Falten camioners: empreses de Lleida contracten 150 conductors al Perú

A tot Europa hi ha escassetat de treballadors del sector del transport, que té una alta demanda fruit de l'auge del comerç electrònic

RedaccióActualitzat

En els últims mesos, a les comarques de Lleida s'han contractat 150 transportistes al Perú i els empresaris estan reclamant convenis amb altres països per poder cobrir les places vacants. A tot Europa hi ha enormes dificultats per trobar conductors per al transport per carretera. El sector està buscant solucions.

Les empreses del transport es troben que, sense conductors, les mercaderies no es poden traslladar amunt i avall. El comerç electrònic no para de créixer, i també ha crescut la demanda amb la retirada de les restriccions i a la reactivació econòmica posterior a l'etapa més dura de la Covid. A més, la plantilla està cada cop més envellida.

Un dels nous conductors que Lleida ha contractat al Perú, conduint un vehicle
Les empreses de transport alerten que els falta mà d'obra davant l'auge de les mercaderies que es transporten per carretera (CCMA)

L'empresa Cajebel, situada a Rosselló, al Segrià, té contractats 80 conductors, dels quals només un 15% han nascut al país. Els últims d'arribar, fa set mesos, han estat nou conductors peruans. I constaten que els continua faltant mà d'obra. Un d'aquests nous treballadors, José Luis Joaquín, explica que "hem vingut per obtenir una millor qualitat de vida i un sou millor."

Un camió circulant
Algunes patronals del transport demanen ajuts públics perquè sigui més barat treure's el carnet de camió (CCMA)

Els tràmits s'han fet amb el Perú perquè són àgils, ja que l'estat espanyol hi té un conveni. El sector reclama aquestes facilitats amb més països, mentre lamenta que aquí costi que la gent s'avingui a fer una feina que implica passar molts dies o setmanes fora de casa. Això sí, la feina està ben pagada: fins a 4.000 euros al mes per fer trajectes internacionals.

La secretària general de l'Associació de Transportistes de Lleida, Sílvia Llobet, afirma que el sou no ho és tot:

"La gent jove prima molt més valors com poder dormir a casa o veure créixer els fills que no un tema salarial."

I ho corrobora Joan Riba, de la secció del transport del sindicat CCOO, qui especifica que "bona part del sou són dietes, que no cotitzen. Es treballen 15 hores diàries; ni al jovent ni a ningú no li interessa".

 

L'Associació de Transportistes de Lleida considera que l'interès per treballar en el sector creixeria si les administracions ajudessin a rebaixar els prop de 5.000 euros que val obtenir el permís per conduir un camió i el certificat d'aptitud professional per portar-lo.

El sector del transport també ha de fer front a altres contratemps. Està a les portes d'una vaga per dificultats afegides com l'encariment del combustible derivat del petroli.

VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut