El Matí de Catalunya Ràdio

Has rebut una factura de la llum disparada de preu? Pot ser error d'Endesa

82.000 clients d'aquesta companyia han rebut o rebran factures endarrerides del 2023 i en bona part dels casos se'ls aplicarà impostos --més alts-- del 2024, un error que la companyia admet i diu que compensarà

Andreu Merino VivesActualitzat

Tot i que els últims mesos la llum s'ha abarit molt respecte als preus màxims a què es va arribar fa més de dos anys, el cas és que algunes famílies han tingut una sorpresa desagradable quan han rebut les últimes factures. Són clients de la companyia elèctrica Endesa que ara estan rebent factures endarrerides del 2023 amb el càlcul d'impostos --com l'IVA-- del 2024, que són més alts.

Segons ha avançat "El Matí de Catalunya Ràdio", són sobrecostos d'entre 30 i 75 euros per rebut que afecten fins a 82.000 clients, un 2% dels contractes que Endesa té a Catalunya.

factura llum
El sobrecost de les factures endarrerides pot arribar als 75 euros per rebut (3Cat)

Diversos oients s'han queixat a la bústia de denúncies del programa, tant pel retard en el cobrament de factures com per aquests rebuts amb el càlcul erroni, tal com explica Montserrat Pérez, una de les afectades:

"Jo vaig presentar la queixa davant la companyia, em van respondre que això era normal perquè havien facturat el 2024 i ho vaig portar com a queixa a l'administració corresponent. De moment, no tinc resposta."

El Departament d'Acció Climàtica de la Generalitat va obrir fa uns mesos dos expedients informatius a Endesa pel retard en les factures i ara n'obrirà dos més de sancionadors a les seves empreses comercialitzadores, Endesa Energía i Energía XXI Comercializadora.

El departament també ha comunicat a Endesa que, en cas d'haver emès factures amb retard, està obligada a cobrar els rebuts de manera prorratejada i evitar així que els clients hagin de fer front, de cop, als pagaments pendents acumulats.


Què hi diu, Endesa?

Des de la companyia reconeixen que l'origen de l'afectació és responsabilitat seva i asseguren que ja estan treballant per "regularitzar" la situació i compensar tots els clients perjudicats, amb els quals ja s'estan posant en contacte a través de correus electrònics. De fet, asseguren que els diners cobrats de més es retornaran en la següent factura, sense necessitat d'haver de fer cap gestió per part del client

La companyia atribueix l'origen de l'afectació als canvis reguladors dels darrers anys i al "procés de transformació del sistema comercial".

El 2022 la Generalitat ja va multar la companyia amb 600.000 euros pel retard en el cobrament de factures. En aquell cas, la multa afectava distribuïdores del grup Endesa i hi havia dos milions de punts de subministrament amb retards en la facturació.


L'efecte de la pujada de l'IVA de la llum

L'1 de gener, l'IVA dels contractes de la llum va passar del 5% al 10%, i a partir del març va pujar fins al 21%. A més a més, l'impost especial sobre l'electricitat també s'ha apujat enguany. Entre el gener i el març, el tipus impositiu era del 2,5% i, des de l'1 d'abril és del 3,8%. Tot plegat ha fet que les factures que Endesa emet amb retard representin aquest sobrecost d'entre 30 a 75 euros per als clients.

ARXIVAT A:
EnergiaEconomia de butxaca
ÀUDIOS RELACIONATS
Anar al contingut