concentració de rebuig a un feminicidi
El SIC ofereix assistència psicològica d'emergència i presencial, les 24 hores del dia, tots els dies de l'any (3Cat)
Catalunya nit

"Hem de respondre en 2 hores": Així funciona l'atenció urgent davant la violència masclista

El Servei d'Intervenció en Crisis ofereix atenció psicològica presencial a víctimes i al seu entorn, i des que es va engegar, al gener, ha atès 262 persones

Enllaç a altres textos de l'autor

Marta Cristià

Periodista dels Serveis Informatius de Catalunya Ràdio

@MartaCristia
Actualitzat

El Servei d'Intervenció en Crisis (SIC) de la Generalitat ha atès 262 persones relacionades amb situacions de violència masclista de fort impacte, des que es va engegar, el gener d'aquest any.

El SIC ofereix assistència psicològica d'emergència i presencial, les 24 hores al dia, tots els dies de l'any, a dones víctimes de violència masclista i el seu entorn.

Per exemple, davant d'un cas de violència vicària, s'ofereix atenció a la mare, però també a la família, als amics i als companys i professors d'escola.

Laia Rosich, directora general per a l'Erradicació de les Violències Masclistes de la Generalitat, explica que l'objectiu és atendre aquestes persones en un màxim de dues hores i en qualsevol punt del territori.

"Buscàvem un servei que s'adaptés a la necessitat específica de cada situació. Un cas pot tenir tres sessions individuals, i en canvi, en un altre, pots atendre l'entorn familiar, l'entorn d'amistat, l'àmbit laboral. I també buscàvem que hi hagués implantanció a tot el territori."

Un servei que ha estat útil per detectar altres tipus de violència

Rosich, que valora molt positivament aquests quatre mesos de posada en funcionament del servei, destaca que s'atenen víctimes de violències molt diverses.

"Probablement coneixem més les violències en el marc de la parella. I, desgraciadament, també els feminicidis. Però també s'ha activat per a situacions de violència en l'àmbit laboral o en l'àmbit digital."

Segons dades facilitades pel Departament de Feminismes, la majoria d'intervencions s'han fet en l'àmbit de la parella o l'exparella, un 55%. En l'àmbit sociocomunitari --per exemple, violències viscudes al carrer o en entorns d'oci-- representen gairebé un 28%; més d'un 11%, dins l'entorn familiar, i gairebé un 6% en el laboral.

La majoria dels usuaris atesos són víctimes de violència o bé els seus familiars directes i, pel que fa a territoris, les intervencions s'han fet sobretot a les comarques gironines, més d'un 33%, i a l'àrea metropolitana nord i a Tarragona, més d'un 22% cadascuna. Gairebé el 17% de les actuacions corresponen a l'àrea metropolitana sud i més del 5% a Barcelona.

Dues noies amb un cartell de dol pel feminicidi d'una dona a Amposta, el passat 2 d'abril
Dues noies amb un cartell de dol pel feminicidi d'una dona a Amposta, el 2 d'abril passat (Jordi Marsal/ACN)

Com s'activa el SIC?

El servei s'activa a través dels Mossos d'Esquadra, del telèfon específic de violències, el 900 900 120, o d'altres professionals del sector. I consta d'una trentena de psicòlogues expertes en violències i en intervenció en crisis, repartides per tot el territori, fet que els permet actuar ràpidament.

Núria Becerra és una de les professionals que hi treballen i explica la importància de poder atendre les persones que han tingut un fort impacte emocional en un termini curt de temps:

"El que fem és alleugerir l'impacte i prevenir futures afectacions. Reduir un posible estrès posttraumàtic, dificultats per dormir, emocions que no apareixen habitualment, com la ira o la ràbia, problemes per recordar, sentiments de culpa i remordiment. Tot això, ho intentem reduir."

El telèfon específic d'atenció i informació en cas de violència masclista, l'esmentat 900 900 120, funciona les 24 hores del dia, cada dia de l'any, i atén consultes i urgències. És gratuït, no queda registrat al mòbil i és confidencial.

En cas d'emergència davant una agressió, cal trucar al 112 o demanar ajuda per WhatsApp al 601 00 11 22.

 

ÀUDIOS RELACIONATS
Anar al contingut