Pere Aragonès presideix la reunió, al Palau de la Generalitat (David Zorrakino/Europa Press)

Una comissió decidirà mesures a curt i a llarg termini per revertir el fracàs de PISA

El president de la Generalitat i la consellera d'Educació s'han reunit amb els grups parlamentaris en una cimera educativa

RedaccióActualitzat

El govern i els grups parlamentaris s'han reunit aquesta tarda al Palau de la Generalitat en una cimera educativa per analitzar el sistema i els mals resultats de l'informe PISA.

A la sortida de la reunió, la consellera Anna Simó ha explicat que s'ha acordat la posada en marxa d'una comissió educativa formada per unes 15 persones encarregades de presentar una proposta de mesures que puguin dur-se a terme des del pròxim curs, però també d'altres que siguin a llarg termini.

La responsable d'Educació ha detallat que es tractarà de persones estretament lligades al dia a dia de les aules. En formaran part dos docents, quatre directors de centres, representants de les tres entitats pedagògiques, quatre "perfils clau" de jubilats de reconegut prestigi, un representant de les famílies i un del món local.

Dins d'aquests perfils, diu Simó, s'hauria de garantir la diversitat disciplinària, territorial i d'etapes educatives, de la complexitat de centres, equilibri entre centres públics i privats.

Anna Simó ha detallat que els experts hauran de fer una proposta a finals de febrer (ACN/Gerard Artigas)

Segons ha explicat, els grups han estat d'acord amb els perfils, i ara serà el govern el que proposarà els noms concrets. En el cas dels quatre directors de centres, serà la Junta Central de Directors qui farà la proposta.

La comissió començaria a treballar a principis de gener i hauria d'entregar el primer informe a finals de febrer, perquè "tot allò que no puguem tenir abans de Setmana Santa, els centres no podrien implementar-ho el curs vinent".

En aquest sentit, Simó s'ha compromès a acompanyar les mesures amb la dotació pressupostària necessària, en el marc dels nous pressupostos que tot just ara s'han de començar a negociar.


L'oposició qüestiona la gestió del govern

Per part del PSC, la diputada Esther Niubó ha valorat positivament la reunió i ha assegurat que el partit no vol ficar el dit a la llaga en aquest assumpte, malgrat que ha instat el govern a actuar, escoltant els docents i fixant-se en els "casos d'excel·lència" que hi ha en centres educatius catalans.

Per Junts, Albert Batet ha criticat la "manca de lideratge del govern" i ha defensat un document amb 20 mesures per recuperar "els valors educatius de Catalunya, que havien suposat un model d'excel·lència". Entre altres, el partit proposa recuperar la sisena hora als centres educatius d'alta complexitat.

Des de la CUP, Carles Riera ha lamentat que el govern continuï "sense prendre decisions urgents", i l'ha acusat de centrifugar responsabilitats davant d'una "crisi educativa molt greu". En aquest sentit, l'ha instat a actuar immediatament aplicant diverses mesures que s'han aprovat al Parlament i que no s'han posat en marxa.

Per part dels Comuns, Jéssica Albiach ha lamentat que, si hi hagués hagut "diàleg amb la comunitat educativa, no seríem on som", i ha instat el govern a anar més enllà en les propostes que ha fet.

El líder de Ciutadans, Carlos Carrizosa, ha explicat que durant la cimera han "denunciat el tabú de la immersió lingüística" i han instat a analitzar quina incidència té en els resultats el fet que "més de la meitat de catalans estudien en una llengua que no és la seva". A més, ha qualificat d'"endogàmica" la comissió que es vol posar en marxa, i demana poder proposar noms d'experts.

L'última a intervenir ha estat Marta Vilalta, d'ERC, que ha celebrat "el to" de la reunió i ha mostrat "confiança en el sistema educatiu" i ha defensat els "consensos existents, i els que hem de seguir construint".

A la trobada no hi ha participat Vox, que la veu com un "aquelarre" i un intent de "diluir" les responsabilitats de la Generalitat.


El punt de vista del govern

Aquest dimarts, la portaveu del govern, Patrícia Plaja, ha assegurat que la intenció de la trobada era obrir un "debat sense apriorismes i absolutament obert", i ha volgut rebaixar les expectatives.

"D'aquí, no en sortirà una fórmula màgica. La d'avui ha de ser la primera d'una sèrie de trobades amb el mateix objectiu, no necessàriament amb el mateix format", ha remarcat sobre la reunió, presidida per Pere Aragonès.

Segons la portaveu, la cimera no havia de ser "cap escenificació de res", sinó un intercanvi "constructiu" de propostes i anàlisis.

Els últims dies, el president de la Generalitat s'ha mostrat esperançat que la trobada serveixi per avançar en acords i compromisos i ha destacat l'amplíssim consens que hi ha en el sentit que cal posar-se a treballar conjuntament per a la millora del sistema educatiu pensant en la pròxima dècada.

En aquest sentit, ha assegurat que el govern assumeix la responsabilitat que li correspon pels mals resultats, però que el consens és el que permet que les millores siguin estables i es consolidin.

A més, la consellera Anna Simó va enviar dijous una carta a les famílies d'alumnes per instar-les a implicar-se "en l'estudi i la gestió de les pantalles", cosa que va indignar les associacions federades de famílies d'alumnes.

Simó també es va adreçar divendres als docents per demanar-los que participin en un "debat serè i enriquidor" per millorar l'educació.

Aquest dilluns, en la comissió parlamentària d'Educació, Simó també va instar els grups parlamentaris a assolir un acord ampli per pactar les "grans reformes" i "canvis estructurals" que cal fer al sistema educatiu.

ARXIVAT A:
Educació
Anar al contingut