Seu d'Ilerna, a la ciutat de Lleida (3Cat)

FP privada a distància: s'acumulen les queixes dels alumnes, que s'han disparat un 2.000% en 8 anys

La xifra d'estudiants passa de 2.800 a més de 59.000 en vuit anys i la macroempresa de Lleida que acapara la majoria d'alumnes, Ilerna, acumula múltiples queixes per no facilitar les pràctiques obligatòries

Enllaç a altres textos de l'autor

Estela Busoms González

Periodista de Catalunya Ràdio a la demarcació de Lleida

Actualitzat

Els estudiants que cursen estudis de formació professional a distància en centres privats de Catalunya s'han multiplicat per 20 en els darrers 8 anys. El curs 2015-2016 n'hi havia 2.803, i el curs passat, el 2023-2024, ja eren 59.134, segons dades del Departament d'Educació. Això és un increment del 2.000%. 

La majoria, el 65%, es formen en una macroempresa amb seu a Lleida, Ilerna, que és al punt de mira per múltiples queixes d'alumnes que denuncien dificultats per poder fer les pràctiques obligatòries i que, per tant, no es poden graduar quan tocaria; unes queixes que proliferen en fòrums a les xarxes socials. 

Està en qüestió, per tant, si la firma pot assumir un creixement tan ingent. També, segons la conselleria, el curs 2015-2016 Ilerna tenia 1.028 estudiants en línia i el curs passat, 38.514. Educació admet que hi ha incidències que obliguen la Inspecció a intervenir i treballa en un nou decret per posar ordre a l'FP virtual. 

Ilerna, per la seva banda, en minimitza l'afectació i manté que té l'estructura i l'equip humà necessaris per assumir el volum d'estudiants que té actualment. 


Els testimonis relaten una situació d'"angoixa" 

Alumnes com l'Anselmo, de les Canàries, s'han posat en contacte amb Catalunya Ràdio per denunciar la seva situació. Va cursar amb Ilerna un cicle de Documentació i Administració Sanitària, però assegura que des del mes d'octubre està esperant per fer les pràctiques. 

A hores d'ara, afirma, encara no s'ha posat en contacte amb ell cap tutor o responsable de l'àmbit, només ha parlat amb comercials que li posen excuses però no li donen solucions. Explica que va proposar poder fer les pràctiques al sistema canari de salut o, com a alternativa, al grup Quirón, amb qui Ilerna té conveni, però encara no ha aconseguit desencallar la situació. 

Mentrestant, no pot obtenir el títol ni buscar una altra feina, una situació que viu amb angoixa:

"En sis mesos no m'han trucat ni un sol cop, no sé ni com es diu el meu tutor o tutora de pràctiques, et contesten de manera ambigua que ho estan mirant, que tenen molts alumnes... però ara mateix no tinc res; porto 14 mesos a l'atur i el que vull és poder fer les pràctiques per obtenir la titulació, el funcionament és vergonyós i injust." 

L'Anselmo també assenyala la Generalitat. Afirma que si autoritza i certifica els estudis d'Ilerna, hauria de controlar més la qualitat dels cursos i evitar aquestes disfuncions. 

També hem parlat amb Ana Posadas, de Madrid. Ella és una de les alumnes, en aquest cas del cicle de Desenvolupament d'Aplicacions Multiplataforma, que s'ha queixat a la Plataforma d'Alumnes Afectats per Ilerna a Facebook. Ella va trigar vuit mesos a poder fer les pràctiques després de rebutjar una primera oferta perquè era incompatible amb la feina que estava fent. 

"El problema és que no saps quan arribaran les pràctiques, no et pots organitzar la vida... vols acabar el que has començat, però estàs als llimbs, és molt angoixant i estressant." 

Sobre aquests dos casos en particular, Ilerna ho justifica pels condicionants dels alumnes. En general, l'empresa lleidatana en minimitza els casos i diu que la majoria de l'alumnat està satisfet.

Asseguren que l'Ana es va haver d'esperar perquè va rebutjar una primera oferta de pràctiques per incompatibilitat amb la feina que tenia i que l'Anselmo té poques hores disponibles i és difícil trobar-li una opció que li encaixi.  

Queixes i denúncies a l'Agència Catalana del Consum

En els últims cinc anys l'Agència Catalana del Consum ha rebut 94 reclamacions i 10 denúncies contra tres centres de formació professional a distància, la majoria d'Ilerna (67 reclamacions i 9 denúncies) i la resta de CCC (26 reclamacions i 1 denúncia) i Planeta Formación (1 reclamació). 

Els motius més habituals són problemes amb les pràctiques, l'obtenció dels títols o disconformitat amb el contingut del curs o amb el seguiment que en fa el personal docent. 

S'han obert 3 expedients sancionadors, dels quals dos estan en tràmit i un s'ha resolt. Un dels casos va acabar amb una sanció de 25.000 euros per publicitat enganyosa i clàusules abusives. 


Nova regulació de l'FP privada no presencial 

El Departament d'Educació admet que la Inspecció ha hagut d'actuar per queixes en aquests àmbits i vol aprovar abans de finals d'any un nou decret per ordenar aquest tipus de formació emparat per una normativa estatal (el Reial Decret 659/2023 i la Llei Orgànica 3/2022). 

Sobre la taula hi ha l'opció de posar topalls, és a dir, establir un màxim de grups virtuals per cada grup presencial. Això ja estava previst en una ordre catalana que es va voler tirar endavant el 2021 però que el TSJC va tombar per motius de forma arran d'un recurs dels centres privats. 

Segons Francesc Roca, secretari de Formació Professional del govern, de moment s'està fent un procés participatiu amb tots els agents implicats per avaluar diferents indicadors del sistema i concretar els termes de la regulació. 

"Hi ha molts indicadors que s'han d'avaluar, quantitatius i qualitatius. Per exemple, si les incidències són a totes les famílies professionals o a unes de determinades, quins perfils d'estudiants afecta, és a dir, si és general o, sobretot, els qui no tenen una oferta que s'hi adapta, etc." 

En tot cas, insisteix que s'han de tenir presents les obligacions de les empreses, en el sentit que les pràctiques s'han de garantir en totes les modalitats d'FP, siguin presencials o no. 

"Els centres formatius ho han de tenir clar; en el moment que fan tota aquesta oferta de cursos han de garantir les pràctiques, és la condició. Els alumnes ho saben i l'administració també." 


Ilerna rebaixa l'impacte de les incidències 

Ilerna també està molt pendent de com es concreta aquesta nova normativa i de poder-hi dir la seva. De moment, asseguren que només un 1% dels estudiants estan pendents de fer les pràctiques; un retard que, segons l'empresa, afecta principalment uns 500 alumnes del cicle formatiu de grau superior en Imatge per al Diagnòstic i que "no és una situació exclusiva d'Ilerna". 

La firma afegeix que treballa intensament per agilitzar la gestió de les pràctiques i que aquest curs el 80% s'han assignat de forma eficient, sense retards rellevants.

També insisteixen que disposen de prou mitjans per assumir, "amb la màxima qualitat, el volum actual d'estudiants, que es troba sempre dins de la normativa vigent i d'acord amb les llicències concedides pel Departament d'Educació". 

Afegeixen que han donat resposta "a aquesta necessitat de places d'FP, a la qual les administracions no han pogut respondre amb oferta pública". 

Ilerna té en total uns 42.000 alumnes en actiu i el 2023 va facturar gairebé 39 milions d'euros.

 

ARXIVAT A:
Educació Formació Professional
Anar al contingut