FGC renovarà la flota de trens de la línia Llobregat-Anoia, la que viu més incidències
Ferrocarrils mantindrà els trens directes entre Barcelona i la Catalunya Central i descarta el transbord a Martorell
Estem a punt d'acabar l'any i tot fa preveure que Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) el tancarà amb el seu rècord absolut de viatgers.
La puntualitat a totes les línies supera el 99%, però de tant en tant hi ha incidències, algunes de pràcticament imperceptibles i d'altres que obliguen a cancel·lar trens.
La redacció d'informatius de 3Cat ha tingut accés, a través d'una petició de transparència, al llistat d'incidències a FGC durant els darrers anys.
Són poques, però més de la meitat es concentren a la línia Llobregat-Anoia, la que connecta Barcelona amb el Baix Llobregat, el Bages i l'Anoia.
Cada dia, més de 72.000 viatgers agafen aquesta línia, per a molts, encara, "el Carrilet". Són els trens que connecten Barcelona amb el Baix Llobregat, Igualada i Manresa.
La línia Llobregat-Anoia aglutina un terç dels usuaris, però pateixen més de la meitat de les incidències. Una xifra força més alta que la dels retards i les cancel·lacions de les línies del Vallès, on històricament s'hi han fet moltes més inversions.
Carles Ruiz, president de FGC, explica a 3Cat que la línia Llobregat-Anoia acumula més retards perquè té "un traçat més llarg, complicat i exterior", però admet que cal renovar la flota de trens:
"Una part dels trens tenen més de 20 anys i, encara que en fem un manteniment molt acurat, el desgast fa que sigui necessari renovar aquesta flota."
És per això que el motiu principal que origina els retards i cancel·lacions en aquesta línia són les avaries tècniques dels trens. Per posar-hi remei, FGC comprarà aviat, almenys, una trentena de combois.
Ruiz concreta que els nous tres arribaran el 2030, "amb l'allargament de la línia fins a la parada de Gràcia de Barcelona". Una ampliació hauria de sumar 20 milions de passatgers més a aquesta línia, a la qual alguns usuaris ja reclamen més freqüències.
Per fer-ho, una de les opcions de FGC era que tots els trens amb sortida a Barcelona acabessin a Martorell i, des d'allà, fer transbord per agafar un altre tren cap a Igualada o Manresa. Una proposta que ha quedat ara "completament descartada".
Quines són les incidències més habituals a FGC
Els retards i les cancel·lacions de trens a FGC solen ser causats per avaries tècniques dels trens, per avaries del sistema de senyalització o bé per fenòmens meteorològics.
Si comparem entre línies, de nou, apareixen diferències significatives. El motiu: que els trens de la línia Llobregat-Anoia són més antics, que s'hi ha invertit menys que al Vallès i que la majoria de quilòmetres es fan en superfície i, per tant, estan més exposats al clima.
- ARXIVAT A:
- MobilitatTransport públic