part de la conversa entre el Centre de Coordinació de Salvament Marítim de Las Palmas i el pilot de l'avió de recerca. En la conversa, l'oficial enviat insisteix que les aigües per on navega l'embarcació són zona SAR (zona de recerca i rescat) espanyola, mentre que des del centre afirmen, erròniament, que són aigües de competència marroquina.
Així, els responsables del Centre de Las Palmas van acabar demanant al país nord-africà que es fes càrrec del rescat, tot i que una embarcació dels equips d'auxili espanyols era a només una hora de la llanxa en perill. El Marroc va accedir a rescatar-la, però va trigar 12 hores a fer-ho, tal com va denunciar la fundadora de l'ONG Caminando Fronteras, Helena Maleno.
Maleno ha explicat que des de la seva ONG coneixien la decisió de Salvament Marítim de deixar el rescat al Marroc, ja que van estar acompanyant durant tot aquest temps al mateix organisme, així com als tripulants i les famílies. I acusa Espanya de ser responsable del tràgic desenllaç del naufragi:
"Quan Espanya coneix la situació de risc d'aquestes persones a la zona canària, pressiona al Marroc perquè faci el rescat. El Marroc, tot i que ho accepta ja que té interès en aquestes aigues, molts cops no hi acudeix".
L'activista ha denunciat que l'àrea marítima on ha passat el naufragi, forma part del SAR sota responsabilitat espanyola, segons la legislació internacional, tot i que el Marroc s'atribueix la titularitat de les aigües del Sàhara Occidental.
Llevamos años denunciando la omisión del deber de socorro en la frontera. Escucha las pruebas: "El naufragio ocurrió en zona SAR española".https://t.co/1wMVjOMLSt
Caminando Fronteras (@walkingborders) June 22, 2023
Salvament Marítim, per la seva banda, defensa que aquesta "és una zona de responsabilitat compartida" de recerca i rescat. Oficialment, però, aquesta designació no existeix.
La conversa que ha transcendit va tenir lloc després que aquesta ONG avisés Salvament Marítim de les coordenades de l'embarcació. Des del Centre de Coordinació es van posar en contacte amb el pilot per demanar-li que anés fins al lloc i confirmés la presència de la patera. A la conversa li demanen que "no entri en la zona SAR marroquina".
Després de confirmar la presència de l'embarcació i donar algunes dades sobre ella, des del Centre, insisteixen que no entri en "zona solapada" i que es quedi "a unes 4 o 5 milles del límit" de la zona SAR marroquina. Però el pilot insisteix que "és dins de la nostra zona SAR". Malgrat això, des del Centre li indiquen que "informaran el Marroc" ja que "l'ajuda està bastant a prop".
La versió de Salvament Marítim
Fonts de Salvament Marítim han dit que la decisió d'avisar al Marroc va ser del centre de Las Palmas i asseguren que aquest acostuma a ser un procediment habitual quan la patera és més a prop del Sàhara. En aquest cas, asseguren que es va preguntar al Marroc si estava en disposició d'acudir-hi i la seva resposta va ser que sí, assumint la coordinació i mobilitzant una patrullera.
També insisteixen que el criteri és de "proximitat geogràfica". Segons les mateixes fonts, quan s'informa el Marroc i se'ls demana si poden assumir l'emergència, en moltes ocasions acostumen a dir que no i hi anem nosaltres. En aquest cas, però, sí que se'n van fer càrrec.
Mentrestant, el Defensor del Poble ha anunciat que s'obrirà una investigació per aclarir els fets.
Arribada de més pateres
D'altra banda, altres tres pateres han arribat a les Illes Canàries en les últimes hores. Una a l'illa d'El Hierro, amb 121 ocupants, entre els quals hi havia sis dones i quatre nens. Tots els ocupants de l'embarcació eren d'origen subsaharià i estan en aparent bon estat de salut.
Una altra llanxa pneumàtica va ser localitzada prop de Lanzarote i transportada a terra ferma amb 53 ocupants, entre ells set dones i una nena, també en bon estat de salut. I una tercera embarcació amb 59 persones a bord va ser auxiliada prop de Gran Canària.
En total, 233 persones han arribat a les costes de les illes Canàries en les últimes hores.
- ARXIVAT A:
- MigracionsMarrocLes Canàries