França torna per primer cop obres d'art africà espoliades durant el colonialisme
El Benín recupera 26 peces saquejades per l'exèrcit francès durant la guerra colonial; els museus francesos en tenen 46.000 de diversos països africans
Trons de fusta i metall que presidien cerimònies, estàtues que simbolitzaven reis africans i altres peces d'art que van convertir-se en botí. Ara, el Benín les ha recuperat en una decisió sense precedents: França ha tornat 26 objectes d'art africà a una antiga colònia per primer cop.
El general Dodds, comandant de les forces franceses, va donar-los a les col·leccions nacionals de França al final de la guerra colonial del 1892.
Les obres es van poder veure per darrera vegada el 27 d'octubre al Museu Quai Branly de París, i des d'aquest 9 de novembre tornen a ser a la seva terra d'origen.
El Benín les reclama de manera oficial des de l'any 2016 i el traspàs s'ha formalitzat amb honors a l'Elisi.
La signatura de l'acord per al retorn de les peces, després de 130 anys d'absència, ha estat molt celebrada. "El poble del Benín us fa arribar la seva gratitud", ha explicat el president del país africà, Patrice Talon, que ha viatjat a París per a l'ocasió i ha advertit que la restitució d'aquestes 26 obres "només és una etapa".
El president francès, per la seva part, ha destacat el simbolisme de l'acte. "És un moment simbòlic, emotiu i històric, molt esperat", ha afirmat Emmanuel Macron.
La immensa majoria de l'art africà, fora del continent
Un estudi oficial calcula en 46.000 les peces de museus francesos que podrien tornar als seus llocs d'origen. De fet, es calcula que un 90% de l'art africà és fora del seu continent.
Hadji Malick Ndiaye, conservador del Museu d'Art Africà de Dakar, afirma: "És una pèrdua de memòria i una gran llacuna en la nostra història. Són els objectes que donen testimoni de la manera de fer de les societats que els han creat".
Europa pot prendre exemple
França pot haver obert la capsa de Pandora, que pressionarà altres institucions occidentals perquè tornin obres robades de la mateixa manera, al mateix temps que fa examen de consciència.
La pressió del Benín per recuperar els seus tresors, i l'interès del president Macron per tancar ferides colonials amb l'Àfrica, han obert una escletxa en l'Édicte Moulins, la llei mantinguda des de la monarquia absolutista francesa que impedeix les restitucions.
Per tant, explica Gaëlle Beaujean, cap de les col·leccions africanes del Museu Quai Branly: "Quan entren en les col·leccions nacionals, no poden ser venudes, intercanviades, restituïdes... Tot està molt limitat jurídicament."
El llarg debat sobre el retorn de l'art africà
La qüestió del retorn de les obres d'art genera un debat a França sobre el període colonial. Un debat intel·lectual i polític, però també un debat jurídic.
Caldria fer un canvi radical de les lleis de patrimoni franceses, que no permeten vendre o transferir obres de les col·leccions públiques.
Precisament, el Museu Quai Branly seria el més afectat si es retornessin totes les obres d'art espoliades, ja que en té la major part: 70.000.
- ARXIVAT A:
- Memòria històrica ArtFrançaÀfrica