Gasoil a preu de gasolina: per què el mercat s'ha capgirat

Rússia proveeix Espanya de productes com ara gasoils o querosè per aviació
Redacció Actualitzat
TEMA:
Economia de butxaca

Després d'uns dies a la baixa, per l'expectativa d'unes converses per l'alto el foc a Ucraïna que no s'acaben de concretar, la cotització del petroli Brent ha tornat a disparar-se per damunt dels 100 dòlars el barril. I això s'acabarà traduint en preus més alts a les benzineres.

De moment, l'escalada dels últims dies s'ha frenat; aquest dijous, a Catalunya, la gasolina de 95 val 1,815 euros de mitjana, per sota del que costava a principis de setmana. En el cas del gasoil, el preu mitjà a les més de 1.400 benzineres catalanes és de 1,799 euros.

 

Gasolina i gasoil costen pràcticament el mateix, un fenomen no gaire habitual. Ja abans del conflicte a Ucraïna, els preus anaven a l'alça per la recuperació econòmica postpandèmia, que va fer pujar la demanda.

La producció va frenar-se durant els moments més durs del 2020 i el confinament, i l'increment de la demanda per part d'empreses i famílies va trobar el sector a contrapeu.

Encara que no hi ha un embargament oficial de petroli rus a Europa, moltes companyies prefereixen quedar-se'n al marge i no comprar-ne. De manera que, a la pràctica, el subministrament s'ha reduït; i això es nota especialment en el cas del gasoil, perquè Rússia és clau en la cadena de producció, sobretot per a països com Alemanya.

Segons dades de Bloomberg, fins i tot abans de la guerra, els estocs de gasoil a Europa estaven a nivells baixos. També als Estats Units, on els estocs s'han reduït als nivells més baixos en setze anys, aquest març.

Això significa que la cotització del gasoil en els mercats europeus va cap amunt. I molt. Fa un any, la tona es cotitzava a uns 500 dòlars, i aquest març va arribar al pic de 1.300 dòlars, gairebé el triple. Ara, el preu ha baixat lleugerament, però encara està en nivells històricament alts, al voltant dels 1.000 euros.

 

Una alta volatilitat -diferències de 150 dòlars en una sola sessió- i una elevada especulació -molts inversors han canviat la borsa per mercats de matèries primeres com el del gasoil- disparades arran de la invasió d'Ucraïna.

Les conseqüències s'han notat en el preu dels carburants en general, però per què més en el dièsel que en la benzina? Ho explica Javier García Munté, que és conseller delegat GM Fuel:

"Afecta més perquè el que més ens arriba de Rússia són els gasoils, querosè per a aviació, etc. A Espanya, un 70% del que s'importa de producte acabat, de dièsel, ve d'allà."

Ara bé, els preus tan alts ja comencen a tenir l'efecte de reduir la demanda. Segons García Munté, el consum de carburants per part del sector del transport ha anat baixant, perquè molts han frenat l'activitat tenint en compte els costos que representa. A més, les mobilitzacions d'aquests dies també estan reduint les vendes.

 

ARXIVAT A:
Pobresa energètica Energia Economia de butxaca
VÍDEOS RELACIONATS
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut