Frenada d'Amazon: cancel·la l'expansió de nous centres en no vendre tant com creia
Segons ha pogut saber TV3, la multinacional tenia seleccionats nous centres a Celrà, Reus, Vitòria i Sevilla, però els ha frenat en veure sobredimensionada la seva logística
El somriure d'Amazon cada vegada és més tímid. Tot i que aquest dimarts i dimecres és festa grossa a la multinacional americana pel Prime Day, un dia de descomptes on les vendes es disparen, el moment no és gens dolç per a la companyia. Amazon frena en sec la seva expansió.
Espanya és només un dels casos que s'està trobant la companyia a tot el món: les vendes d'e-commerce no avancen tan ràpid com pensaven i l'estratègia de creixement sense límit s'esgota, segons expliquen fonts coneixedores de les interioritats de la companyia.
La prova és que, tot i l'obertura de molts centres en els darrers anys, dins el full de ruta de la companyia per als pròxims anys se seguia preveient l'obertura de nous magatzems a Celrà, Reus o Sevilla, però, segons ha pogut saber TV3, tots s'han cancel·lat, tot i que alguns estaven pràcticament firmats.
Vendes sobredimensionades
La pandèmia va fer que el negoci d'Amazon es multipliqués sense mesura. Amb els confinaments i les restriccions de mobilitat, el gran guanyador va ser el gegant de l'e-commerce. Fins i tot, al principi de la pandèmia, quan només podien obrir els supermercats per a productes bàsics, Amazon podia vendre absolutament de tot sense limitació territorial.
Les vendes no tenien sostre i el nombre de persones que van subscriure's al seu servei creixia sense límit. Tant, que les previsions de la companyia eren que això no tenia aturador, i que el comportament pandèmic dels compradors es consolidaria i seguiria amb el mateix ritme quan tot s'acabés.
Per això, la companyia va pitjar l'accelerador obrint tants centres logístics com podia, i això va passar especialment a Catalunya, amb l'obertura de cinc magatzems pràcticament d'una tacada: Mollet, Montcada, Santa Perpètua de Mogoda, Figueres i Barcelona.
Centres logístics cancel·lats
Però la festa s'ha acabat. Amazon veu que comença a tenir una capacitat logística que no es correspon amb l'evolució de les vendes, i que, per tant, està sobredimensionada. La companyia tenia pràcticament firmat un centre de 12.000 metres quadrats a Celrà (Girona) i un altre de 80.000 metres quadrats a Reus.
En un primer moment, es va posposar un any la decisió, a l'espera que les vendes tornessin als ritmes que preveien. Ho tenien tot fet, promotores seleccionades, terrenys escollits..., però finalment s'ha decidit descartar sine die aquests centres.
És el que també ha passat amb un altre centre de 30.000 metres quadrats que tenien a punt de tancar a Sevilla, i que finalment, ha quedat en paper mullat, la mateixa situació que s'ha viscut a Vitòria.
Amazon té massa de tot
Aquest no és un fenomen exclusiu de Catalunya o Europa, és un problema amb què Amazon s'està trobant a tot el món, i que, a més, coincideix amb la sortida del cap de logística d'Amazon, Dave Clark. La multinacional s'està adonant que té massa de tot: massa magatzems, massa treballadors i una infraestructura sobredimensionada: als Estats Units ja ha començat a rellogar espais que no utilitza.
La inflació també està passant factura al gegant americà, que cada vegada té menys marge de maniobra per calcular o preveure quins seran els seus costos. La pujada dels tipus d'interés, que ja ha començat als Estats Units, i que a Europa s'iniciarà aquest estiu, ja ha començat a refredar les expectatives tant de l'oferta com de la demanda, i Amazon ho sap.
Aquesta situació de final de pandèmia està afectant també l'acció d'Amazon, que en un any ha perdut un 40% des dels seus màxims. És un fet que estan patint moltes empreses tecnològiques, especialment les que havien augmentat molt el seu valor amb la pandèmia, perquè la seva activitat s'havia vist reforçada, i en un any totes han vist com més de la meitat del seu valor s'ha evaporat, com Deliveroo (-68%), Delivery Hero (Glovo) (-68%), Netflix (-68%) o Uber (-56%).