Extraescolars gratis, l'aposta de Martorell que millora el rendiment dels alumnes
A Martorell fa dos cursos que tots els nens i nenes poden fer extraescolars de forma gratuïta (Mireia Rom Salvador)

Extraescolars gratis, l'aposta pionera de Martorell que millora el rendiment dels alumnes

El 60% de l'alumnat que s'hi va apuntar el primer curs no havia tingut mai abans l'oportunitat de fer una activitat extraescolar

Mireia Rom Salvador

A Martorell, tots els infants i joves dels 3 als 16 anys poden fer activitats extraescolars de manera gratuïta. Es tracta d'un projecte pioner, que va començar fa dos cursos per afavorir la igualtat d'oportunitats, i pel qual acaben de rebre el primer premi "Be Active Educació" que atorga la Comissió Europea.

Aquest curs s'han inscrit més de 1.500 alumnes en activitats esportives i artístiques, com psicomotricitat, multiesports, manualitats, cinema, dansa urbana o parkour.

A més, s'han reservat 180 places per a estudiants que necessiten un acompanyament en les tasques escolars i per adquirir hàbits d'estudi.

El programa "Martorell Educa 360", finançat majoritàriament per l'Ajuntament, va començar adreçat a l'alumnat de primària i, després de constatar-ne l'èxit, s'ha allargat fins a 4t d'ESO. Abasta, doncs, tota l'escolarització obligatòria.


Més igualtat d'oportunitats dins i fora de l'aula

Els beneficis d'aquestes activitats també els han notat, asseguren, en el rendiment acadèmic.

"Hem passat d'un 60% d'alumnes que aprovaven totes les matèries a un 80%".

Ho explica Valentí Santos Gallego, director del Patronat Municipal de Serveis d'Atenció a les Persones de l'Ajuntament de Martorell. Un impacte, diu, que no poden atribuir exclusivament al programa Martorell 360: "Però estem convençuts que hi ha influït".

Quan van començar el programa, el 60% de l'alumnat mai abans no havia tingut l'oportunitat de fer una activitat extraescolar i, per a d'altres, ha estat una empenta per reenganxar-se a aficions que havien deixat de banda.

Les famílies consideren que "la gratuïtat ha fet incrementar la participació, però també la qualitat educativa de les activitats".

A l'Escola José Echegaray, de màxima complexitat, més de la meitat dels nens i nenes s'hi queden després de classe per continuar amb les activitats de lleure. Abans del programa, en canvi, només hi participava un de cada deu.


El preu, un obstacle per a l'equitat 

El preu de les activitats extraescolars és el factor que més condiciona la participació de les famílies amb rendes baixes, segons un informe de l'Aliança Educació 360.

Mentre que el 92% d'infants i adolescents de nivell socioeconòmic familiar alt participen en activitats extraescolars, aquesta xifra cau fins al 66% entre els que provenen d'un entorn amb un nivell socioeconòmic baix.

El preu és el principal motiu, tot i que no l'únic, de les desigualtats en les extraescolars (Unsplash)

Si comptem que un alumne dedica unes cinc hores setmanals a fer activitats extraescolars, al llarg de tota l'escolarització obligatòria, representen 1.900 hores d'aprenentatge, les equivalents a un curs escolar.


Portugal, una aposta de país

A Portugal, tots els infants de primer a quart de primària tenen accés a activitats de lleure gratuïtes a les escoles fora de l'horari lectiu. Hi participa un 85% de l'alumnat del país i ha suposat un salt de gegant per retallar desigualtats.

El programa "Escola a temps complet", a més, ha estat una de les polítiques educatives centrals del país per a la millora de l'èxit educatiu i una de les claus que han ajudat a revertir, en 20 anys, la taxa d'abandonament escolar del 50 al 6%. 

ARXIVAT A:
Educació Infància
Anar al contingut