Una treballadora de l'Agència Tributària atén una contribuent a Madrid (Europa Press / Marta Fernández)

Hisenda estudia acabar amb les multes per petits errors en la declaració de renda

La directora de l'Agència Espanyola d'Administració Tributària proposa incorporar el "dret a l'error" o el "dret a la rectificació de l'error" sempre que no hi hagi un perjudici econòmic ni ànim de defraudar
TEMA:
Agència Tributària

Equivocar-se amb la declaració de la renda podria deixar de ser aviat motiu de multa. L'Agència Tributària estudia incorporar el "dret a l'error" o el "dret a la rectificació de l'error" a l'ordenament tributari.

Així ho ha explicat la directora general de l'Agència Espanyola d'Administració Tributària, Soledad Fernández, en una compareixença al Congrés dels Diputats aquest dilluns. Fernández ha dit que aquest canvi està en fase d'estudi i se n'està analitzant la viabilitat i els possibles efectes.

El departament de gestió de l'Agència Tributària es planteja canviar alguns aspectes de la valoració de la conducta d'alguns contribuents, especialment quan no suposen un perjudici econòmic cap a la hisenda pública i qui els comet són contribuents habitualment complidors.

És una idea que podria incloure's en el llibre blanc per a la reforma tributària i que compta amb el suport d'algunes associacions de professionals tributaris, segons apunta Fernández:

"És la senzilla possibilitat d'incorporar en el nostre ordenament l'anomenat dret a l'error o dret a la rectificació de l'error"

La directora ha avançat que també s'ampliaran els avisos en el moment de la confecció de la declaració.

A més, s'estudiarà la viabilitat jurídica i tècnica d'un sistema que permeti que siguin els mateixos contribuents els que corregeixin la declaració d'una manera "fàcil i ràpida" quan se'ls comuniqui que s'hi ha detectat algun "petit error o incorrecció".

Una dona agafa torn en una oficina de l'Agència Tributària (Europa Press / Marta Fernández)

Un nou model d'assistència

La directora de l'Agència Tributària ha dit a la cambra baixa que es treballa en un nou model únic d'assistència amb l'objectiu de simplificar el contacte dels ciutadans amb l'administració i millorar l'accés a la prestació de serveis.

Aquesta millora es vol fer en tots els canals, entre els quals s'inclou l'atenció presencial, especialment dirigida a persones grans i afectats per la bretxa digital.

En aquest sentit, l'Agència Tributària signarà aviat un conveni amb la Plataforma de Gent Gran i Pensionistes que posi el focus en l'atenció presencial cap a la gent gran.

El nou model preveu una millora en l'aplicació informàtica de cita prèvia, a través d'un sistema únic on hi haurà integrats tots els serveis d'assistència: presencial, telefònica i digital, tant la seu electrònica com l'app.

Així, es vol que l'assistència sigui idèntica amb independència de quin canal s'utilitzi i el contribuent pugui obtenir els mateixos serveis, tant per a la modalitat presencial com la no presencial.

També està previst actualitzar l'aplicació de cita prèvia, que ha qualificat d'"obsoleta" en el seu estat actual. Per Fernández, s'ha de millorar fent servir un llenguatge més comprensible i una visualització "molt més fàcil".

També es vol fer canvis en l'atenció telefònica perquè sigui de més fàcil accés i s'hi trobi personal especialitzat que ajudi a solucionar els dubtes. A Madrid i al País Valencià, ja hi ha en marxa una prova pilot d'aquesta nova atenció telefònica.

Una delegació a Catalunya de l'Agència Tributària (ACN / Aina Martí)

"Hem de canviar alguna cosa"

La directora de l'Agència Tributària ha reconegut que l'organisme ha de "replantejar-se" una part del model d'objectius i presentació de resultats perquè sigui transparent, entès i acceptat.

"El model presenta alguna contradicció que en dificulta la comprensió i l'afectació interna. I també impedeix traslladar a la societat els resultats complets de l'activitat de l'Agència Tributària", ha indicat Fernández, que ha conclòs: "Hem de canviar alguna cosa".

La directora ha defensat les actuacions enfocades a fomentar el compliment voluntari per part dels contribuents amb actuacions preventives com són les mesures d'impuls de la prestació de serveis al ciutadà o el subministrament de dades fiscals.

 

ARXIVAT A:
Economia de butxaca Agència Tributària
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut