Foment proposa allargar la pista del Prat cap a la Ricarda i compensar-ho amb espais naturals

La proposta de la patronal per a l'aeroport preveu ampliar la pista un màxim de 840 metres i passar per damunt de la llacuna amb una pista elevada amb pilones

Actualitzat

La comissió impulsada per la patronal Foment per a l'ampliació de l'aeroport de Barcelona creu que la millor opció és allargar la pista del cantó mar i compensar-ho creant un nou espai natural. Són les conclusions d'un estudi que es presenta avui, i que té en compte fins a 11 propostes que s'han posat sobre la taula en els últims mesos, com ara una pista sobre el mar o derivar trànsit cap als aeroports de Girona o Reus.


Allargament de la pista entre 300 i 840 metres

A la comissió hi ha enginyers, diferents organitzacions empresarials, experts i organismes com la Cambra de Comerç de Barcelona. La seva opció preferida és ampliar la pista cap a l'est, entre 300 i 840 metres, o bé recuperar la gestió de pistes independents, amb un impacte acústic en la zona habitada de Gavà mar. Per compensar l'impacte ambiental, proposen crear un nou nucli de zona humida, expropiant 90 hectàrees de sòl agrícola.  

Són les conclusions d'un estudi de 150 pàgines que avui presenta el president de la patronal Foment, Josep Sánchez Llibre, que considera que "no fer res és la pitjor de totes les opcions"

L'opció més llarga, ampliar la pista un màxim de 840 m cap a la Ricarda, consisteix a habilitar un sistema de pilones, de manera que, segons la proposta de Foment, la pista passaria per damunt de l'aigua sense destruir la llacuna, mitjançant una estructura d'uns 300 metres de llarg i 200 d'amplada, "preservant la biodiversitat subaquàtica i la llacuna en el seu context ampli". La proposta xifra el cost en uns 200 milions d'euros.

La comissió va començar els seus treballs el setembre de l'any passat i, un cop passades les eleccions municipals, presenta avui les conclusions de l'estudi, amb la intenció de tornar a posar aquest debat sobre la taula, després que la Generalitat, Aena i el Ministeri de Foment no arribessin a un acord.


Aprofitar les "potencialitats" de Barcelona

Per la comissió, l'actual configuració de les pistes de l'aeroport de Barcelona "no és l'òptima per assegurar una connectivitat internacional". Asseguren que això comporta que s'estigui "desaprofitant" el potencial de Barcelona per tenir connexions internacionals, que contribuirien a atreure inversions estrangeres.


Expropiació de terreny agrícola

Les propostes mediambientals que recull l'informe parteixen de la base que l'actual espai natural de la Ricarda està "deteriorat" i caldria una intervenció urgent, precisament per assegurar-ne el futur.

En aquest sentit, i per compensar l'allargament de la pista pel cantó est, es preveu "la creació d'un nou nucli de zona humida, dominat per prats inundables de 235 hectàrees", afegint-ne 184 a les 50 ja existents, amb l'expropiació de 90 hectàrees de sòl agrícola productiu.

Proposen també la "recuperació del germoplasma de la vegetació de la Ricarda" per repoblar les zones humides de nova creació, així com crear un canal d'interconnexió entre la Ricarda i el Remolar, que tindria connexió al mar.

 

Els ecologistes rebutgen l'ampliació

Abans de conèixer les propostes de Foment, diversos grups ecologistes ja s'hi ha manifestat en contra. Són més d'un centenar d'entitats agrupades en la plataforma Zeroport.

El seu portaveu, Jaume Osete, ha rebutjat entrar a valorar cap de les alternatives de Foment perquè l'escenari que plantegen és fer "decréixer l'aviació internacional". "Aquest és el debat que hem de tenir", diuen.

Zeroport no acceptarà cap debat que no parteixi d'aquest plantejament previ, perquè consideren que, en una situació de crisi climàtica, cal reduir les emissions de gasos d'efecte hivernacle produïdes per l'aviació.

Pels ecologistes, cal reduir els vols

La nova proposta per ampliar l'aeroport del Prat no ha agradat la plataforma ecologista Zeroport, que ha insistit que, a parer seu, el que cal és fer decréixer el transport aeri. "És el mitjà més contaminant i el que més contribueix a la crisi climàtica", ha dit el seu portaveu, Jaume Osete. "En aquest context, no ens podem plantejar ampliar el nombre de vols".

Tampoc convenç l'alcalde del Prat de Llobregat, Lluís Mijoler, dels Comuns. "És un projecte caduc, fracassat i sobretot ple d'errors flagrants i sense cap proposta positiva per al futur del nostre país", ha dit.

Des de la Generalitat, fonts consultades per TV3 no han volgut entrar a valorar la proposta i es limiten a dir que el govern presentarà la seva pròpia proposta "de millora".

Tampoc des del PSC s'han volgut pronunciar sobre la idea de Foment. "No faria cap favor a la lògica de treballar amb rigor i pausadament, valorar una proposta concreta", ha dit Laia Bonet, tinent d'alcalde a l'Ajuntament de Barcelona.

Per la seva banda, la ministra de Transports en funcions, Raquel Sánchez, ha defensat és que "la millor proposta és la que va presentar Aena en el seu dia" i diu que és la Generalitat qui "ha de moure fitxa".

El pacte entre ERC i el PSC que va permetre aprovar els pressupostos de la Generalitat d'aquest any incloïa el compromís de buscar una solució per augmentar la capacitat de l'aeroport.

ARXIVAT A:
Aeroport del Prat
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut