
Guia sobre els llums V16, el dispositiu obligatori al cotxe que substituirà els triangles el 2026
Els aparells han d'estar connectats a la DGT perquè quan s'activin en cas d'avaria o accident es pugui avisar de perill els conductors que s'hi apropen
Marc Garcia Beumala
Periodista del 324.cat
A partir de l'1 de gener del 2026 serà obligatori a tot l'Estat portar al cotxe un dispositiu lluminós per avisar la resta de conductors en cas d'avaria, accident o qualsevol altre problema que faci aturar el vehicle al voral de la carretera.
L'aparell en qüestió, conegut com a V16, és una balisa de color groc que emet una llum de 360 graus d'alta intensitat de forma intermitent durant almenys 30 minuts. I garanteix visibilitat a molta distància.
Aquests llums substituiran els triangles d'emergència que s'han fet servir fins ara. Per col·locar els triangles en cas d'incidència, el conductor ha de baixar del vehicle i caminar 50 metres per la calçada.

La DGT reconeix el risc que suposa per a la seguretat caminar per la calçada. Entre el 2018 i el 2022, cada any van morir a l'Estat de mitjana 22 persones atropellades després de baixar del vehicle.
Per això s'aposta ara per aquests llums que es poden col·locar al sostre del cotxe des de la finestra sense baixar del vehicle.
A més, aquests dispositius estan connectats a la plataforma DGT 3.0, que permet saber la ubicació del vehicle --només quan s'activa el llum-- i poder avisar els altres conductors que s'hi apropen.

Els dispositius V16 es van començar a fer servir el 2021 i seran obligatoris el gener del 2026. Seran els únics models legals per avisar d'una avaria o accident i ja no es podran utilitzar els triangles d'emergència.
S'haurà de seguir portant una armilla reflectora d'alta visibilitat en cas de sortir del vehicle.
Preguntes i respostes sobre els llums V16
On s'ha de portar?
Es recomana guardar el dispositiu lluminós V16 a la guantera del vehicle perquè sigui fàcil d'agafar en cas de necessitat. Convé tenir-lo carregat.
Els models tenen una pila o bateria amb una vida útil de mínim 18 mesos, al marge de si són recarregables o no.
On s'ha de col·locar en cas d'avaria o accident?
S'han de posar a la part més alta possible del vehicle aturat, per garantir la màxima visibilitat dels altres conductors. En el disseny dels aparells s'exigeix que es pugui mantenir estable sobre una superfície plana.
Si per l'altura del vehicle no és possible accedir al sostre, el dispositiu V16 haurà de tenir algun sistema, com per exemple un imant, per poder-lo col·locar a la porta del conductor.

Quins vehicles l'han de portar?
Els dispositius V16 seran obligatoris per a turismes, vehicles mixtos (els que porten passatgers i mercaderia), autobusos i automòbils destinats al transport de mercaderies.
Les motos i ciclomotors no estan obligades a portar-ne, però poden fer-ho si volen ser més visibles en cas d'haver-se d'aturar a la calçada.
Quina visibilitat té la llum d'un V16?
A diferència dels triangles d'emergència, els nous dispositius V16 garanteixen una visibilitat molt més gran. La llum de les balises pot fer visible un vehicle aturat a 1 quilòmetre de distància.
Per què ha d'estar connectat amb la DGT?
Des del 2023 es venen llums connectats a la plataforma DGT 3.0 i altres que no ho estan. La connectivitat serà obligatòria a partir de l'1 de gener del 2026.
Tot i que hi ha dispositius sense connexió, es recomana que estiguin connectats perquè la DGT rebi la ubicació del vehicle avariat o accidentat i pugui avisar la resta de conductors que s'hi apropin.
Un cop s'activa el llum V16, s'envia un senyal a la DGT cada 100 segons fins que es desconnecta. Les alertes es contrasten per garantir-ne la veracitat.

Cal vincular el dispositiu V16 al vehicle?
No. La informació que envia un V16 és anònima. La DGT només sabrà que hi ha una incidència, però no rebrà detalls de quin tipus de vehicle és ni qui és el conductor.
Els aparells V16 no estan vinculats a cap matrícula ni a cap usuari en concret.
Com s'avisa els conductors que hi ha una avaria o accident?
L'avís es farà arribar a través dels navegadors dels vehicles i aplicacions de mobilitat. Els cotxes que no en tinguin es podran informar de l'incident a través dels panells informatius que hi ha en algunes carreteres.
Quant costa un V16? Cal pagar la connectivitat?
El preu dels dispositius V16 oscil·la entorn els 50 euros. Això inclou tots els elements necessaris per funcionar, també la connectivitat, de manera que no caldrà descarregar-se cap aplicació al mòbil.
La legislació fixa que aquests llums garanteixin una connectivitat mínima de 12 anys, i el cost d'això ja està inclòs en el preu. Per tant, no cal pagar cap quota addicional.
La DGT recomana comprovar la data de caducitat del dispositiu.
Tots els V16 són vàlids?
La DGT té una llista de marques i models que han passat el procés de certificació als laboratoris designats i que els converteix en dispositius vàlids a l'Estat.
Els dispositius estaran destinats només a donar visibilitat a un vehicle avariat o accidentat i enviar la ubicació a la DGT, i no podran incorporar funcionalitats addicionals.

Què passa si circulem fora de l'Estat?
Espanya és el primer país de la Unió Europea que fa obligatori els dispositius V16. Si se circula fora de l'Estat, la DGT clarifica que es podrà fer servir el llum per alertar d'una avaria o accident, sense necessitat dels triangles.
S'arriba a aquesta conclusió en base a la convenció sobre circulació viària que es va fer a Viena el novembre del 1968.
El seu articulat recull que per permetre la circulació internacional, els països podran exigir que els vehicles portin un triangle d'emergència o bé "qualsevol altre dispositiu d'igual eficàcia prescrit per la legislació del país en què estigui matriculat el vehicle".
Tenint en compte això, els vehicles amb matrícula estrangera que circulin per l'Estat compliran la normativa si fan servir triangles d'emergència o qualsevol altre dispositiu que reculli la normativa del seu país.
Què és la plataforma DGT 3.0?
DGT 3.0 és una plataforma tecnològica de la Direcció General de Trànsit. No és ni un web ni una aplicació de mòbil que els conductors es puguin descarregar.
La plataforma recull informació actualitzada sobre mobilitat i permet oferir detalls del trànsit en temps real que arriben als conductors a través dels navegadors o d'aplicacions de mobilitat al mòbil.
La plataforma facilita la interconnexió entre fabricants de vehicles, proveïdors de serveis de navegació, aplicacions de mobilitat, ajuntaments, plataformes de transport públic i sistemes de gestió de flotes, etcètera.