França força Google a un acord que pot trencar el monopoli publicitari a internet
El gegant nord-americà haurà de pagar una multa de 220 milions d'euros per abús de la competència
França ha multat la companyia nord-americana Google per abús de poder en el mercat publicitari d'internet. L'empresa ha acceptat en un acord amistós que haurà de pagar 220 milions d'euros de multa. L'autoritat de la competència francesa acusa Google de pràctiques monopolístiques, i denuncia que la companyia era jutge i part a l'hora de vendre espais de publicitat a través del seu algoritme, alterant les normes de lliure competència.
Per primer cop, Google ha acceptat fer canvis en el seu negoci publicitari, que aporta la major part dels seus ingressos, cedint a la pressió antimonopoli de l'observatori de la competència francès.
L'acord podria ajudar a reequilibrar el poder sobre la publicitat a favor dels editors, que van dominar el negoci en l'era preinternet, però que en van perdre el control amb el ràpid augment de Google i Facebook, segons la directora de l'ens antimonopoli, Isabelle de Silva.
"La decisió de sancionar Google té una importància especial, ja que és la primera al món que se centra en els complexos processos de subhasta algorítmica en què es basa el negoci de publicitat en línia."
Segons les empreses publicitàries dels mitjans, rivals publicitaris de Google, la solució francesa per si sola no afectarà significativament la quota de mercat de la indústria, però esperen que inspiri casos antimonopoli semblants als Estats Units i altres jurisdiccions, segons Arnaud Creput, director executiu de Smart, que proporciona tecnologia publicitària als editors.
"Aquesta decisió és una fita clau per dinamitzar la competència i la innovació a l'espai de tecnologia publicitària, i els editors, que són les principals víctimes de les pràctiques de Google, se'n beneficiaran en última instància, però la batalla només comença."
L'observatori de la competència s'ha centrat en els lligams entre Google Ad Manager, utilitzat pels editors per subhastar espai publicitari, i Google AdX, un dels diversos mercats que poden gestionar les subhastes.
Google va augmentar la quota de mercat de tots dos serveis compartint dades estratègiques entre ells i impedint que ho fessin sistemes rivals, cosa que, segons l'observatori francès, va privar els editors de beneficiar-se de la competència potencial.
Segons els termes de l'acord, Google s'ha compromès durant tres anys a tenir un administrador independent que supervisarà el terreny de joc, ha dit el vigilant francès. Alguns canvis s'implementarien el primer trimestre del 2022.
Google assegura que no recorrerà la decisió: "Provarem i desenvoluparem aquests canvis durant els propers mesos abans de desplegar-los de manera més àmplia, fins i tot a nivell mundial", ha dit la companyia.
El ministre de Finances francès, Bruno Le Maire, ha aplaudit la decisió de l'observatori.
"Les pràctiques adoptades per Google per afavorir les seves pròpies tecnologies publicitàries han afectat grups de premsa, el model de negoci dels quals depèn en gran mesura dels ingressos publicitaris. Són pràctiques greus i han estat correctament sancionades."
Les pràctiques publicitàries de gegants tecnològics, l'èxit de les quals depèn de la quantitat de dades que han acumulat al llarg dels anys, han indignat molts editors a escala mundial. L'autoritat antimonopoli francesa ha afirmat que la seva decisió obre el camí perquè els editors que se sentien desafavorits sol·licitin danys a Google.
La majoria de les vendes de Google provenen d'anuncis de cerca i de YouTube. Però l'any passat es van destinar uns 23.000 milions de dòlars a ajudar els editors i a analitzar les competències antimonopoli sobre les connexions entre les empreses de Google.
L'observatori antimonopoli va iniciar la investigació el 2019 després d'una denúncia de News Corp, el grup de publicació de notícies francès Le Figaro i el grup de premsa belga Rossel.