Girona aprova definitivament la normativa de Zona de Baixes Emissions

Actualitzat

ACN Girona - L'Ajuntament de Girona ha aprovat definitivament la normativa que regularà la Zona de Baixes Emissions de la ciutat. Ho ha fet amb els vots del govern local (Guanyem Girona, Junts i ERC), l'abstenció del PSC (8 vots) i els vots en contra del PP i VOX (2 regidors). Des de l'oposició han qüestionat els horaris que abarcarà la normativa (de set del matí a vuit del vespre en dies feiners) i que no s'estengui a altres municipis de l'àrea metropolitana. El PP també retreu que no hi hagi una xarxa d'aparcaments dissuasius que l'acompanyi i VOX considera que no hi ha dades que vinculin les emissions dels cotxes amb el canvi climàtic.

Girona ja té normativa que restringeix la Zona de Baixes Emissions. Fa uns mesos, el consistori ja havia donat llum verda a la normativa de forma provisional i aquest dilluns s'ha tirat endavant de forma definitiva després de resoldre les al·legacions.

La tinenta d'alcaldia de Transformació Urbana i Transició Ecològica, Cristina Andreu, ha detallat que s'han acceptat alguns punts sobre excepcions de determinats automòbils i també s'ha aixecat la restricció per a vehicles comercials, en consonància amb la normativa autonòmica.

Andreu ha recordat que les limitacions de circulació es faran de dilluns a divendres entre les set del matí i les vuit del vespre per a determinats vehicles que no tinguin etiqueta ambiental. Quedaran exempts d'aquesta restricció tots aquells vehicles que paguin l'impost de circulació a la ciutat, que podran circular-hi lliurement malgrat no complir amb les condicions estipulades.

També es farà una excepció amb tots els autobusos, ja que Andreu ha apuntat que transporten moltes persones i això redueix la mobilitat privada i, per tant, d'emissions contaminants. Aquells vehicles de persones amb mobilitat reduïda, vehicles de serveix mèdics, funeraris i de serveis d'emergència tindran diferents tipus d'exempció en funció del grau d'emissions de cada col·lectiu. Per últim tots els vehicles podran passar-hi un màxim de 24 vegades a l'any abans de ser multades.

La ZBE es posarà en funcionament el segon semestre del 2025, quan s'hagin instal·lat les càmeres de control. Les càmeres estaran en els accessos de cada zona i llegiran les matrícules de cada vehicles i sabran la categoria d'emissions que té. El govern local calcula que només unu 5% dels vehicles que circulen per la ciutat no compleixen amb els criteris per circular dins de la zona.

Abstenció del PSC i vots en contra del PP i Vox

La normativa ha comptat només amb el suport de les tres formacions del govern local. El principal grup a l'oposició, el PSC, s'hi ha abstingut. El regidor Josep Palouzié ha assegurat que la seva formació creu en la ZBE però considera que hi ha aspectes que no s'alineen amb el seu punt de vista.

En aquest sentit, demanen estendre la zona a "municipis veïns" a part de redefinir els horaris d'aplicació per evitar que algunes de les persones que treballen a la ciutat es vegin afectades per la normativa.

Per la seva banda, el portaveu del PP, Jaume Veray, creu que caldria "haver acotat més" l'àmbit inclòs en la ZBE i han trobat a faltar que la normativa porti de la mà "un pla d'aparcaments dissuasius". El portaveu de VOX, Francisco Javier Domínguez, ha criticat tota la normativa perquè creuen que no hi ha cap argument que justifiqui que les emissions dels vehicles privats com a causants dels canvi climàtic.

Arpovació del pla d'habitatge

El plenari d'aquest dilluns ha aprovat de forma inicial el Pla Local de l'Habitatge a la ciutat. Ho ha fet amb el suport dels tres grups al govern local i l'abstenció de les tres formacions a l'oposició.

Des del PP han anunciat que aquest document portarà "burocratització" en la gestió de l'habitatge i que hi ha falta de professionals destinats a aquest àmbit. A més, considera que hi ha "molta diferència entre les sancions i els incentius" que s'ofereixen a l'hora de facilitat habitatge.

El PSC és qui més contrari s'ha mostrat amb el document. El regidor Maxi Fuentes ha criticat que no saben ni els sols que volen destinar a construir habitatge públic i que hi ha alguns aspectes vinculats a la despesa pressupostària que no estan prou detallats en aquest document sobre la projecció d'accés a l'habitatge a la ciutat en els propers anys.

Comiat de la tinenta Cristina Andreu

El plenari d'aquest mes de desembre també ha estat el de comiat de la tinenta d'alcaldia de Transició Ecològica i Transformació Urbana, Cristina Andreu. En el seu discurs de comiat, Andreu ha agraït el suport dels tècnics, companys de govern i regidors de l'oposició. També ha dedicat unes paraules a la seva família i els ha promès temps i projectes conjunts després d'anys de renúncies per la política. Cristina Andreu deixa la seva regidoria per qüestions de salut.

Tots els portaveus de l'ajuntament de Girona han destacat la "passió" que tenia la tinenta d'alcaldia i el compromís amb el diàleg i el consens i deixar de costat totes les discrepàncies. Per això han promés mantenir el contacte personal fora del consistori.

També l'alcalde de Girona, Lluc Salellas, ha dedicat unes paraules a Cristina Andreu, qui ha recordat que comparteixen projecte des de la tardor del 2018, quan es va fundar Guanyem Girona. "Sense tu, avui no seria alcalde", ha afirmat Salellas visiblement emocionat. El plenari ha acabat amb una llarga ovació a la que ha estat tinenta d'alcaldia durant un any i mig.

El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut