Europa assenyala Temu: descomptes falsos, vendes sota pressió i gamificació forçada
Les autoritats europees de consum adverteixen el gegant asiàtic que ha de complir la normativa europea i l'acusen d'enganyar els consumidors per completar les vendes i de tenir un disseny addictiu
Els preus i descomptes impossibles de Temu podrien estar basats en falsedats.
Europa toca el crostó al gegant asiàtic del comerç en línia per diferents tàctiques il·legals que l'acusen d'utilitzar i que vulnerarien les lleis de protecció dels consumidors de la Unió, entre les quals es troben descomptes inexistents, ressenyes falses i tècniques basades en l'engany per completar les vendes.
Després d'una investigació conjunta entre la Xarxa de Cooperació per a la Protecció del Consumidor (la CPC, formada per les autoritats nacionals de consum dels 27, Noruega i Islàndia) i la Comissió Europea, ara Temu disposa d'un mes per respondre a les conclusions que l'acusen de diferents exemples de mala praxi i per proposar solucions en forma de "compromisos".
Un cop hi hagi resposta de Temu, la CPC podria començar un diàleg amb l'empresa i, en cas que aquesta no resolgui les preocupacions que se li han transmès, cada país europeu podria prendre mesures per obligar-la a complir amb la llei. Una d'elles podria ser la imposició de multes basades en el volum de negocis anual de Temu en cada estat membre.
De què s'acusa Temu?
La xarxa d'autoritats europees de Consum ha detectat que la plataforma de vendes en línia Temu estaria incorrent en nombroses pràctiques il·legals, i n'ha publicat una llista de la qual el Ministeri de Consum també s'ha fet ressò:
? Descuentos falsos, gamificación de las compras, ventas bajo presión...
Ministerio de Derechos Sociales, Consumo y A2030 (@MSocialGob) November 15, 2024
? Las autoridades europeas de consumo han detectado estas posibles prácticas fraudulentas en Temu
? Les advierten que deben respetar los derechos de las personas consumidoras
??https://t.co/gJRmUaiXZM pic.twitter.com/Djw8MEPnTw
? Descomptes falsos: La plataforma estaria anunciant productes amb ofertes i descomptes que, en realitat, no existeixen
? Vendes sota pressió: Temu utilitzaria tècniques per pressionar el consumidor amb urgència amb pretextos com una oferta limitada en existències o terminis de compra falsos
? Gamificació forçada: El consumidor de Temu es veuria obligat, en determinades circumstàncies, a participar en jocs d'atzar per accedir al seu servei, mentre "amaguen informació essencial sobre les condicions d'ús vinculades a les recompenses del joc"
? Dades de contacte ocultes: Els consumidors no poden contactar fàcilment amb Temu per a preguntes o queixes
? Ressenyes falses: Temu no ofereix informació inadequada sobre com garanteix l'autenticitat de les ressenyes que publica i la CPC sospita que algunes d'elles no són autèntiques
? Manca d'informació o informació enganyosa: L'empresa asiàtica no ofereix informació adequada sobre les polítiques de devolució, reemborsament, a més de no informar per avançat que les comandes dels consumidors han "d'assolir un determinat valor mínim abans que puguin completar la compra"
Productes il·legals i disseny addictiu
Amb 92 milions d'usuaris mensuals, el maig passat Temu va passar a ser considerada una Very Large Online Platform (VLOP), una plataforma en línia molt gran, i per això està obligada a complir amb les mesures més estrictes que estableix la Digital Services Act (DSA).
A finals d'octubre, la Comissió Europea ja va anunciar que obria una investigació per tal d'analitzar si l'empresa estava infringint la DSA, la regulació europea que protegeix els usuaris de serveis en línia.
En concret, la Comissió investiga si Temu posa a la venda productes il·legals, si ha dissenyat el servei perquè sigui potencialment addictiu, i altres temes relacionats amb el sistema amb el qual recomana productes als usuaris i l'accés a les dades de Temu per a investigadors, una de les obligacions establertes per la DSA.
Entre d'altres, Europa vol analitzar si la gamificació establerta en l'ús de l'aplicació Temu, que té un programa de recompenses per als clients segons les compres que facin, comporta un risc d'addicció i quines precaucions ha pres el servei per mitigar-ne les conseqüències en el "benestar físic i mental" dels usuaris.
Per un altre cantó, la investigació europea també buscava analitzar si el gegant asiàtic compleix amb la normativa sobre com recomana els seus productes, és a dir, quins paràmetres utilitza l'algoritme per vendre, i si ofereix als usuaris almenys una opció accessible i fàcil per oferir productes sense basar-se en el perfilat publicitari dels seus usuaris, tal com obliga la DSA.
- ARXIVAT A:
- TecnologiaComerçÀsia