"Hallyu", l'onada coreana que arriba a Barcelona: "Ha trobat el moment idoni per esclatar"
L'expansió de la cultura coreana té impacte en la literatura, les sèries de televisió, la roba, l'alimentació, els cosmètics o la música
En els últims anys, la cultura coreana ha guanyat protagonisme a escala mundial. Amb la popularitat de grups de K-pop com BTS o Blakpink i la creixent oferta de sèries coreanes a les plataformes, Corea del Sud s'ha fet un espai en diferents àmbits del nostre panorama cultural.
Una popularitat molt present a la ciutat de Barcelona, on cada cop són més les botigues i restaurants dedicats al país asiàtic i on ja no és estrany trobar pel carrer joves imitant les coreografies de les cançons més populars de K-pop.
Els experts han denominat aquest increment de popularitat "hallyu", "onada coreana" en català, un terme que va crear un periodista xinès l'any 1999 per referir-se a la gran quantitat de productes culturals coreans que arribaven a la Xina durant els 90.
Una onada coreana que inicialment va ser adoptada per la gent gran, que eren els principals consumidors de les sèries i telenovel·les coreanes, els primers productes coreans que es van començar a exportar arreu d'Àsia oriental i del sud-est asiàtic.
El K-pop, un gènere molt present entre els joves
Ara, però, és una onada que comprèn totes les edats, sobretot per la fama del pop coreà entre els joves. Un fanatisme que va més enllà de simplement escoltar la música dels seus cantants preferits, ja que molts seguidors de la música coreana, els K-popers, també aprenen les coreografies de les cançons.
A la ciutat de Barcelona ja són molts els grups de dansa dedicats a ballar coreografies de K-pop, que graven i després pugen a les xarxes, on acumulen una gran quantitat de "m'agrada" i seguidors.
Un exemple són els Mystical Nation, un grup d'amics que es van conèixer a Arc de Triomf i que ara ja compten amb 20.000 subscriptors a YouTube. "El grup es va formar perquè una amiga en comú ens va dir que necessitaven gent per fer un cover i nosaltres vam decidir participar-hi, encara que no ens coneixíem de res. Ens vam caure bé i vam pensar: 'I si fem un grup?'. I des d'aleshores assagem i gravem coreografies junts", explica Dunia Aouil, una de les integrants de Mystical Nation.
"Vam venir de llocs diferents", afegeix Guillermo Gonzalvo, un altre integrant del grup. "Alguns venien d'Arc de Triomf, però jo, per exemple, vaig haver d'enviar un vídeo ballant". La fama a les xarxes és un aspecte secundari i el suport dels seus seguidors els anima a seguir.
Aouil explica per què decideixen fer covers: "Perquè ens ho passem bé, i, com que som amics, és una manera de passar temps junts."

Més enllà de la música
Tot i que l'onada coreana va començar a Àsia amb les sèries de televisió, actualment engloba una gran varietat de sectors, com ara la música, la gastronomia, la roba, els cosmètics o la literatura. N'és un exemple Han Kang, primera autora coreana a guanyar el Premi Nobel de Literatura, l'any passat.
Arran d'aquest fenomen cultural, a Barcelona s'han obert nombrosos negocis per vendre productes coreans, entre els quals destaquen les botigues de la ronda Sant Pere, com Seoul store, Chiunichi Comics o Momo Store.

Per què ara?
Corea porta molts anys exportant els seus productes a l'estranger, però ha estat en aquests últims anys quan han començat a prendre protagonisme a Occident.
Ester Torres, professora especialitzada en estudis d'Àsia Oriental a la UAB, diu que tot ha estat una combinació de diferents factors. "En primer lloc, ja hi havia una massa crítica, una comunitat de gent que consumia productes coreans a Catalunya, i en el moment que arriben uns superèxits com "Paràsits" o "El joc del calamar", fan que aquesta massa crítica trobi productes a provar. És una cosa que ja venia d'abans i que ara ha trobat el moment idoni per esclatar".
La popularitat del menjar coreà
Quan aquell periodista xinès batejava el terme "hallyu" a finals dels noranta, ja feia gairebé tres dècades que havia arribat la primera generació de coreans a Catalunya. Hyunok Kim en forma part. És una dona coreana que l'any 1996 va decidir obrir amb el seu marit Seoul Restaurant Coreà, el segon coreà més antic de Barcelona.
"Hem notat un increment de clients per la popularitat de la cultura coreana", explica Kim, que veu aquest auge com un fenomen positiu. "Estem molt orgullosos com a coreans de tot el que està passant. Corea té una cultura fascinant i per fi està rebent el reconeixement que mereix", afegeix.

Continuarà l'onada?
Els experts apunten que no s'aturarà, però deixarà de créixer.
Torres ho compara amb l'onada japonesa, que va viure una situació similar fa uns quants anys: "El que hem fet és incorporar productes de l'imaginari japonès en el nostre dia a dia. "Bola de Drac" n'és un exemple clar. Això mateix podria passar amb Corea", explica.
- ARXIVAT A:
- MúsicaCorea del Sud