
Esquerdes en tres edificis pel soterrament de les vies a Montcada i Reixac: "Veig el carrer"
Mentre s'avaluen els danys i com cal actuar en els edificis afectats, s'han aturat les obres
Les obres per soterrar la línia R2 del tren a Montcada i Reixac, al Vallès Occidental, han provocat esquerdes en almenys tres blocs de pisos dels carrers Carril i Besòs, al barri de Can Sant Joan.
L'alarma causada per aquestes esquerdes, que en alguns casos permeten fins i tot entreveure el carrer o els veïns del costat, han obligat a aturar els treballs fins que no s'hi facin les actuacions corresponents i es resolgui el problema.

"Sento parlar i roncar els veïns"
Lola Sánchez, una de les veïnes d'un dels blocs més afectats, al número 68 del carrer Besòs, diu que per una esquerda veu la llum del carrer i ha hagut de posar papers per tapar les esquerdes del sòcol perquè li entra aire, ha dit a TV3:
"Sentim parlar, els roncs dels veïns, sembla que estiguin aquí."

La Lola, que viu a l'àtic de l'edifici, diu que va ser el net de la seva germana qui la va advertir que "hi havia sorra al llit" un dia que hi va anar a dormir. Ara ho té tot tapat perquè no se li embruti.
"He recollit una bossa plena de sorra que ha anat caient aquests dies."
La Montserrat Gràcia viu als baixos, i les esquerdes es van començar a obrir tant fora com dins de casa. "Van començar a baixar, fins a baix de tot. Si hi poso la mà, corre l'aire per tot arreu". Les esquerdes van de punta a punt de l'edifici.

No hi ha més esquerdes d'ençà que s'han aturat les obres
L'alcalde de Montcada i Reixac, Bartolo Egea, ha explicat que, d'ençà que es van fer aturar les obres --fa 3 setmanes-- no han sorgit més esquerdes ni han crescut. Tampoc ha calgut reubicar cap veí, perquè assegura que, ara com ara, no hi ha risc.

Les inspeccions també descarten risc per als veïns, tot i l'aparatositat de les esquerdes. Però Cristina Alcañiz, que només fa dos anys que viu en un dels blocs, no se'n refia i té por pel seu nadó de 2 mesos, perquè veu esquerdes molt profundes a l'edifici del costat. La Montserrat Gràcia diu que no viu tranquil·la: "Tinc molta por, perquè no saps si un dia et caurà el sostre a sobre, no vivim tranquils".
El programa "Tot es mou" ho ha anat a veure i ha parlat amb l'alcalde i alguns dels veïns afectats:
?? Esquerdes en habitatges de Montcada i Reixac per les obres de soterrament de les vies
Feia 30 anys que els veïns esperaven millores a l'R2#TotEsMou3Cat ? https://t.co/QeCDq0vE3b pic.twitter.com/KixWC15ZFw 3Cat (@som3cat) February 12, 2025
Les obres s'han hagut d'aturar en sec després d'un any d'haver-se iniciat, però el soterrament de les vies que creuen la població és una reivindicació de fa més de 30 anys. Els passos a nivell que els veïns estan obligats a travessar constantment són un perill permanent que ha causat prop de 200 víctimes.
Egea explica que durant les obres de l'AVE, que ja passa per la població, també hi va haver alguns problemes semblants.
S'han aturat les obres de micropilotatge, prèvies a la construcció del túnel, a tot el barri de Can Sant Joan. És "un micropilotatge per protegir el terreny", diu Egea, que ha destacat la fluïdesa en la comunicació amb Adif, i que els treballs, fins ara, hagin avançat al ritme previst.

Per la seva banda, Adif ha informat que els seus tècnics comproven diàriament l'estructura i el comportament dels edificis que estan en fase d'estabilització, i que s'estudien els procediments "més idonis per avançar amb les obres en aquesta zona sense afectar les estructures".
De moment no se sap quan es reprendran les obres. Quan es reprenguin, es faran més lentament per assegurar que no apareixen nous problemes als habitatges més pròxims a les vies, han dit des de l'Ajuntament, que fa un seguiment molt estret dels treballs amb Adif i l'UTE.
Adif es farà càrrec dels danys causats
A les inspeccions prèvies realitzades no es van apreciar danys anteriors a l'inici de les obres, de manera que Adif assumirà la reparació dels desperfectes que s'acreditin que hagin estat provocats per aquestes obres.
Ara per ara, s'està pendent dels resultats de l'estudi patològic i del diagnòstic dels danys, segons ha explicat l'alcalde:
"S'estan fent els treballs per donar més seguretat, per mirar d'on venen aquestes esquerdes, quin moviment tenen, tenim un patòleg que ho està fent per, sobretot, donar tranquil·litat als veïns."
Els operaris fan sondatges a diversos pisos, com el de la Lola, per veure om evolucionen les esquerdes. Un cop s'hagin fet totes les comprovacions per descartar altres anomalies, es repararan els desperfectes i es reprendran les obres.

L'Ajuntament està tapant les esquerdes més grosses, a l'espera del que resolgui l'estudi dels edificis (3Cat)
- ARXIVAT A:
- InfraestructuresRenfe