Et poden fer pagar per tornar un article? Quins drets tens en les compres en línia
Cada vegada més comerços online redueixen els dies per poder tornar l'article i fins i tot fan pagar al client
Una de cada quatre compres que s'han fet per internet acaben amb una devolució, o bé perquè no al comprador no li va bé l'article o bé perquè quan va arribar a casa no li agradava. Ho revela un estudi de l'Institut d'Economia Mastercard, que posa l'accent en el fet que Espanya encapçala el rànquing d'articles retornats.
Davant d'aquest gran volum, cada vegada més comerços en línia opten per endurir les condicions de les devolucions. De fet, algunes empreses han decidit reduir els dies per poder fer la devolució o fins i tot fer pagar al client, com fa Zara, que cobra 1,95 euros per recollir l'article a casa.
Aquests són els drets que tens com a consumidor a l'hora de fer una devolució d'un producte comprat en línia.
Quants dies tinc per tornar un article?
La legislació europea estipula que el consumidor té 14 dies naturals des que rep el producte per retornar-lo. Aquests 14 dies només són si el producte s'ha comprat online. En cas de ser una tenda física, no està obligada a acceptar devolucions, a menys que l'article tingui algun defecte.
"En compres a distància, pots tornar-lo sense cap cost perquè no l'has vist", explica a "El matí de Catalunya Ràdio" l'experta en dret de consum Esther Lorente.
Ara bé, molts comerços donen més marge que el mínim obligatori. El rei de les compres per internet, Amazon, dona un mes en la majoria d'articles. I Ikea té el rècord: un any.
Tinc 14 dies per fer la devolució en tots els casos?
No. Aquest període de reflexió de 14 dies no s'aplica a:
► Bitllets d'avió i tren, així com entrades de concerts, reserves d'hotels, reserves de lloguer de cotxes i serveis de càtering per a dates específiques
► Mercaderies i begudes que es reben per lliurament habitual, per exemple, un lliurament de llet
► Productes fets per encàrrec o clarament personalitzats, com ara un vestit a mida
► Programari d'àudio, vídeo o ordinador segellat, com ara un DVD, que hagis obert
► Contingut digital en línia, si ja l'has començat a baixar o transmetre i vas acceptar que perdries el teu dret de desistiment en iniciar l'actuació
► Mercaderies comprades a un particular en lloc d'una empresa
► Reparacions urgents i contractes de manteniment: si truques a un lampista per reparar una dutxa amb fuites, no podràs cancel·lar l'obra un cop hagis acordat el preu del servei
Em poden cobrar les despeses de l'enviament de la devolució?
Sí, però el comerç ho ha d'avisar prèviament, quan comprem.
Ens han de dir que això tindrà un sobrecost i les despeses d'enviament que tindrà. "Si no et diu res, se suposa que no té cap cost pel fet de fer la devolució", exposa Lorente.
Quins drets tinc com a consumidor?
Pel que fa a les compres en línia, hi ha 5 drets que has de tenir clar que tens com a consumidor, com recorda l'OCU:
1. Les botigues en línia tenen l'obligació d'enviar un justificant de recepció o una confirmació. Conserva aquest document per si després toca reclamar.
2. Des del moment en què el producte arriba a casa teva tens 14 dies naturals per tornar-lo sense cost. No has de donar cap explicació: simplement exerceixes el teu dret de desistiment.
3. Han de reintegrar-te el que has pagat en el termini de 14 dies.
4. Els productes que compris per internet tenen la mateixa garantia legal que qualsevol altre producte comprat nou: 3 anys si el producte el vas comprar a partir de l'1 de gener del 2022. Si hi ha algun defecte, és responsabilitat del venedor canviar-te'l pel mateix producte nou o reparar-te'l.
5. Si la botiga en línia no informa correctament que tens 14 dies per tornar el que has comprat sense donar explicacions, la llei els castiga posant-ho més difícil: el termini s'amplia a 12 mesos.
- ARXIVAT A:
- Comerç